Gazdaság

Nincs vége a VW botránynak

Matthias Müller lett az új vezérigazgató

A várakozásoknak megfelelően Matthias Müllert választotta meg új vezérigazgatónak a  a Volkswagen-csoport felügyelőbizottsága. Pénteken kiderült: nemcsak a személygépkocsik, hanem a kisebb haszonjárművek károsanyag-kibocsátási adatait is meghamisította a VW. A franciák minden márkát ellenőriznek majd. Londoni elemzők szerint a német gazdaságra hosszú távon nem lesz komoly hatása a botránynak, a Volkswagen markanév értéke viszont esik.

Az újdonsült vezérigazgató, a hatvankét éves Matthias Müller eddig a Porsche AG-t vezette. Martin Winterkornt váltja a tizenkét márkát összefogó cégcsoport élén. Megbízatása azonnali hatállyal életbe lép. Müller első számú feladatának nevezte, hogy visszaszerezze a bizalmat Volkswagen-csoport iránt. 

A haszonjárműveket is érintheti a csalás

"Jelenlegi ismereteink szerint a személyautókon kívül a haszonjárművek esetében is befolyásolták az emissziós adatokat" - mondta Alexander Dobrindt közlekedési miniszter pénteken a német hírügynökségnek. Részletek még nem ismeretesek.

A VW korábban közölte, hogy világszerte mintegy 11 millió VW-gépkocsi fut az emissziós értékeket manipuláló szoftverrel. Az érintett modellek listáját a VW még nem tette közzé.

Minden márkát ellenőrzinek a franciák

Miután tárgyalt a nagy autógyártók képviselőivel az előző nap, Ségolene Royal francia környezetvédelmi miniszter bejelentette, hogy a tulajdonosok jóváhagyásával tesztelésre kiválasztott járművek között nemcsak francia márkák lesznek, hanem a Franciaországban forgalmazott valamennyi típus. A miniszter komolytalannak nevezte és elutasította a Zöldek felvétését, hogy 2025 tiltsák be a dízeljárműveket. 

Londoni elemzők: hosszabb távon nem okoz nagy károkat a németeknek

A Daimler szerint hamisak Német Környezetvédők (Deutsche Umwelthilfe, DUH) nevű szervezet azon vádjai, amelyek szerint csalt voltak a német autógyártó bizonyos járművei esetében a motorok károsanyag-kibocsátási értékeinek mérésében. A környezetvédők csütörtökön kijelentették: információik vannak arról, hogy nem csak a VW, de a többi német autógyártó, vagyis Daimler, a BMW és az Opel is meghamisította az értékeit.

Londoni pénzügyi elemzők szerint a német gazdaság hosszabb távon valószínűleg komolyabb károsodás nélkül megússza a Volkswagen autóipari csoport amerikai csalási botrányát. A Capital Economics szakértői közölték, hogy 2015-ben és 2016-ban változatlanul 1,5 százalékos, 2017-ben pedig 1,7 százalékra gyorsuló gazdasági növekedést várnak Németországban.

A Volkswagennél azonban komoly gonodkat okoz. A dízelbotrány következtében mintegy tízmilliárd dollárral zuhan a márkanév értéke, és a további csökkenésre is esély van. David Haigh, a Brand Finance értékelemző cég igazgatója a CNN kérdésére elmondta, hogy 2014 végén huszonhétmilliárd dollárra, az idei év elején pedig már harmincegymilliárd dollárra értékelték a VW márkanevet, a botrány után azonban várhatóan tízmilliárd dollárral csökkentik.