Gazdaság

Jelentősen nőtt a kiskerforgalom

Lassult az italok és dohányáru eladása

Márciusban a nyers adat szerint 6,5, százalékkal, a naptárhatástól megtisztítva 5,1 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom az egy évvel korábbival összevetve. Az első negyedévben hét százalékkal, a kiigazított adat szerint 6,7 százalékkal nőtt a forgalom volumene - jelentette szerdán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a második becslés alapján. Az adatok megegyeznek a május 6-án közzétett első becsléssel.

A kiskereskedelmi forgalom növekedése ezzel huszonegyedik hónapja töretlenül folytatódott. Az élelmiszerkereskedelemben négy százalékra gyorsult az értékesítési volumen éves növekedési üteme a februári 3,3 százalékról. Ezen belül az élelmiszereladások éves növekedési üteme az előző havi 3,8-ról 4,6 százalékra gyorsult, az italok és dohányáruké 1,6 százalékról 1,1 százalékra lassult.

Glattfelder: Nőtt a kiskereskedelmi forgalom a vasárnapi pihenőnap bevezetése után
Nőtt a kiskereskedelmi forgalom a vasárnapi pihenőnap bevezetése után - mondta Glattfelder Béla, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságszabályozásért felelős államtitkára szerdán az M1 aktuális csatornán. A KSH adatait kommentálva az államtitkár felidézte: a vasárnapi pihenőnap bevezetése után sokan tartottak attól, hogy vissza fog esni a  forgalom, és emiatt a magyar államkassza több százmilliárd forint adóbevételtől esik el.
Európában kiemelkedő mértékű az a forgalomnövekedés, amelyet Magyarországon a vasárnapi pihenőnap bevezetése után, márciusban mért a KSH, illetve amelyet az online kasszák adatai alapján az adóhatóság is alátámasztott - hangsúlyozta Glattfelder Béla, aki szerint a növekedés hátterében leginkább a gazdaság és a foglalkoztatás bővülése áll. Emellett fontos tényező, hogy emberek bíznak a jövőben, mert akkor bátrabban költenek.
Glattfelder Béla kiemelte azt is, hogy a devizahitelek kivezetése csökkenti az adósok törlesztőrészleteit, vagy pénzt kapnak vissza, és a családi adókedvezmények miatt is több pénz marad a családoknál, így többet tudnak vásárolni.
A termelés növekedése mellett a belföldi fogyasztás növekedése is segíti a magyar gazdaság bővülését, így újabb munkahelyek jöhetnek létre - tette hozzá az NGM államtitkára.A nem élelmiszerjellegű cikkekből 5,6 százalékkal többet vásároltak a februári 8,6 százalékos bővülés után. Az iparcikkek közül a textil és ruházati cikkek forgalma 8,1 százalékkal haladta meg a tavaly márciusit és 9,7 százalékkal a tavaly első negyedévit, míg a bútorvásárlások volumene csak 0,8, illetve 1,7 százalékkal nőtt.
A számítástechnikai és egyéb iparcikkek értékesítése márciusban 13,6 százalékkal, az első negyedévben 16,7 százalékkal szárnyalt a kiugró januári 23,7 százalékos növekedéssel együtt.
Az illatszerek forgalma nyolcadik hónapja kétszámjegyű növekedést mutat, márciusban 12,7, az első negyedévben 11,5 százalékos mértéket ért el.
A használtcikk forgalom márciusban meglódult és az első kéthavi 13-14 százalék közötti ütemről 20 százalékot közelítő sebességre váltott. A csomagküldő  és internetes eladások viszont csak 4,5 százalékos növekedést regisztráltak márciusban a februári 13,9, és a korábbi hónapok 40 százalékot közelítő mértékével szemben.
Az üzemanyag-eladások két éve tartó növekedése márciusban 8,7 százalékos volt éves összehasonlításban, ami alacsonyabb az előző három havinál, de az első negyedévi 6,7 százalékos növekedés meghaladja az előző negyedévi 5,3 százalékos mértéket, bár nem éri el az egy évvel korábbi hét százalékot.
Az európai statisztikai rendszerben a kiskereskedelembe nem számító gépjármű- és járműalkatrész-üzletek eladásai 6,7 százalékkal csökkentek márciusban.
Az országos kiskereskedelmi üzlethálózat, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelem forgalma folyó áron hétszázhuszonnégy milliárd forint volt márciusban, huszonhét milliárddal több az előző havinál és szátizenöt milliárd forinttal nőtt az egy évvel korábbival összehasonlítva.
Az országos kiskereskedelmi forgalom negyvenkilenc százaléka az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben, harmincnégy százaléka a nem élelmiszer-kiskereskedelemben, tizenhét százaléka pedig az üzemanyagtöltő állomások hálózatában realizálódott.