Gazdaság

Közeleg az elszámolási határidő

Érdemes az ügyfeleknek a tájékoztató levélnél sokkal alaposabb, részletesebb kimutatást kérniük a hitelező pénzügyi intézettől

Hamarosan lejár a devizahiteles elszámolások ideje. Az az ügyfél, aki nem elégedett, panaszt tehet, jogorvoslatot kérhet. A Magyar Nemzeti Bank a hitelesek tájékoztatása érdekében számos helyen szolgál felvilágosítással.

otp
Az elégedetlen ügyfelek panaszt tehetnek (képünk illusztráció) (fotó: MH)

Alig két hetük maradt a bankoknak és a pénzügyi intézményeknek arra, hogy közzétegyék: minden devizahiteles ügyfelükkel elszámoltak. Ettől számítva hatvan napon belül tehetnek panaszt azok, akik úgy érzik, jogtalanul nem kaptak elszámolólevelet. Ám mielőtt panaszt tenne valaki, érdemes a pénzügyi intézménytől az elszámolási tájékoztatólevélnél részletesebb kimutatást kérnie. Ezt díjmentesen, öt munkanapon belül kell a pénzügyi intézménynek megtenniük. Panasz esetén a bank elutasító válaszának kézbesítését követően harminc napon napon belül lehet a Pénzügyi Békéltető Testület eljárását kezdeményezni, aminek lehetőségéről a pénzügyi intézmény tájékoztatja az adóst.

A Pénzügyi Békéltető Testülethez az alábbi esetek valamelyike miatt benyújtott kérelemmel lehet fordulni: ha az ügyfél szerint az elszámolás helytelen adaton vagy számítási hibán alapul (meg kell jelölni, melyiket tekinti hibásnak). Ha a pénzügyi intézmény elmulasztotta elszámolási kötelezettségét, vagy ha késedelemre hivatkozva utasította el a panaszt, holott idejében érkezett be. A Pénzügyi Békéltető Testület határozata kötelező érvényű minden érintett pénzügyi intézményre nézve. Ellene nincs fellebbezésnek helye, de jogorvoslat polgári nem peres és peres eljárásban is lehetséges. Ezt az adós lakóhelye szerint illetékes törvényszék székhelyén működő járásbíróságon (a Fővárosi Törvényszék illetékességi területén a Pesti Központi Kerületi Bíróságon) folytatják le. Az eljárás a Pénzügyi Békéltető Testület határozatának kézbesítése után harminc napon belül indítható. A nem peres eljárás megindítására vonatkozó kérelmet a Pénzügyi Békéltető Testületnél kell benyújtani a Járásbíróságnak címezve. Ez a testület továbbítja a kérelmet az illetékes járásbíróságnak.

Ha valaki a panasz benyújtásában akadályozva van, az akadály megszűnésétől számított harminc napon belül, de legkésőbb december 31-ig terjesztheti elő panaszát.


Felvilágosítást ad az MNB

Csaknem kétmillióan kapták meg a banki elszámolási értesítőt. Így fontossá vált az érintettek megfelelő tájékoztatása. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ezért honlapja Elszámolási és forintosítási információk című menüpontjában a folyamattal kapcsolatos minden lényegi tudnivalót közzétett. A pontos tájékoztatás érdekében az MNB honlapján túl hivatalos Facebook-oldalán, valamint Youtube-csatornáján is elérhetővé tette a tudnivalókat. Ha a fogyasztó az elszámolási értesítő értelmezése kapcsán további segítséget igényel, az MNB személyes és telefonos ügyfélszolgálata, vidéken a Pénzügyi Tanácsadó Irodahálózat megyei irodái, valamint elszámolási információt nyújtó civilszervezetek állnak rendelkezésre.


Százhetvenmilliárd jár vissza

Az OTP magyarországi ügyfeleinek várhatóan százhetvenmilliárd forintot számol el és fizet vissza az elszámolási és forintosítási folyamatban. Eddig 111 milliárd forintot térített vissza a bank készpénzben, illetve hitelcsökkentés formájában a devizahiteleseknek - közölte a távirati irodával OTP. A bank 530 ezer levelet küldött ki az elszámolás során az élő, lejárt és felmondott devizahitelek kapcsán. Eddig a kiküldött értesítésekre kevesebb mint egy százalék panasz érkezett. Egy svájci frank jelzáloghiteles ügyfél 37,1 százalékkal fizet kisebb törlesztőrészletet, mint amekkorát akkor fizetne, ha nem lett volna az elszámolás és forintosítás, illetve ha nem vette volna igénybe az árfolyamgát-kedvezményt.