Gazdaság
Pénzügyekről diákoknak
A program indulása óta nő a részt vevő iskolák száma, az évről évre változó tananyagban pedig jövőre már a hitelezéssel kapcsolatos alapismeretek is helyet kapnak

– Mikor indult a kezdeményezés?
– 2015-ben Magyarország az Európa-szerte közel harminc országban egy időben zajló European Money Week nevű kezdeményezéshez csatlakozott. A programhét célja, hogy az általános és középiskolás diákok pénzügyi ismereteit játékos foglalkozások, tanórák és versenyek segítségével bővítsék, felhívják a figyelmet a pénzügyi tudatosságra. Az eleinte csak pénzügyi témákat feldolgozó nevelési program 2017-től a Nemzetgazdasági Minisztérium javaslatára vállalkozói ismeretek témával is kiegészült. Ugyancsak idén az Emberi Erőforrások Minisztériuma a PÉNZ7-et hivatalosan is beemelte a tanév rendjébe. A program az Emmi projektvezetésével és a szakmai együttműködő partnerek, a Magyar Bankszövetség, a Pénziránytű Alapítvány, a Nemzetgazdasági Minisztérium, és a Junior Achievement Magyarország Alapítvány közreműködésével valósul meg. Minőségét igazolja, hogy idén a magyar PÉNZ7 bekerült a nemzetközi Global Money Week legjobbjai közé.
– Milyen pénzügyi és vállalkozói témákat dolgoztak fel az elmúlt években?
– Minden évben egy előre meghatározott téma szerint állítjuk össze az ismeretanyagot a diákok életkori sajátosságainak megfelelően, azaz korosztályonként eltérő feladatokkal A pénzügyi témákat tekintve az elmúlt években pénzügyi oldalról a családi költségvetéssel, a pénzügyi tervezéssel és megtakarításokkal, a korszerű pénzkezeléssel kapcsolatos fogalmakkal és példákkal, vállalkozói oldalról pedig az üzleti ötlet és együttműködés témaköreivel ismerkedhettek meg alaposabban a diákok. A 2018-as év pénzügyi témája az „Okosan a hitelekről”, amelynek keretében a hitelek fajtáival, lehetséges hitelfelvételi célokkal, valamint a felmerülő kockázatokkal, veszélyekkel fognak találkozni a diákok az órákon. A vállalkozói ötlet és együttműködés témája is folytatódik márciusban.
– Milyen órák keretében tartják meg az iskolákban a pénzügyi és vállalkozói témájú tanórákat, és milyen tananyagot használnak ehhez a pedagógusok?
– Főként osztályfőnöki, életvitel-, matematika-, földrajzórák keretében a tanórákhoz a pénzügyi témáknál a Pénziránytű Alapítvány szakértői által összeállított újszerű, gyakorlatias példákat tartalmazó tananyag áll rendelkezésükre, amelyeket minden résztvevő iskola számára online, az első ötszáz regisztráló intézmény számára pedig nyomtatott formában is elérhetővé teszünk. A tananyagokat szakmai oldalról a Magyar Bankszövetség szakértői, pedagógiai oldalról pedig az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézete lektorálja. Ezenfelül a véglegesítés előtt próbatanításokon is teszteljük a befogadhatóságot, így a hosszas fejlesztési folyamat végére kipróbált, minőségi oktatási anyagok segítik a tanulást és a tanítást.
– Ezek szerint ezeket az órákat nem közgazdász pedagógusok tartják. Kapnak valamilyen segítséget a felkészüléshez?
– Igen, a felkészülésüket a kezdetek óta részletes tanári útmutató segíti, továbbá az előző években személyes felkészítést is tartottunk azon tanárok számára, akik nem rendelkeztek naprakész pénzügyi háttérismerettel a foglalkozásokhoz. Tavaly óta a bemutató órákról videofelvételt is készítünk, amelyet a tanárok és az órákon résztvevő önkéntes segítők is megnézhetnek előzetesen, így is ötleteket gyűjtve saját óráik megtartásához. A 2018-as PÉNZ7-re, haladva a kor követelményeivel, az alapítvány az internet segítségével járul hozzá a pedagógusok megfelelő felkészüléséhez e-learning tananyag és videoanyagok révén. Ezenkívül az iskoláknak lehetőségük van a pénzügyi témákhoz banki önkéntesek, a vállalkozói témákhoz pedig önkéntes vállalkozók bevonására is.
– Milyen szerepük van az önkénteseknek a tanórákon?
– Az önkéntesek a szakmai tudásukkal és saját tapasztalataikkal tudják emelni az órák színvonalát. A különböző szakkifejezések, fogalmak, a hétköznapokon előforduló példák ismertetésével tudják segíteni a pedagógusok munkáját. Fontos elmondani, hogy a program szigorúan reklámmentes, a szakemberek nem az intézményüket, hanem a szakmájukat képviselik, és személyes példáikat állítják a gyerekek elé.
– Mennyire népszerű ez a program az iskolák körében?
– Az indulás óta a résztvevő iskolák és a diákok száma is egyre nő. Míg 2015-ben 660 iskola több mint kilencvenezer diákja vett részt ezen az eseményen, addig 2017-ben már közel 1120 iskola több mint 160 ezer diákja gyarapíthatta tudását. A 2018-as pénzügyi és vállalkozói témahétre is óriási az érdeklődés, már október közepe óta zajlik és egészen februárig tart a regisztráció.
– Kik vehetnek részt a PÉNZ7-en, és hogyan tudnak jelentkezni?
– Az ország összes általános és középiskolájának lehetősége van regisztrálni az eseményre, amelyet minden évben a PÉNZ7 hivatalos weboldalán tehetnek meg a tanárok. Itt tudják letölteni az oktatási anyagokat és a felkészülési segédanyagokat, videókat is.
– A PÉNZ7 keretében egy vagy néhány tanórára kerül sor egy osztályban. Mit tehet az az iskola, amelyik egész évben folyamatosan szeretné felkészíteni a gyerekeket arra, hogy tudjanak jól bánni a pénzükkel?
– Ehhez 2016 óta a középiskoláknak rendelkezésre áll az Iránytű a pénzügyekhez című tankönyvünk, idén pedig az általános iskolásoknak szóló Küldetések a pénz világában című tankönyv és munkafüzet készült el az alapítvány gondozásában. A Magyar Nemzeti Bank jóvoltából a tankönyveink eddig összesen százezer példányban ingyenesen jutottak el az iskolákba, illetve ingyenesen le is tölthetők a honlapunkról. Az iskolákban a pénzügyi nevelés iránt elkötelezett pedagógusok és intézményvezetők azok, akik megtalálják ennek az igen fontos gyakorlati ismeretnek a helyét a tantárgyak között, velük együtt várjuk, hogy a formálódó új Nemzeti alaptantervben majd kiemelt helyet, akár önálló tantárgyat kapjon.