Gazdaság

Kényes kérdések az MKB állami felvásárlása körül

Még számos kritikus pont akad, de jó üzlet jöhet létre, és a hatalmas veszteségek végre megszűnhetnek

Állami tulajdonba kerülhet az MKB. Ám több kérdés is felvetődik azzal kapcsolatban, hogyan alakul a bank devizahiteleseinek kártalanítása, és mi lesz az ügyfelek pénzével. Akad néhány kritikus pont, de minden bizonnyal jó üzletet csinál az állam az elmúlt időszak egyik legveszteségesebb pénzintézetével.

mkb
Lehetséges, hogy inkább már nem is perelnének (Fotó: Kövesdi Andrea)

Az MKB egyedi mérlegfőösszege a 2013 végi adatok szerint 1895 milliárd forint. Ezt azt jelenti, hogy a teljes magyar hitelintézeti szektorban 6,1 százalék a részesedése. Mivel nélküle a Portfolio.hu számításai szerint szerint 44,4 százalék a hazai irányítás alatt álló hitelintézetek részesedése (közéjük sorolva az MFB-t, az Eximbankot és a Kelert is, ahogy a felügyelet teszi), teljesül a kormány célja: a bank magyar állami kézbe kerülésével 50,5 százalékos, immár többségi arányt képviselnek a hazai kézben lévő hitelintézetek.
A pénzintézet 13,6 milliárd forint bankadót, 8,7 milliárd tranzak­ciós illetéket és 4,5 milliárd forint pótadót fizetett tavaly, és az adóterhelés mértéke várhatóan a jövőben is fennmarad, hiszen nem csupán egyes állományokat, hanem a bank egészét vásárolja meg a hírek szerint a magyar állam. Ehhez jön még szabályozói teherként az az ötmilliárd forint, amelyet a banknak a korábban alkalmazott árfolyamrés miatt vissza kell fizetnie a lakossági devizahiteleseknek. Nem is beszélve az egyoldalú kamatmódosítások miatti összegről, amellyel kapcsolatban most már elképzelhető, hogy nem perel a bank (hiszen az alperes az őszi szakaszban már a tulajdonos magyar állam lenne). Valószínűleg ez is több tízmilliárd forinttal terheli meg az idei eredményét. Attól, hogy állami kézbe kerül az MKB, a szabályozói terhek továbbra is sújtják, igaz, esetében az állam lényegében egyik zsebéből a másikba helyezi majd a pénzt. Az állam ráadásul (mivel nincs hasonló méretű univerzális bankja), az OTP-vel (egy másik korábbi vevőjelölttel) ellentétben, a két banki szervezet összeolvasztásából fakadó szinergiákat sem képes kihasználni.

Ami az MKB veszteségeit illeti, a szakértők szerint ez az egyik kritikus pont. Ez a bank az elmúlt évtized legveszteségesebb magyar pénzintézete. A 2004 és 2009 között megtermelt hetvenhétmilliárd forintos nyereség után az elmúlt négy évben 439 milliárd forint nettó veszteséget szenvedett el, vagyis nem véletlenül volt szükség az irdatlan összegű tőkeemelésekre. A bank tavalyi, 122 milliárd forintos éves veszteségéből 97 milliárd forintot okoztak a hitelezési veszteségek.

A nem teljesítő hitelek aránya az elemzők szerint 26 százalékról 31 százaléka emelkedett tavaly a banknál (477 milliárd forint), s ennek nagy része nagyvállalati ingatlanhitel. Ez sem véletlen: az MKB a válság előtti projektingatlan-hitelezés egyik legaktívabb szereplője volt a magyar bankok közül, és e kockázatosnak bizonyuló tevékenység negatív hatásaitól máig nem tudott megszabadulni. Tőkehelyzete viszont most kiválónak mondható, saját tőkéje a legújabb tőkeemeléssel a 2013 végi 152 milliárd forint környékéről háromszázmilliárd forint közelébe emelkedik. Ha tehát a jövőben is veszteséges lesz, akkor azt először is a BayernLB által megemelt tőkéből fedezheti, és csak ezt követően adófizetői pénzből.

Mivel a bank egészét átveszi a magyar állam, az MKB tovább működik, ezért mindebből az ügyfelek csak akkor érzékelnek valamit, ha a bank stratégiájának megváltozása a mindennapi üzletmenetbe, például a termékek és szolgáltatások árazásába is „leszivárog”. Egyébként az ügyfeleknek valószínűleg semmilyen teendőjük nem lesz az MKB tulajdonosváltása miatt.