Gazdaság
Naprakész információk a szolgáltatóváltásról, a közműcsatlakozásokról
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal célja a fogyasztói tudatosság növelése, ezért többrészes kampánysorozatban ismerteti a felhasználók lehetőségeit
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal küldetése, hogy mindennapi életünk alapvető közszolgáltatásai biztonságosan, megfelelő minőségben és megfizethető áron jussanak el a fogyasztókhoz. A MEKH emellett kiemelten fontosnak tartja a fogyasztói tudatosság növelését, ezért különböző kiadványokkal segíti a felhasználók tájékozódását – mondta Scherer Zsolt, a MEKH sajtófőnöke, aki a kiadványok kapcsán több dologra is felhívta a figyelmet.
Áram és földgáz
Tevékenységük alapján megkülönböztetjük az elosztókat és a kereskedőket. Az elosztói engedélyesek vagyis az elosztók, illetve a hálózatüzemeltetők alapvető tevékenysége az energia eljuttatása a fogyasztókhoz. Feladatkörükbe tartozik a vezetékek üzemeltetése, karbantartása, fejlesztése, emellett felelnek az új csatlakozások kialakításáért, a mérőórák cseréjéért és leolvasásáért, valamint az üzemzavarok elhárításáért. Egy adott területen csak egy elosztó működhet.
A lakossági fogyasztók választhatnak kereskedő vagy speciális típusú, úgynevezett egyetemes szolgáltató között. Az egyetemes szolgáltatás sajátos értékesítési, szerződéskötési mód, amelyet az erre jogosultak igénybe vehetnek meghatározott minőségben, meghatározott áron. Az egyetemes szolgáltatót szerződéskötési kötelezettség terheli az egyetemes szolgáltatásra jogosultak vonatkozásában. Elsősorban lakossági fogyasztók köthetnek ilyen szerződést, amely határozatlan időtartamra szól.
Az esetleges váltás folyamatához szükséges a régi és az új szolgáltató, az elosztócég engedélye, és maga a fogyasztó közreműködése is. Kereskedőváltásért egyik szereplő sem számíthat fel díjat, a felhasználó megbízása alapján a teljes folyamatot lebonyolíthatja a felhasználó által kiválasztott új kereskedő. Utóbbi esetében fontos, hogy versenypiaci vagy egyetemes szolgáltatást nyújt majd az új szolgáltató, mivel azok szerződéses feltételei nagymértékben eltérhetnek egymástól. Előbbi esetében a számlázás üteme és mikéntje, valamint az ügyfélszolgálat elérhetősége is eltér(het) a lakossági fogyasztók esetében általános ellátási formaként működő, jogszabályon alapuló egyetemes szolgáltatástól.
A kereskedőváltás a felhasználó fennálló tartozása vagy akár adateltérés miatt is meghiúsulhat. Elutasítási ok lehet az aktuálisan fennálló szerződésben foglalt, még le nem járt hűségidő, ha a felhasználó a versenypiacról vásárol energiát. Amennyiben a kereskedőváltás valamelyik szolgáltató hibájából nem jön létre, a felhasználó – hasonlóan az egyéb vitás közműügyekhez – a MEKH-hez fordulhat panaszával.
Távhőszolgáltatók
Magyarországon a távhőszolgáltatás jellemzően a lakosságot látja el fűtéssel, illetve meleg vízzel, és ahogyan korábban írtuk, a víz melegítéséhez jellemzően földgázt használnak. A távhőellátás helyi közüzemi szolgáltatás. Egy településen általában egy távhőszolgáltató működik. A társaságok többségükben a települési önkormányzatok tulajdonában állnak. A felhasználó az áram- és a gázszolgáltatóval ellentétben nem tud távhőszolgáltatót választani vagy váltani még abban az esetben sem, ha a településen több is működik, a felhasználási hely egyben meghatározza a szolgáltatót is.
Víziközmű-csatlakozás
Az egységes szabályozásnak köszönhetően hat évvel ezelőtt átalakult a víziközmű-szolgáltatók rendszere, a több száz szolgáltatóból alig több mint negyven maradt. Víziközmű tulajdonosa csak az állam vagy önkormányzat lehet, ezért a tulajdonos szerződésben áll a szolgáltatóval.
Van olyan cég, amely együttesen ellátja az ivóvíz- és csatornaszolgáltatást, azonban működnek olyanok is, amelyek csak egyik vagy másik területen tevékenykednek. A víziközmű-szolgáltatás esetében nincs külön hálózatüzemeltető és kereskedő, ezért az ellátással kapcsolatos valamennyi tevékenységet – beleértve a víz és szennyvíz szállítását, illetve a díjak számlázását – a szolgáltatónak vagy megbízottjának kell ellátnia. Víziközmű-szolgáltatás esetén sincs a felhasználónak választási lehetősége, lakhelye egyben meghatározza a szolgáltatót is.
A csatlakozás menete
A villamosenergia- és a földgázágazatban elkülönül egymástól a hálózati elosztó és a kereskedő szolgáltató. A hálózati elosztó a vezetékrendszer tulajdonosa és üzemeltetője, biztosítja, hogy a felhasználóhoz eljusson az energia. A hálózati elosztóval két különböző szerződést kell kötnünk. Az egyik a csatlakozási szerződés, amely a csatlakozás folyamatát, ütemét, feltételeit rögzíti. Ezt követően kell megkötni a hálózathasználati szerződést, amely a mindennapi üzemelés, üzemeltetés feltételeit tartalmazza. Az energiát a kereskedő vagy az egyetemes szolgáltató szerzi be és értékesíti a felhasználónak, illetve elkészíti a számlát a fogyasztásról.
A csatlakozás megvalósulásának két alapvető feltétele van: a szolgáltatás elérhetősége az adott felhasználási helyen, valamint a felhasználási hely belső hálózatának megfelelő kialakítása. Az új létesítés feltételeit, illetve bizonyos esetekben a hálózatbővítés mikéntjét a Könnyű közmű programban meghatározott feltételek is könnyítik, a kivitelezésről azonban elsőként a szolgáltatónál kell érdeklődni.
– Először a megfelelő képesítéssel rendelkező szakembert kell kiválasztani, a bekötéshez pedig szükség lesz tervezőre, aki elkészíti a műszaki dokumentációt – hívta fel a figyelmet Scherer Zsolt. A mérőhely kialakítását regisztrált vagy minősített szakemberre kell bízni, aki az előírt szabványoknak megfelelően alakítja ki a bekötővezetéket. A szakemberek munkadíja és a felmerülő anyagköltségek mindig az igénylőt terhelik. A minősített szerelővel azt követően javasolt szerződést kötni, ha a szolgáltató tájékoztatást adott a csatlakozás lehetőségéről.
A következő lépés az igénybejelentés, ahol a szolgáltatás helyén felül jelezni kell, hogy új létesítésről vagy bővítésről van-e szó, és az ingatlan használati jogát is igazolni kell. Az igénybejelentés után a szolgáltató megvizsgálja, hogy a csatlakozás műszaki feltételei adottak-e. A szolgáltatónak – a csatlakozásokat gyorsító és könnyítő programnak köszönhetően minden ágazatban – nyolc napja van arra, hogy válaszoljon: elfogadja az igényt vagy elutasítja, esetleg hiánypótlást kérjen. A földgáz- és a villamosenergia-ágazatban a csatlakozási díjakat a MEKH rendeletben határozza meg, a Könnyű közmű program kedvezményei ebből a díjból kerülhetnek levonásra, azonban a mérőhely kialakítását – például az elektromos hálózat bővítése esetén, ha az a fogyasztásmérő cseréjével jár – továbbra is a felhasználónak kell kifizetnie.
A bekötési terveket a szolgáltató hagyja jóvá, a felhasználó a csatlakozási ajánlat elfogadása után befizeti az ajánlatban szereplő összeget, valamint földgáz- és villamosenergia-ágazat esetében aláírja és visszajuttatja a szolgáltatóhoz a csatlakozási szerződést. A csatlakozás kiépítése a csatlakozási pontig alapvetően a szolgáltató feladata, a villamosenergia- és a víziközmű-ágazatban azonban a fogyasztó a saját költségén, a központi nyilvántartásban szereplő, bekötés létesítésére is képesített szerelőkkel ugyanúgy intézheti. A nyilvántartást a kormányhivatalokon belül működő műszaki biztonsági hatóság vezeti.
Bekötési határidők
A villamosenergia bekötése során a csatlakozási pont kiépítése a közcélú hálózat rendelkezésre állásától számított tizenöt napon belül történik. A földgázbekötésnél az igénybejelentésre adott ajánlatban már szerepelnie kell a kapacitásbiztosítás időpontjának, amelynek dátuma nem lehet későbbi, mint hatvan nap. A határidőbe nem számít bele az elosztóvezeték kiépítésének ideje, a más szervektől beszerzendő nyilatkozatok, engedélyek időigénye, és az az időszak, amikor más jogszabály nem teszi lehetővé a munkavégzést, ilyen előírás gázvezeték fektetésénél a minimum nappali hőmérséklet.
A víziközmű-bekötés esetén a munkaárok rendelkezésre állásától számított harminc napon belül kell kiépíteni a csatlakozást. A műszakilag megfelelő kiépítést a szolgáltatónak nyolc napon belül kell átvennie, amely során nem csupán ellenőrzi a mérőhely, a felhasználási hely és a bekötés megfelelőségét, hanem plombákkal le is zárja azt. A fogyasztásmérő felszerelése akár már a műszaki átvételkor megtörténhet, de annak időpontjától számítva legfeljebb nyolc napon belül. Víziközmű-szolgáltatás esetén a bekötővezeték kiépítésekor történik a bekötési vízmérő felszerelése, ezután a felhasználónak tizenöt napon belül kell megkötnie a közszolgáltatási szerződést.
A MEKH arra is felhívja a figyelmet, hogy a szerződött fogyasztónak ki kell választania a számlázás módját, hogy diktált havi fogyasztás alapján vagy átalány alapján fizet, és tájékozódni kell az éves ellenőrző leolvasások gyakoriságáról is.
Kampány a fogyasztók érdekeiért
A „Panasza van? Segítünk!” sorozat eddig megjelent füzeteiben foglalkoztak már a fogyasztói jogokkal, a szolgáltatókkal kapcsolatos vitás kérdések rendezésének alapjaival, a mérőórákkal és ellenőrzésükkel, a szabálytalan vételezéssel, a felhasználóváltással, de hasznos információkat adtak fizetési nehézségek esetére is, valamint a védendő fogyasztóknak. A tájékoztatók a megyei kormányhivatalokban is elérhetők, illetve a hivatal honlapjáról, a www.mekh.hu/fogyasztovedelmi-kiadvanyok oldalról is letölthetők.
Összeállításunk a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal támogatásával készült