Gazdaság
Hamarosan jön a mobilos elérhetőség
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium figyelemmel kíséri és értékeli az új útdíjrendszerrel kapcsolatban érkező visszajelzéseket
A kormány álláspontja, hogy az egyenlőség és igazságosság elve alapján minden gyorsforgalminak minősített útszakasz bekerül a matricarendszerbe. Ez döntősen nem változik majd – mondta tegnap Becsey Zsolt közlekedésért felelős helyettes államtitkár az M1 Ma reggel című műsorában, hangsúlyozva azt is, hogy az állampolgárok döntő része jogkövető módon megvásárolja a matricákat. Közölte, gyűjtik a véleményeket, információkat, és ha vannak olyan szempontok, amelyek szükségessé teszi a finomhangolást, azt megteszik.
Tegnap Szombathelynél az M86-os autóút egy kilométeres szakaszán félpályás útlezárással lassították a forgalmat az útdíj bevezetése ellen tiltakozó civilek és hozzájuk csatlakozó helyi szocialisták. A félórás demonstráció idején Szombathely irányából tizenhat, Szeleste felől pedig harmincnyolc autóval foglalták el a kétszer kétsávos út egy-egy sávját a 85-ös kilométerszelvényben. A forgalom a belső sávokon rendőri irányítással haladt.
Az útdíj ellen rajtuk kívül több város és városrész tiltakozik: Győr polgármestere azért lobbizik, hogy ménfőcsanaki és a gyirmóti városrészről munkába járóknak ne kelljen fizetniük. Székesfehérvár polgármestere szintén a minisztériumhoz fordult, hogy az M7-es autópálya városi elkerülőként funkcionáló szakasza ne legyen fizetős. Budapesten Újpalota önkormányzata pedig azon gondolkodik, hogy megtiltja a szemétszállító autók áthajtását a kerületen. Az itt található szemétégetőhöz eddig az M0-st igénybe vevő kukásautók, most belső utakon hajtanak keresztül, amit a szállító cég vezetője is elismert. Soroksár jogászai már vizsgálják, hogy át lehet-e minősíteni az M5-ös bevezető szakaszát autóúttá, hogy kikerüljék a díjfizetési kötelezettséget.
Mint beszámoltunk róla, Budaörs bejelentette, hogy az útdíjra válaszul nem fizeti tovább az M1-M7 közös bevezető szakaszán a közvilágítás díját, ami évente hét-nyolcmillió forintot emészt fel. A kormány biztosította a lakosságot és az autósokat arról: nem marad kivilágítatlanul a sztrádaszakasz.
Bencsik János, a Fidesz országgyűlési képviselője a Tata-Tatabánya autópálya-szakasz fizetőssé tétele miatt felülvizsgálati kérelemmel fordult a minisztériumhoz, mivel az 1-es út, amely összeköti Tatát és Tatabányát, átszeli az autópályát. Bencsik János az Origónak elmondta, az ingyenességre azért van szükség, mert ezáltal könnyebben megközelíthető az ipari park, és nem nő Tatabánya belvárosának környezeti terhelése.
A Nemzeti Útdíjkezelő Zrt. közölte, az elektronikus matricaeladásokban nem volt fennakadás, az internetes rendszer stabilan működik. Összesen 538 ezer engedélyt értékesítettek, ebből háromszázezer megyei matrica volt.
A módszer nem nagyon változik, de felülvizsgálják
Enyhül a kezdeti tumultus
5 perces interjú: Becsey Zsolt közlekedésért felelős helyettes államtitkár
- Hogyan haladnak az új útdíjrendszer problémáinak megszüntetésével?
- A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium folyamatosan figyelemmel kíséri és értékeli az új útdíjrendszerrel kapcsolatban érkező jelzéseket. Jó hír, hogy az év első napjaiban tapasztalt tumultus a megyei matricák értékesítése körül „lassul”, eközben pedig egyre többen vásárolják ezeket.
- Mit ajánl a minisztérium? Milyen benzinkutaknál vegyük meg a matricákat?
- A Mol és a Shell töltőállomásait tanácsoljuk elsősorban.
- Az ugyancsak nagy hálózattal rendelkező OMV-t ne is keressük?
- Az OMV nem kötött megállapodást a megyei matricák értékesítésére.
- Mikor kezdődik a mobilértékesítés?
- Reményeink szerint január 31-e előtt.
- Esetleg napokon belül?
- Azon vagyunk.
- Mi lesz azokkal, a jelek szerint fizetőssé tett utakkal, amelyek alternatív elkerüléssel nem rendelkeznek?
- A tárca mérlegeli a speciális szempontokat, és az ezzel kapcsolatos előterjesztésben ezek már dominálni fognak. A rendszer alapjaiban nem alakul át, ugyanakkor a reális körülményekhez lesz igazítva.
- Mire tippelhetünk: két Duna-híd, ferihegyi kivezető, röszkei határátkelő?
- Egyelőre tárgyalunk, de nemsokára ismertté tesszük az esetleges módosításokat.
- Nyugtalankodnak Nyugat-Magyarországon. Mit ígérnek a szombathelyieknek?
- Hende Csaba miniszter lobbitevékenységének köszönhetően is, éppen a nyugat-magyarországi régió úthálózata fejlődik a legjobban az elkövetkező hónapokban, években. A 86-os gyorsforgalmi út teljes kivitelezése Győrig, 2016 végéig befejeződik, ezáltal mintegy sztrádaminőségű úton közlekedhetnek majd a Vas megyeiek is.
- Jogtalannak tartja az ottani ellenzők demonstrációját?
- Fogalmazzunk úgy, hogy olyan volumenű infrastruktúra-fejlesztés történik ezáltal Vas és Győr-Moson-Sopron megyében, amilyenről más régiók csak álmodni mernek.
SZCS