Gazdaság

Öt évig tartó új stratégiát kezd a tőzsde

Meglehetősen kevés cég szerepel a pesti parketten, a fejlesztések megkezdésével nem lehet késlekedni

A következő évek fejlesztései nyomán a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) jelentősen hozzájárulhat a gazdaság növekedéséhez és versenyképessége javításához. Az új stratégiát a börze igazgatósága elfogadta.

BÉT 20160310
Végh Richárd, a BÉT vezérigazgatója, Nagy Márton a jegybank alelnöke és a BÉT elnöke, Bacsa György igazgatósági tag (Fotó: Nagy Balázs)

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) vezetése a 2016-2020-as időszakra tőkepiac- és tőzsdefejlesztési stratégiai programot fogadott el. Ennek eredményeként a börze hozzájárul majd a gazdaság növekedéséhez, valamint versenyképessége javításához közép- és hosszú távon. A program megvalósítását a BÉT a kormány támogatásával kívánja végrehajtani, így tárgyalásokat kezdeményeztek a nemzeti tőzsde fejlesztésének lehetőségeiről – jelentette be tegnap Nagy Márton, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke, a BÉT igazgatóságának elnöke.

A hazai tőkepiac, amely a versenyképes, innovatív gazdaság egyik fontos alappillére kell, hogy legyen, jelenleg nem elég hatékony. Jóllehet, a BÉT a világ egyik legjobban teljesítő tőzsdéje, a forgalma 2015 eleje óta 43 százalékkal bővült, a pesti parkettnek kínálati gondjai vannak: meglehetősen kevés cég szerepel a palettán.

A BÉT fejlesztésének megkezdésével nem szabad késlekedni, mert várhatóan már 2020 előtt jelentősen csökkennek az uniós források, miközben a kormány nullszaldós költségvetés megvalósítására törekszik, és a jegybank is visszavonul a vállalati hitelezés támogatásától. A cégeknek tehát a pályázati pénzek és a támogatott hitelek mellett más piaci forrásszerzésre is fel kell készülniük: a tőkepiaci forrásbevonásra – hívta fel a figyelmet az elnök.

A BÉT stratégiáját öt fő szempont mentén alakították ki, amelyek közül az első minél több vállalkozás részvényeinek a sikeres tőzsdei bevezetése. Ehhez kapcsolódik a kormányzati támogatás, a piacszerkezet megújítása, a befektetői bázis, valamint a kötvény-, a derivatív és az árupiac erősítése. A tőzsdére sikeresen bevezetett cégeket később is szeretnék stabilan a BÉT-en tartani. Nyitni akarnak a kis- és középvállalati szektor és a jó ötletekkel rendelkező startup vállalkozások felé, önálló kkv-piacot terveznek, mintegy harminc kisebb méretű céggel. Emellett az állami vállalatok tőzsdei bevezetéséről is tárgyalnak a kormányzattal.

Végh Richárd, a BÉT vezérigazgatója kiemelte: a stratégia részeként évi öt részvényt vagy vállalati kötvényt szeretnének bevezetni a tőzsdére, megteremtenék a tőzsdeképes cégek klubját, a tőzsde előszobáját, ahova ötven vállalkozást szeretnének meghívni. A stratégiai cél az, hogy a BÉT jelenleg tizennyolc százalékos tőkepiaci kapitalizációja (az ott forgó cégek összes papírjának az aktuális piaci áron számolt értéke) a hazai GDP harminc százalékára növekedjék, ennek elérése a reál GDP-növekedéshez 0,2-0,3 százalékpontos többletbővülést adhat.


A BÉT stratégiájának fő szempontjai:
- vállalkozások sikeres tőzsdei bevezetése
- kormányzati támogatás igénybevétele
- a piacszerkezet megújítása
- a befektetői bázis megerősítése
- a kötvény- és a derivatív piacok erősítése