Gazdaság
Már sokkal tudatosabbak a vásárlók
Az ügyfelek növekvő tudatosságára utal, hogy az idei első fél évben 2468-an fordultak beadvánnyal a Budapesti Békéltető Testülethez, az ügyszám több mint 14 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest – idézte az adatokat a távirati iroda. Emellett továbbra is magas a havonta konkrét ügyben tanácsot kérők száma, a növekedési ütem jellemző a megyei testületekre is, mindezek alapján látszik, hogy szükség van a fogyasztóvédelemben az alternatív vitarendezésre. Baranovszky György kiemelte, a Budapesti Békéltető Testület (BBT) az első fél évben ezerkilencszázhetven ügyet zárt le, a többségénél, ezerhatvanháromnál egyezség született, ötszázhetvenhat ügy volt megalapozatlan, kétszázhét zárult ajánlással, száztizenkilenc esetben nem volt hatáskörük, és mindössze öt esetben hoztak kötelezést tartalmazó határozatot.
A BTT elnöke kedvező folyamatnak értékelte, hogy az ügyek rendezésekor növekszik az egyezségek aránya, és az ajánlásokat végrehajtó vállalkozások száma, példaként említette, az első fél évben a kétszázhét ajánlás nyolcvankét százalékát a cégek önként végrehajtották a fogyasztók visszajelzése alapján. A legtöbb fogyasztói panasz továbbra is a kereskedelemhez, a garanciális és szavatossági ügyek intézéséhez kötődik.
A testület elnöke arra hívta fel a fogyasztók figyelmét, hogy a boltban a reklamációt nem elég szóban elmondani, írásban is rögzíteni kell a hatékony jogorvoslat érdekében. Az internetes vásárlásokkal kapcsolatos panaszokból pedig jól látszik, hogy a vevő sokszor nem olvassa el az általános szerződési feltételt.