Gazdaság
Népszerű a csomagkézbesítés
A házhoz szállítás mellett kedveltek a küldeményátvevő pontok is
Az e-kereskedelem dinamikus fejlődésének és az innovatív megoldások terjedésének köszönhetően
robbanás előtt áll az átvevőhelyi csomagküldés kelet-közép-európai piaca – állítja legfrissebb tanulmányában a Roland Berger. A stratégiai tanácsadó szerint akár háromszoros bővülést is mutathat e logisztikai szegmens a következő évtizedben. Bár az utóbbi években fokozatos, évi két számjegyű erősödést mérhettünk a csomagküldés piacán, a teljes kiskereskedelmen belüli részesedése még nem érte el a tíz százalékot Európában. Amíg kezdetben szinte csak könyveket rendeltek online, mára a termékek között megjelentek a műszaki cikkek, élelmiszerek, ruházati vagy drogériatermékek is. Az e-kereskedelem fejlődése leginkább a csomagkézbesítő vállalkozásokat érinti. Jelenleg a netes vásárlók zöme házhoz szállítással kapja rendelését, a vevői elvárások és technikai újítások azonban különböző új csomagátvételi modellek elterjedését igénylik – áll az elemzésben. Az aktuális piaci folyamatok szerint a startup cégek közösségi szolgáltatásokkal próbálkoznak, a logisztikai szereplők okos csomagautomatákat telepítenek, az e-kereskedők pedig meglévő üzlethálózattal rendelkező cégekkel fognak össze. A növekvő népszerűség és széles körű, országos lefedettség ellenére a vállalatok itthon még nem kezelik megkülönböztetetten a csomagkézbesítést, inkább logisztikai problémaként tekintenek rá – vélik hazai szakemberek. Pedig szerintük már most óriási lehetőségek vannak benne, hiszen a vásárlók csökkenő eladóhelyi jelenléte megteremti a lehetőséget komplexebb termékek és szolgáltatások személyes értékesítésére az átvételi pontokon. A cégeknek ehhez már most meg kell kezdeniük a jövőbeli versenyelőny megalapozását.
Súlyos szankciók a hiányosságokért
Az Európai Unió és a tagállamok fogyasztóvédelmi hatóságai komoly szankciókkal igyekeznek betartatni az e-kereskedelem szabályait. Ilyen szabály a tárhelyszolgáltató adatainak, a fogyasztóvédelmi hatóság és békéltető testület elérhetőségének vagy a webáruházat üzemeltető vállalkozás e-mail címének, illetve az általános szerződési feltételeinek a feltüntetése. Utóbbinak tartalmaznia kell a szavatosságra, jótállásra vonatkozó feltételeket és az elálláshoz való jog gyakorlásához szükséges információkat. Magyar nagyvállalatok esetében ötszázmillió forint, kiemelt, minősített esetekben akár kétmilliárd forint is lehet a bírság – áll a Faludi Wolf Theiss közleményében.