Gazdaság

Jó hely üzleti szemmel Németország

Sokkal többen tudtak a dízelek manipulálásáról, mint korábban gondolták

A Volkswagen emisszióbotránya „drasztikus” volt, de nem okozott olyan hatalmas kárt, ami alapján feltételezni lehetne, hogy üzleti szempontból Németország ne lenne jó hely – mondta tegnap a német kancellár a Deutschlandfunk közszolgálati rádióban.

Angela Merkel szerint a cégnek, amilyen gyorsan csak lehet, tisztáznia kell a dízelbotrány részleteit, és meghozni a szükséges intézkedéseket, miután már több országban felfüggesztették egyes VW-modellek eladását. Ausztráliában is ideiglenesen megtiltották a német cég egyes, dízelmotorral ellátott autóinak értékesítését. A Volkswagen az idei év első hét hónapjában harminchétezer járművet értékesített a kontinensen, tizenhárom százalékkal többet, mint egy éve.

A Volkswagennél 2008 óta használták a károsanyag-kibocsátási adatok manipulálására szolgáló szoftvert, és a csalásról sokkal többen tudtak a cégnél, mint ahogy a dízelbotrány elején gondolták - írták a hét végi német lapok. A VW-nél indított belső vizsgálat első eredményei kimutatták, hogy az EA 189 típusú motor fejlesztése 2008-ban elakadt. A fejlesztő mérnökök röviddel a sorozatgyártás tervezett megindítása előtt belátták, hogy nem lehet egyszerre betartani a károsanyag-kibocsátási határértékeket, és az előírt szint alatt tartani a költségeket. A kiemelt fejlesztési projekt így veszélybe került. Végül az adatokat manipuláló szoftver telepítésével oldották fel a dilemmát.

A VW felügyelőbizottsága szerint a konszernben jóval szélesebb körben ismert volt a csalás, mint ahogy a botrány elején gondolták. A vállalat „rendszerszerűen megtévesztette a vásárlókat és a hatóságokat”.

A botrány miatt nemzetközi ügyvédi irodák már kártérítési követelésekkel bombázzák a Volkswagent. Most először fordult elő, hogy egy német magánbefektető kártérítési igénnyel fordult a bírósághoz hiányos tájékoztatás okozta árfolyamveszteség miatt, ugyanis a VW–papírok értéke zuhan.

A VW-csoporthoz tartozó Audi bejelentette, hogy az ügyfelek, megadva gépkocsijuk alvázszámát, megtudhatják, hogy autójuk a csaló szoftverrel fut-e. Erre az Audi honlapján lehetőség lesz ettől a héttől kezdve.

„A Volkswagen-botrányt Magyarország sem fogja megúszni” – ezt közölte tegnap az LMP. A párt szerint az ország gazdaságában az autóipar súlya indokolttá teszi, hogy kormánybiztos mérje fel a helyzetet, és munkájáról negyedévente adjon jelentést az Országgyűlésnek.


Nem lesz orosz Mercedes–gyár

A Daimler német autógyár elvetette azt a tervet, hogy Mercedes-gyárat épít Szentpétervár közelében. Ráadásul az amerikai GM oroszországi vegyes vállalatának kilenchavi termelése több mint húsz százalékkal esett éves összevetésben. Az ok, hogy az autóeladások már tavaly is csökkentek, ahogy az orosz gazdaság is gyengülni kezdett. Augusztusban csaknem húsz százalékkal esett vissza az orosz autópiaci forgalom éves összehasonlításban. Az eladások száma 1,05 millió volt.