Gazdaság

Jót tesz a növekedésnek a jó foci

Az infrastruktúrát és a képzési rendszert egyszerre kell fejleszteni

A labdarúgó-válogatott sikere nemcsak a nemzetnek, a gazdaságnak is jót tesz – állítja Szabados Gábor sportközgazdász. A szakember szerint a focisikerek adta eufória növeli a termelékenységet, és olyan közösségi élményt ad, amelyet egyetlen másik sport sem tud. Ráadásul, mint fogalmazott: most minden együtt van ahhoz, hogy a magyar foci elinduljon felfelé.

Szabados 20160704
Szabados Gábor (Fotó: MH)

- Többször elhangzott az utóbbi időben, hogy a válogatott sikeres Európa-bajnoki szereplése hatással lehet a GDP-növekedésre. Egyetért ezzel?

- Abszolút, bár a hatást nagyon nehéz számszerűsíteni. Vannak közvetlen és közvetett hatások, a közvetlenek egyszerűbben mérhetők. A jövedéki termékek értékesítése nő, híradástechnikai eszközöket vásárolnak a fogyasztók, a sportszergyártás és -forgalmazás, a sportfogadások, ezek mind növelik a belső fogyasztást és az adóbevételeket. Továbbá sok vállalkozás építi be reklámjaiba a tornát, fellendíti ezt a piaci szegmenst is hogy most lehet a focival reklámozni.

- És a közvetett hatások?

- Ez a terület az, ami nagyon nehezen mérhető. Angliában végeztek felméréseket arról, hogy egy nemzet önbecsülése, lelkesedése milyen hatással van a dolgozók hatékonyságára. Ki lehet nyugodtan jelenteni, hogy a nemzeti sikerek okozta jókedv és optimizmus előremozdítják a termelékenységet és a dolgozók produktivitását.

- Tehát megéri pénzt áldozni a focira?

- Igen, gazdasági értelemben is hozhat hasznot a befektetés.

- Hosszú távon profitálhat az Eb-sikerből az ország?

- Leginkább a futballipar. Hazánkban ez elég fejletlen, de a mostani szereplésünk lökést adhat neki. A futball most eladható termék, a Magyar Labdarúgó-szövetség pedig marketingstratégiát alapozhat a sikerre. Persze a szövetség egymagában nem elég, a kluboknak is részt kell vállalniuk a feladatban. Nem elég várni arra, hogy jöjjenek a fiatalok, mert ahogy mondják: a jó bornak is kell cégér.

- Az utóbbi években az akadémiai rendszerrel és a stadionok építésével óriási kormányzati támogatást kapott a futball. Melyik az a terület, ahol még ráfér a tőkeinjekció?

- Nyugodtan mondhatjuk, hogy a futballnak bárhol jól jön a pénz, de ez a két legfontosabb terület. Az iparág felzárkóztatása már folyik, a képzés és az infrastruktúra fejlesztése megkezdődött, igaz, az eredményekre még várnunk kell.

- Nem is keveset. Azt mondják, az első generáció kinevelése egy évtizedbe is belekerülhet. Miért kell rögtön az infrastruktúrát fejleszteni, ha a képzési rendszer több év múlva hoz csak eredményt?

- A futball mint szolgáltatás két részből áll. Van egyrészt az alapszolgáltatás, ez az, ami a pályán történik, és van a kiegészítő szolgáltatás, ez minden, ami a pálya körül van. Amikor a fogyasztó eldönti, hogy kimegy-e a meccsre, e két szolgáltatást együtt nézi. Ráadásul, amikor egy fiatal bekerül a képzési rendszerbe, stabil képet, célt kell neki adni. Ha omladozó stadionokat és foltos gyepet lát, nem fog küzdeni azért, hogy futballista lehessen. Igaz, kommunikációs szempontból jobban nézett volna ki, ha várnak kicsit a stadionok építésével. És persze lehet vitatkozni arról is, hogy miért Felcsút, és miért Kisvárda, de a magyar labdarúgás felzárkóztatására szánt pénzt sokkal jobban biztos nem lehetett volna elkölteni.

- Anyagiakban megtérülhet a befektetés?

- A növekedésre hatással van a szereplésünk, de ennek a beruházásnak nem az anyagi megtérülés a célja. Az összes új stadion közül egyedül az Üllői úti Groupama Aréna az, ahol a megtérülés is a szempontok között volt, a többinél jó, ha a saját működési költségét kitermeli a létesítmény. A lényeg a közösségi és nemzeti élmény, amit a focisikereink adnak.

- Az is sokszor elhangzott, hogy miért nem olyan sportágba önti a pénzt a kormányzat, amiben sikeresebbek vagyunk. Ön szerint megérné más sportba is ugyanekkora összeget fektetni, és ha igen, melyik lenne az?

- A kérdésére kérdéssel felelek: tud olyan sportágat mondani, amelyben a magyar sikertől fesztivállá változik Pest belvárosa, leáll a közlekedés és mindenki megölel mindenkit? Nálunk, ahogy a világ sok részén, kétféle sport van: a foci és az összes többi. Még a mostani, kritikán aluli nézőszámokkal is a foci a legnézettebb magyar sport, messze ez a legnépszerűbb is. És pont ez a befektetés lényege is, a mostani sikereink olyan népünnepélyre adtak okot, amit régen láttunk. A GDP növekedése is fontos, de a nemzetnek ilyen sikerekre van leginkább szüksége. Ráadásul most minden együtt van ahhoz, hogy a magyar futball javulásnak induljon. Vannak beruházások, van politikai akarat és van egy hatalmas siker, amire alapozhatunk, ami a magyar focinak népszerűséget ad. Ha most nem indulunk el felfelé, talán már sosem fogunk.