Gazdaság

Megépülhet a budai fonódó villamos

A mintegy 12,5 milliárd forintos beruházással megszűnik a széttagolt hálózat

Hamarosan megkezdődik a budai fonódó villamoshálózat megépítése. A jelenlegi széttagolt villamosvonalak egységesítésével észak–déli irányú egységes hálózat jön létre, így Óbudáról átszállás nélkül lehet majd eljutni Dél-Budára.

Eredményt hirdetett tegnap a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a budai fonódó villamoshálózat kivitelezésére tavaly decemberben kiírt közbeszerzési eljárás esetében. Így a tender lezárása és a kivitelezési szerződés megkötése után hamarosan megkezdődhet a jelenleg széttagolt budai villamosvonal-hálózat egységesítésének kivitelezése. A BKK döntésének értelmében a villamoshálózat Bem rakparti ágát a Bem Tram Konzorcium építheti meg közel 4,4 milliárd forintért, míg a Margit körúti ág kivitelezésére az Óbuda Tram Konzorcium mintegy 8,2 milliárd forintos ajánlatát fogadták el.

Mint azt a BKK közölte, ilyenformán új, átszállásmentes észak–déli irányú, egész Budát átszelő villamosvonalak jöhetnek létre, ahogy ezt Tarlós István főpolgármester programja tartalmazta, és ahogy a Balázs Mór-terv célkitűzései között is szerepel.

A fejlesztés eredményeként a korábbi 17-es villamos és három budai járat, a 19-es, a 41-es és a 61-es vonalának összekötésével hosszú, észak–déli irányban egész Budát átszelő villamosvonalak jönnek létre. Óbudáról átszállás nélkül lehet eljutni a beruházás befejezésével a Széll Kálmán térre, a BAH-csomóponthoz, illetve Kelenföldre az M4-es metró vonalához vagy éppen Albertfalvára. A Fővárosi Önkormányzat és a BKK kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása az Új Széchenyi-terv közlekedési operatív programjának keretében európai uniós és hazai forrásból 90,4 százalékos (Margit körúti ág), illetve 63,8 százalékos (Bem rakparti ág) uniós támogatási arány mellett valósul meg.

A Bem rakparti ágon a kivitelező konzorcium új villamosvágányt épít a Germanus Gyula park és a Batthyány tér között. A villamosok a Germanus Gyula parkban létesülő új megállót elhagyva haladnak majd át a Margit híd alatt, ahol az addig egymás mellett haladó vágányok egy rövid szakaszon „egymásba fonódnak” (azaz a kétirányú villamosforgalmat egy vágány szélességben vezetik el), ezáltal nem csökken lényegesen a jelenlegi közúti kapacitás. Az alsó rakparti lehajtó és a Margit hídi felhajtó között a pálya áttér a Duna felőli oldalra, majd a kerékpárút mellett halad a Batthyány tér felé, a Bem téren pedig új megálló épül. A Margit körúti ágon a már nem közlekedő 17-es, illetve a 4-es, 6-os villamos vonalának összeköttetése a Török utcai és a Frankel Leó utcai megállóhelyek építésével együtt valósul meg, emellett a kivitelező felújítja a 17-es eddigi pályáját és az állomásokat is a Margit hídtól a Tímár utcáig. A vágányépítésen túl a kivitelező feladata a megállóhelyek és az áramellátás korszerűsítése, a kapcsolódó út- és közműépítési, forgalomtechnikai, műtárgyépítési munkák elvégzése.