Gazdaság
Lendületet kaphatnak a startupok
Magyarországon tizenegy olyan támogató cég, inkubátor működik, amely teljes körű szolgáltatást nyújt a vállalkozásoknak
Kiemelt fontosságú az informatika és az infokommunikáció (Fotó: MH)
A vállalkozások beindulását, fejlődését támogató cégek, azaz az inkubátorok alapítási hullámának egyik előidézője az állami támogatású Akkreditált Technológiai Inkubátor (ATI) pályázat megjelenése volt, amelynek keretében, 2013 végén négy technológiai inkubátor kapott akkreditált címet. A tizennyolc érvényesen pályázó cég egy része a pályázat sikerétől függetlenül is megkezdte működését. Tevékenységük hiánypótló, mivel a már korábban is létező kockázatitőke-társaságoktól eltérően nem csupán a már növekedésnek indult, professzionális csapattal vagy termékkel rendelkező cégekkel foglalkoznak, hanem megelégszenek a vállalkozásokban rejlő növekedési potenciállal, vállalva egyúttal a projektek sziklaszilárd alapokra helyezését.
A tizenegy jelenlegi inkubátor többsége specializálódott egy vagy néhány szektorra, iparágra. A fókuszterületek nagy része az informatikai és infokommunikációs, valamint a bio- és gyógyászati technológiai tevékenységeket fedi le. Földrajzi területeket vizsgálva szinte valamennyi inkubátor kijelöl valamilyen célpiacot, elsősorban az Egyesült Államokat, Közép-Európát vagy az EU-t véve célkeresztbe, de több inkubátor ázsiai célpontokat is megadott – derült ki a BDO Magyarország felméréséből.
Az inkubátorok leggyakrabban tőkebefektetés formájában adnak forrást. Miközben mindannyian rendelkeznek tőkebefektetői háttérrel, az akkreditált technológiai inkubátorok a startup pályázatokhoz kötődően állami forrásokat is tudnak az általuk támogatott projektekhez rendelni.
Évente egy inkubátor jellemzően hat és tíz projekttel tud dolgozni. Az inkubáció időtartamában nagy szórás mutatkozik: egyes cégek fél-, egyéves időszakot vállalnak fel, másutt az egy-két éves közös fejlődési szakasz a jellemző, de előfordul hatvan hónapos inkubációs időtartam is. Ami a startupok kiválasztását illeti, az inkubátorok a projekteket általában többlépcsős folyamat során választják ki, amelyben a legjellemzőbb az online adatlap, továbbá egy egyoldalas ismertető, amelyet általában interjúk (gyakran online vagy videó formában) és prezentációk követnek.
A kiválasztás a leggyorsabb esetben is néhány hét, de jellemzőbb, hogy a felek a megállapodásig két-három hónap alatt jutnak el. A jelentés bemutatja az egyes inkubátorok kiválasztási módszertana mögött rejlő szempontrendszert is, jó tanácsokkal ellátva a startupokat.
A projektek számára egy-egy inkubátorhoz a belépőt általában a következő tényezők megléte jelenti: ütőképes csapat, tárgyalóképes angolnyelv-tudás, nagyfokú motiváció. A kiválasztás során elsősorban azt mérik fel, hogy a projektgazda mennyire van tisztában az ötletének főbb paramétereivel: mire ad megoldást, kik a potenciális vevők, hogyan éri el őket, kik a versenytársak, és előny, ha üzleti modellt és pénzügyi tervet tud bemutatni.