Gazdaság
Messze a legvonzóbb márka a Sziget
A fesztiválbérletet vásárlók hetven százaléka külföldi, akik számtalan turisztikai látványosságot is megnéznek a fővárosban
Nemcsak beköltöznek, hanem turistaként élnek Budapesten (Fotó: Csudai Sándor)
Nemzetközi szinten megfigyelhető, hogy a gazdaságban nő a szolgáltató szektor szerepe, s ezen belül is mind nagyobb arányt képvisel a turizmus. Ezt a globális tendenciát segít kihasználni, hogy Magyarország számos fesztiválnak és nemzetközi sporteseménynek ad otthont – mondta lapunknak Sarkadi-Szabó Kornél, a Hungária Értékpapír stratégiai igazgatója.
Mint kiemelte, Budapest viszonylag olcsó város, és megfelelő minőségű szolgáltatásokat képes nyújtani a látogatók számára, az ár–érték arányt figyelembe véve az európai nagyváro-sok rangsorában az élmezőnyben van.
Felhívta a figyelmet arra, hogy bár manapság Budapest felkapott célpont a külföldi, főleg az Egyesült Államokból és Európából érkező látogatók körében, megfigyelhető a térségünkben fekvő fővárosok népszerűségi sorrendjének ha nem is állandó, de valamilyen ciklikus változása.
A nagyrészt európai uniós pénzből megvalósított infrastrukturális fejlesztéseknek fontos szerepük van abban, hogy a hazánkban megrendezett fesztiválokra, nemzetközi eseményekre érkezők közlekedése, ellátása, komfortérzete zavartalan lehessen, és ezekre a fejlesztésekre más szolgáltatások is tartósan rá tudjanak kapcsolódni – emelte ki a szakértő.
Kifejezetten jól jön a Sziget Fesztivál a vendéglátósoknak is. Míg a korábbi években a rendezvény elszívta előlük a vendégeket, mára megváltozott a Szigetre látogatók csoportjának összetétele. A bérletet vásárlók mintegy hetven százaléka külföldi, akik nemcsak a koncertek miatt látogatnak el Budapestre, hanem a várost is szeretnék megismerni. Ráadásul nagyon sokan a sátorozás helyett inkább rendes ágyban, csendes környezetben szeretnének aludni – a fesztivál idején már alig találni kiadó szobát. „Egy több mint húszéves, jól márkázott, bejáratott európai brandről van szó, amely rendkívül erős vonzerőt jelent a külföldiek számára” – mondta lapunknak Deák Gábor, a Magyar Marketing Szövetség korábbi elnöke a Sziget Fesztiválról mint országimázst erősítő jelenségről. Mivel minden évben azonos időszakban rendezik meg – a kivétel ez az év, amikor a fellépők idejéhez igazodva a szokásosnál egy héttel későbbre tették –, ezért a hozzá kapcsolható turisztikai bevételi adatok nagyon jól mérhetők. Hasonlóan kiszámítható, azaz minőségi és botránymentes rendezvény a Hungaroringen a Forma–1-es futam, amely szintén számos látogatót vonz minden évben külföldről is. Ezekhez hasonló eseményeink nincsenek, az időnként megrendezett világ- vagy Európa-bajnokságok nem jelentenek állandó vonzerőt.
A Sziget ezzel szemben jól épít arra, hogy a történelme alatt tulajdonképpen már felnőtt egy generáció. A többségüknek ma már gyereke van, ezért a családosokat is emelt szintű szolgáltatással várja a Sziget kemping részlege. „Ezek a fiatalok odaszoktak, ott nőttek fel, visszajárnak – folytatta a gondolatmenetet Deák Gábor, s hozzátette: – A Sziget marketingesei mindent megtesznek azért, hogy kor és zenei ízlés alapján is minél szélesebb csoportok számára legyen vonzó, tehát folytatódik a fiatalok odaszoktatása.” A nyári fesztiválok egyébként állami támogatásban is részesülnek, igaz, csak utófinanszírozással. A mintegy 415 millió forintos keretösszegről pár hete döntött a kormány, de a konkrét kifizetésekről szóló szerződések még készülnek.
A Magyar Fesztivál Szövetség szerint a VOLT húszmillió forintot, az EFOTT pedig tízmilliót kapott – az óbudai fesztivál több mint 3,6 milliárd forintos idei költségvetéséhez képest egy ezekhez hasonló összeg nem biztos, hogy kiemelkedő segítséget jelent.
Rekordok kapujában
A Sziget véges befogadóképessége miatt 45 ezer főben limitálták az eladható bérletek számát. A napijegyek száma is véges, azt naponta 25 ezerben határozták meg, hisz a bent lévő tiszteletjegyesekkel, közreműködőkkel és dolgozókkal együtt összesen 85 ezer napi látogatót képes kényelmesen ellátni a fesztivál infrastruktúrája – mondta Gerendai Károly főszervező, aki szerint idén elképzelhető, hogy a végén az összlátogatószám meghaladja a négyszázezret. Ebbe viszont az egy héttel ezelőtti, hétfői 53 ezer fő nem számít bele, mert nem volt mindig mínusz egyedik nap.
(BG)