Gazdaság
Mézkampány indul
Európában Magyarországon a második legnagyobb a méhsűrűség, jelentős az export, ugyanakkor a fogyasztásban még nem szerepel az ország az élvonalban

A mézlovagrendek felvonulással népszerűsítették a mézet a Városligetben (Fotó: Katona László)
Kampány indul a belföldi mézfogyasztás ösztönzésére, ami az évente megtermelt húszezer tonnából jelenleg csupán hétezer tonna, egy főre számítva mintegy hetven dekagramm – mondta tegnap Nagy István agrárminiszter Budapesten, a mézfogyasztást ösztönző kampány nyitórendezvényén.
A kampány december elejéig tart az Agrárminisztérium (AM), az Országos Magyar Méhészeti Egyesület (OMME), valamint a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és az Agrármarketing Centrum (AMC) együttműködésében.
A miniszter elmondta, az idén közepes mennyiségű mézet állítottak elő a méhészek az előző évekhez képest, a megtermelt méz azonban kiváló minőségű, és Magyarország méznagyhatalomnak számít. Mintegy húszezer méhész 1,2 millió méhcsaláddal gazdálkodik, Európában nálunk a második legnagyobb a méhsűrűség, ugyanakkor a mézfogyasztásban még nem szerepel az ország az élen. Idén adódtak nehézségek az időjárással, de vannak gondok az értékesítésnél is.
Győrffy Balázs, a NAK elnöke közölte, a jövő mézfogyasztóihoz idén száz-százötvenezer mézcsomagot juttatnak el. Kitért arra is, hogy az Európai Unióban évente átlagosan megtermelt 250 ezer tonna mézből Magyarország tíz százalékkal részesedik. A megtermelt méz körülbelül nyolcvan százaléka export, ezzel öt százalékkal részesedik az ország a világ mézkereskedelméből.
Bross Péter, az OMME elnöke kifejtette, hogy ha az országban az egyedülálló háztartásban élők negyedévente, a családosok pedig kéthavonta egy kilogramm mézet vásárolnának, akkor a megtermelt mennyiség teljes mértékben lefedné a belföldi fogyasztást. Ha pedig a magyarok hatvan-hetven százaléka minden reggel egy teáskanálnyi mézet megenne, akkor a Magyarországon termelt összes méz elfogyna.
Ondré Péter, az AMC ügyvezető igazgatója elmondta, hogy többek között rádiókampánnyal népszerűsítik a mézfogyasztást, a fiatalokat a közösségi médián keresztül szólítják meg, emellett országszerte különböző rendezvényeken is reklámozzák a méz és fogyasztásának előnyeit. Kiemelte, hogy a magyar zöldség- és gyümölcstermesztés mintegy 85 százaléka függ a méhektől és a beporzástól, ami nélkül az élelmiszer-ellátási lánc is felborulhat.