Gazdaság

Közép-Európáig jönne a TGV gyorsvonat

Az energiabiztonság állt a V4-es államfők tanácskozásának középpontjában

Közép-Európa energetikai infrastruktúráját észak–déli irányban is össze kell kötni a régió nagyobb energiabiztonsága érdekében – állapodtak meg a visegrádi államfők tegnap Prágában. Az osztrák és a szlovén elnök részvételével folytatott tanácskozáson a közlekedési témák domináltak.

v4
A visegrádi államfők tájékoztatója: balról Milos Zeman cseh, Heinz Fischer osztrák, Bronislaw Komorowski lengyel, Áder János magyar, Borut Pahor szlovén és Andrej Kiska szlovák államfő (Fotó: MTI/Illyés Tibor)

Energetikai és közlekedési kérdésekről egyeztettek a visegrádi államok vezetői Prágában. Az élő adásban elmondott trágárságai miatt odahaza komoly népszerűtlenségnek örvendő Milos Zeman államfő meghívására két napon át a cseh fővárosban tárgyalt Áder János magyar, Andrej Kiska szlovák, Bronislaw Komorowski lengyel, valamint Borut Pahor szlovén és Heinz Fischer osztrák elnök.

Az államfők közös nyilatkozatukba is belefoglalták, a térség energetikai diverzifikációjában érdekeltek, amelyet a jövőben tovább kell növelni. Megerősítették szándékukat az észak–déli irányú gázvezeték megtervezését és kiépítését illetően. Andrej Kiska szlovák államfő külön kitért a Szlovákia és Magyarország, illetve Szlovákia és Lengyelország határ menti térségeiben megépítendő interkonnektorok fontosságára. Magyar–szlovák viszonylatban egy ilyen már üzemel, az ennek kiépítésében nyújtott segítségért Áder köszönetet mondott szlovák kollégájának. Andrej Kiska kifejtette, negyedszázaddal a vasfüggöny leomlása után ebben a régióban még mindig sok a tennivaló a közlekedési infrastruktúra összekapcsolása terén. Az észak–déli irányú közlekedési és nyersanyag-szállítási útvonalak kialakításával és erősítésével a gazdasági növekedést szeretnék fokozni, hogy ezáltal növekedjen a régió jelentősége, fokozva egész Európa versenyképességét.

Az elnökök megvizsgálták a határ menti régiók összeköttetési lehetőségeit. „Örök téma Prága és Linz Ceské Budejovicén keresztüli összekapcsolása, vagy Brünné és Bécsé” – mondta a cseh államfő. Ennek keretében az említés szintjén felmerült a francia TGV gyorsvasút nyomvonalának meghosszabbítása is a jelenlegi frankfurti végállomástól.

Ennél nagyobb hangsúlyt kapott azonban a Duna–Odera–Elba-csatorna, amelyet a cseh elnök dédelgetett álmának nevezett. Korábban kijelentette, szeretné, ha elnöksége idején megindulnának a csatorna előkészítésének munkálatai. A kormány jelenleg egy megvalósíthatósági tanulmányon dolgozik. A csatorna a Duna Bécs és Pozsony közötti szakaszától indulna Ostrava felé, és lengyel területen csatlakozna az Oderához. Ostrava alatt lenne egy nyugati irányú elágazása is, amely a vízi útvonalat az Elbával kötné össze. A csatornaépítésre legalább négy hivatalos változat létezik, és a kormány szerint reális egy ilyen vízi út kialakítása. A Duna mint európai fő vízi útvonal fontossága a közös nyilatkozatba is bekerült.