Gazdaság

Nem nyelték le az áfakülönbözetet

A médiahatóság vizsgálta, a szolgáltatók idejében módosították-e a szerződéseket és tájékoztatták-e az előfizetőket

A szolgáltatók zöme betartotta az internetáfa-csökkentési szabályokat, szabálytalanság csupán három szolgáltatónál fordult elő – közölte tegnap a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság.

A húsz legnagyobb szolgáltatónál közvetlenül is ellenőrizte az internetáfa-csökkentéssel kapcsolatos hírközlési szabályok betartását, és tizennyolcnál nem talált jogsértést a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). Közleménye rámutat, hogy miután január elsejétől tizennyolc százalékosra csökkent az internet-előfizetés áfája, az Invitel egy hónappal később szabálytalanul, egyoldalúan emelt díjat határozatlan idejű előfizetői szerződéseinél. A hatóság emiatt tízmillió forintos bírsággal sújtotta az Invitelt, mivel a szolgáltató olyan beruházási költségeket jelölt meg az egyoldalú áremelés alapjául, amelyek miatt nem módosíthatott volna szerződést.

A hatóság a Telenort a megfelelő ügyfél-tájékoztatásra szólította fel, mert a szolgáltató a honlapján nem tüntette fel a lakossági díjcsomagok nettó havi díjait, és nem informálta előfizetőit a kétoldalú szerződésmódosítás lehetőségéről bizonyos internetszolgáltatásoknál. Az NMHH a Jurop Telekomnál is jogsértő gyakorlatot tárt fel: a szolgáltató harmincegy nap késéssel jelentette meg az áfaváltozás miatt módosított általános szerződési feltételeit (ászf), valamint harminc nap késéssel és hiányosan hozta létre internetes tájékoztató felületét. A cég az eljárás megindítása után idén májusban meg is szűnt.

A médiahatóság azt vizsgálta, a szolgáltatók idejében módosították-e az ászf-et, tájékoztatták-e az előfizetőket az áfaváltozásról, valamint hogy elkülönítve tüntették-e fel az internet-hozzáférési szolgáltatás díját a szerződési feltételeikben és a számlákban. Az NHMM kiemelten vizsgálja jövő évtől az internetszolgáltató cégeket, miután öt százalékra csökken az internet áfakulcsa.