Gazdaság

Kong a vészharang a Volkswagennél

Belső ellenőrzés a győri Audinál, jelenleg teljes a hírzárlat – a hazai autópiacot különösebben nem rengeti meg a dízelügy

Folyamatosak a belső vizsgálatok az Audi Hungária Motor Kft.-nél a dízelbotrány miatt – közölte a vállalat lapunkkal. Így nem tudni, hogy a nálunk gyártott kocsik hogyan érintettek a szoftverhamisításban. A német Volkswagennél már a vészharangot kongatják.

audi
A motorokhoz nem Győrben készült a csalásra lehetőséget adó szoftver (Fotó: Csudai Sándor)

Még tartanak a Volkswagen-csoporthoz tartozó győri Audi Hungária Motor Kft.-nél a belső vizsgálatok a dízelbotrány miatt. Amint ez lezárul, az eredményt nyilvánosságra hozzák – közölte tegnap a vállalat lapunk megkeresésére. Azt mondták, a motor készül Győrben, a meghamisított szoftvert nem ott gyártották, így még nem tudni pontosan, hogy a Magyarországon készített Audik hogyan érintettek a botrányban. A Magyar Hírlap többek között kíváncsi lett volna arra is, hogy a zöldszervezetek a szoftverhamisítás miatt visszakérhetik-e azt a pénzt, amelyet a győri cégnek adtak a környezetvédelem érdekében – erre azonban nem kaptunk választ. Az Audi leszögezte: a vizsgálatok lezárultáig másról nem számolnak be a sajtónak. Az Audi Hungária Motor Kft. gyártja egyébként a konszern csaknem egész motorválasztékát és szállítja a motorokat a Volkswagen, a Seat és a Skoda számára is. A különböző motortípusokhoz a vezérműtengely, a főtengely, a hengerfej, a forgattyúsház és a hajtókar mechanikus megmunkálása is helyben folyik. A gyárban prés, karosszéria, lakkozóüzem és járműszerelde működik. Tavaly 1 973 734 motor és 135 232 jármű készült Győrben.

A magyar autópiacon semmiféle pánik nem tapasztalható, sem a vásárlók, sem pedig az importőrök körében – ezt már a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesületének elnöke mondta lapunknak. Erdélyi Péter úgy látja, várhatóan az eladási árak sem csökkennek a meghamisított szoftverrel futó kocsiknál, hiszen ezek között sok a régebbi évjáratú autó, de az újaknál sem várható változás. Mint fogalmazott, a botrány még friss, nem ismerni a hosszú távú hatást, ám jelentős hozadékkal most úgy néz ki, nem kell Magyarországon számolni. Nem úgy, mint más nemzetközi piacokon: a Volkswagen létét fenyegetheti a dízelmotorok károsanyag-kibocsátását meghamisító szoftver ügye – figyelmeztette a cég menedzsereit Hans Dieter Pötch, a vállalat kijelölt elnöke. E hét közepén már be kell mutatni azt a tervet, hogy hogyan javítják ki a német piacokon futó 2,8 millió meghamisított szoftvert. A legoptimistább változat szerint 23 milliárd euró lesz a végösszeg, amelyet ki kell fizetni, a legrosszabb esetben akár 78 milliárd eurót is kivonhat a cég költségvetéséből a csaló dízelszoftver.


Felpörgött a gyártás Szentgotthárdon

Az Opel az idén ötszáznyolcvanezer motort gyárt szentgotthárdi gyárában, jövőre pedig hétszázezer darab fölé emelik a termelést. Ez párhuzamosan halad az asperni üzembeli motorgyártás kifutásával – mondta Dános András, az Opel Magyarország PR-igazgatója a távirati irodának. Az ausztriai gyárban 2018-tól a továbbiakban sebességváltók gyártása folyik, Szentgotthárdon pedig a motoroké, így két tiszta profilú üzem jön létre. Ehhez a korábban már bejelentett tervhez igazodik a magyarországi gyár termelésének felfuttatása és a létszám bővítése, amely menetrend szerint halad. Így a magyar gyárban az idei év végére már ezerhétszázan lesznek.