Gazdaság

Nem ártott a dízelbotrány az iparnak

A Volkswagen jótáll az eltérő szén-dioxid-kibocsátás utáni többletadóért

Az ipari termelés volumene 7,8 százalékkal haladta meg szeptemberben az egy évvel korábbit, a munkanaphatástól megtisztított index megegyezik a kiigazítatlannal - jelentette az első becslés alapján a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) pénteken. A kibocsátás növekedési üteme március óta nem volt ilyen magas. 

A dízelbotránynak nem volt hatása a szeptemberi adatokra - mondta Schindele Miklós, a KSH főosztályvezető-helyettese az adatok ismertetésekor. Az előző hónaphoz viszonyítva a szezonálisan és munkanaptényezővel kiigazított ipari kibocsátás 2,9 százalékkal nőtt szeptemberben.

Egy hónappal korábban, augusztusban néhány nagy autógyár leállása okozta a visszaesést, amik rövidebb idejűek és kisebb hatásúak voltak, mint egy évvel korábban.

A Volkswagen jótáll az eltérő szén-dioxid-kibocsátás utáni többletadóért
A Volkswagen konszern magára vállalja a ténylegesnél alacsonyabbnak feltüntetett szén-dioxid-kibocsátási értékek miatt a járművek tulajdonosaira esetleg utólagosan háruló adófizetési kötelezettségeket. "A Volkswagen jótáll az esetleg keletkező pótlék megfizetéséért" - tájékoztatta levélben az EU 28 tagállamának pénzügyminisztereit pénteken Matthias Müller, a konszern elnöke. A gépjárműadó összege 2009. július elseje óta a jármű szén-dioxid-kibocsátásától függ. A konszern elnöke levelében arra kérte az uniós pénzügyminisztereket, hogy az eltérő értékek miatt keletkező adókülönbözet közvetlenül a Volkswagennek legyen kiszámlázva még akkor is, ha ennek lebonyolítása többletköltségekkel jár. "Nagyon hálásak lennénk, ha megtennék a szükséges jogi és adminisztratív intézkedéseket ahhoz, hogy az adóhivatalok ne ügyfeleinket, hanem közvetlenül bennünket keressenek meg a pótlék befizetésének az igényével" - fogalmazott. Levelében jelezte egyúttal, hogy a konszern a "lehető leghamarabb" közölni fogja a tényleges szén-dioxid-kibocsátási értékeket. Erről már folynak az egyeztetések az illetékes hatóságokkal. 

Szeptemberben a járműgyártásban újból erőteljesen nőtt a termelés, így az ágazat jelentősen hozzájárul az ipari termelés bővüléséhez - fejtette ki. Bár a legtöbb feldolgozóipari ágazatban növekedés volt a kilencedik hónapban, a fő hajtóerő továbbra is a járműgyártás - mondta. Negyedéves szinten is növekedés volt - tette hozzá.

A kiigazítatlan adatok szerint a szeptemberi adat a harmadik legmagasabb idén. Márciusban volt az ipari kibocsátás eddigi csúcsa, amikor 11,4 százalékkal nőtt a termelés, a második legnagyobb pedig a júniusi 10,9 százalékos éves növekedés volt.

A munkanappal kiigazított éves adat szeptemberben január és március után a harmadik legmagasabb volt az évben. Az első negyedévben kétszer volt 9 százalék körül a termelés növekedése, januárban 9,1, míg márciusban 8,8 százalékos növekedést mértek. A második negyedévben egyszer 6,3, egyszer 6,4, illetve júniusban 5,9 százalékos bővülést jelzett a KSH. Az idei eddigi legalacsonyabb növekedést júliusban mérték: akkor 3,5 százalékkal nőtt az ipari termelés.

A szeptemberi részletes adatokat november 12-én adja közre a második becslés alapján a KSH, az októberi ipari termelésről pedig december 8-án teszi közzé első becslését.

NGM: A szeptemberi adatok is mutatják, hogy lendületben van az ipar

A feldolgozóipar különböző ágazatai kiegyensúlyozottan bővülnek a járműipar vezérletével, a felzárkózó gyógyszeriparral és gumiiparral - mondta Lenner Áron Márk a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) belgazdaságért felelős helyettes államtitkára pénteken az M1 aktuális csatornán. A kormányzat célja, hogy 2020-ra az ipari termelés harminc százalékát adja a nemzeti összterméknek, az európai uniós cél húsz százalék, amelyet Magyarország már teljesített - jelentette ki a helyettes államtitkár. Hozzátette: a GDP-n belül nagy részarányt képviselő ipar azt is mutatja, hogy megalapozott gazdasági bővüléssel állunk szemben, válságálló, tényleges munkahelyekre alapozott növekedésről van szó.