Gazdaság

Kibertámadások érték a BKK online értékesítési rendszerét

A felhasználók adatai továbbra is biztonságban vannak

Rendszerszintű kibertámadásoknak volt kitéve a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) online jegy- és bérletvásárlási rendszere csütörtöki elindítása után, a rendszert sokkal biztonságosabbá tették, és nincs ok a leállítására - közölte a városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes kedden Budapesten, sajtótájékoztatón.

bkk online jegy
A napokban elindította a BKK az online jegy- és bérletvásárlási felületet, amelyre a vásárlóknak minden nap be kell majd lépniük MTI Fotó: Balogh Zoltán
Szeneczey Balázs elmondta: a rendszer operatív működtetéséért felelős T-Systems Magyarország Zrt. arról adott tájékoztatást, hogy rendszerszintű volt az a támadássorozat, amely az első két-három napon érte az online értékesítési rendszert. A társaság egy ügyben büntetőfeljelentés tett.

 

A rendszer továbbra is biztonságosnak tekinthető, a városvezetést a BKK és a T-Systems arról tájékoztatta, hogy a "rendszer leállításának nincsen oka", továbbra is biztonságban vannak a felhasználók adatai - tette hozzá.

Szeneczey Balázs közölte, az elmúlt napokban mintegy ötezer felhasználó regisztrált a webes oldalon, és mintegy nyolcszázan vásároltak az online rendszeren keresztül. 

Szeptemberben hasonló felülettel, de egy továbbfejlesztett szoftverrel működik majd a rendszer - jegyezte meg.

A főpolgármester-helyettes felhívta a figyelmet arra, hogy az online értékesítési rendszer és az elektronikus jegyrendszer két külön projekt, amelyek egymással összeillenek, de párhuzamosan futnak. Az elektronikus jegyrendszert 2018 vége felé vezetik majd be.

Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója a projekt lényegének azt nevezte, hogy "mindenkinek legyen otthon saját értékesítési automatája". A rendszer előnyei között egyebek mellett azt jelölte meg, hogy javul az ellenőrzés és az online rendszerben vásárolt bérletet nem lehet elveszteni. Kijelentette: a csütörtök délutáni indulás óta általános rendszerhiba nem volt, "rendszerszintű beavatkozás, amely ellehetetlenítette volna a szolgáltatás nyújtását, nem járt sikerrel, erre irányuló kísérlet számtalan volt".

Dabóczi Kálmán a hekkelések kapcsán felelős jogkövető magatartást kért mindenkitől, és úgy érzékeltette a rendszer biztonságosabbá tételét, hogy több helyen "az üveget golyóálló üvegre cserélték", mert látták a visszaélésszerű használatot.

Szerinte az ügyben nem egyszerű diákcsínyről, hanem egy sokkal szervezettebb támadássorozatról kell beszélni.

Dabóczi Kálmán a rendszer költségeire vonatkozó kérdésre közölte: a rendszert nem vették, az beruházási költséggel nem járt, szolgáltatást vesznek igénybe havi több mint húszmillió forintos díj ellenében.

Lakatos András, a T-Systems Magyarország Zrt. ágazatigazgatója hangsúlyozta: a rendszer megbízhatóan működik, a felhasználók adatai biztonságban vannak.

Takács József, a társaság biztonsági igazgatója azt közölte, hogy a rendszer elindulása óta több mint hatszáz támadást regisztráltak.