Gazdaság
Már Spanyolországban is gyűrűzik a VW-botrány
A PM a hazai szálak felderítését szorgalmazza
Spanyolország 2012-ben a PIVE-terv bevezetésével ösztönözte az autóeladásokat, amelyek jelentősen csökkentek a gazdasági válság hatására. A program lényege, hogy aki használt autóját környezetbarát gépkocsira cserélte, az 2000 eurós (626 ezer forint) támogatást kapott a vásárláshoz. A kedvezményt a kormány és a bekapcsolódó cégek, fele-fele arányban vállalták. A program lényege, hogy aki használt autóját környezetbarát gépkocsira cserélte, az 2000 eurós (626 ezer forint) támogatást kapott a vásárláshoz. A kedvezményt a kormány és a bekapcsolódó cégek, fele-fele arányban vállalták.
Az ipari miniszter szerint nyilvánvaló, hogy a pénzt nem a vásárlóktól kérik vissza, hiszen ők jóhiszeműen jártak el, de megtévesztették őket.
A spanyol állam jelenleg vizsgálja, hogy milyen jogi lehetőségei vannak a pénz visszaigénylésére a Volkswagentől - mondta José Manuel Soria.
Az nem hangzott el, hogy pontosan hány autó után kellene fizetnie a VW-nek.
A PIVE-terv keretében idén májusig összesen 890 ezer régi autót cseréltek újra Spanyolországban, azaz a kormány 890 millió eurót (278 milliárd forint) fizetett ki a támogatásokra.
A VW-csoport 2009 és 2015 között világszerte 11 millió dízel dízelüzemű járművébe telepített olyan szoftvert, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások. Az érintett autók közül 5 millió Volkswagen, 700 ezer pedig Seat márkájú. Spanyolországban ebből a két márkából adják el a legtöbbet.
PM: A kormány tárja fel a hazai szálakat!
A Párbeszéd Magyarországért (PM) azt kéri, hogy a kormány tárja fel a Volkswagen-csoport csalássorozatának magyarországi szálait.
Tordai Bence, az ellenzéki párt szóvivője szerdán közölte: választ várnak a költségekről, a károsultak számáról, és azt szorgalmazzák, hogy a kormány kezdjen vizsgálatokba, alkalmazzon szankciókat és kárpótolja az embereket.
A PM-es politikus bírálta a botrány káros egészségügyi következményeit és a vásárlók átverését, továbbá szóvá tette azt is, hogy a kedvezőbb adózási besorolás miatt bevételkiesést jelentenek az államnak az "alacsonyabbra hazudott" kibocsátási értékek. Felvetette a győri Audi gyár teljesítményének csökkenését is, ami szintén adóbevétel-csökkenést okoz.
Tordai Bence szerint a kormány szoros kapcsolatot tart fenn a Volkswagen-csoporttal, amit a munkahelyek létrejöttének támogatásával magyarázott, illetve utalt arra is, hogy a cégcsoport a legnagyobb nyertese a közbeszerzéseknek.
Jelezte: tisztán akarnak látni, ezért minden hatósághoz és minisztériumhoz adatigényléssel fordulnak.
Közel egymillió jármű érintett Franciaországban
Közel egymillió olyan dízelmotoros gépjárművet adtak el az elmúlt években Franciaországban, amelyek a feltehetően csalásra lehetőséget adó szoftverrel üzemelő motorral rendelkeznek - közölte szerdán a Volkswagen franciaországi leányvállalata.
A 948 064 érintett gépjármű közül 574 259 Volkswagen, 189 322 Audi, 66 572 Skoda és 93 388 Seat, valamint 24 523 Volkswagen márkájú haszongépjármű.
A Volkswagen France közleményében nem ismertette, hogy ezeket a járműveket mikor adták el pontosan. A legnagyobb európai autógyártó korábban annyit ismert el, hogy mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autóba telepítettek olyan szoftvert, amely csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem. A vállalat azt is jelezte, hogy az érintett ügyfeleket napokon belül tájékoztatják arról, hogy járműveiket rövidesen kijavítják, a motorok károsanyag-kibocsátási értékeit összhangba hozzák az előírásokkal.