Gazdaság

Globális hullámokat ver a Volkswagen csalása

Die Welt: Brüsszel és Berlin is tudott a manipulációról

Több országban is szigorú kontrollnak vetik alá az egyes VW-modelleket, miután kiderült a német autókonszern nagyszabású csalása a károsanyag-szintek manipulálásáról. A Bundestag csütörtökön vitatja meg az ügyet, az Egyesült Államokban kongresszusi különbizottság alakul. A cég árfolyama a hétfői tizenhét százalék után hasonló mértékű zuhanórepülésben van. A VW 6,5 milliárdot különített el a várható költségre, de ez minden bizonnyal nem lesz elég. 

Michael Horn a VW amerikai képviseletének vezetője közleményben azt írta: "Vállalatunk tisztességtelenül járt el mindenkivel, ahogy mi, németek mondjuk, ezt teljesen elszúrtuk." "Ezt nem lehet másképp mondani, minthogy katasztrófa. A botrányról szólva, elmondta, ez teljes mértékben inkonzisztenz a vállalat alapértékeivel és ezt helyre kell rakni" - mondta. 

A német kancellár teljes átláthatóságot követel
Teljes átláthatóságot és gyors magyarázatot követel a német kancellár a Volkswagen (VW) autógyártól, amely elismerte, hogy csalt bizonyos modelljei károsanyag-kibocsátását illetően. Angela Merkel kedden Berlinben tartott sajtóértekezletén úgy fogalmazott, tanúbizonyságot kell tenni a teljes átláthatóságról, tisztázni kell az egész ügyet. Közölte, hogy Alexander Dobrindt közlekedési miniszter szoros kapcsolatban áll az autógyártó csoporttal, és már hétfőn tárgyalt Martin Winterkorn vezérigazgatóval. Német lapértesülés szerint a VW felügyelőbizottsága pénteken meneszti Winterkornt és helyére Matthias Müllert, a Porsche vezérigazgatóját nevezi ki. A bizottság legbefolyásosabb tagjai szerdán összeülnek a vállalat wolfsburgi székházában, hogy meghallgassák Winterkornt. A VW hivatalosan nem erősítette meg ezeket az értesüléseket.

Egész Európára és nem csak a Volkswagenre kiterjedő vizsgálatot sürgetett a VW-botrány kapcsán a francia pénzügyminiszter.  "Európai piac vagyunk európai szabályokkal, amelyeket be kell tartani" - mondta Sapin kedden az Europe 1 rádiónak. Hangsúlyozta, hogy a fogyasztók megnyugtatása érdekében a vizsgálatnak nemcsak a VW-re, hanem többek közt a francia gyárakra is ki kell terjednie, de mindjárt hozzáfűzte: nincs oka azt hinni, hogy ezek hasonló praktikákat követtek. A francia gyártók támogatták Sapin javaslatát.

Az EU bizottságának szóvivője ugyanakkor elsietettnek tartotta azonnali európai szintű vizsgálat megindítását, mert még folyamatban vannak a vizsgálatok magánál a Volkswagennél, továbbá Németországban és az Egyesült Államokban, és nem tudni, hogy az Európában eladott járművek érintve vannak-e. 

Volkswagen kedd délelőtt közleményt adott ki, amelyben hangsúlyozza, hogy az európai piacon eladott, EU-6 dízelmotorral felszerelt új gépkocsik mindenben megfelelnek az előírásoknak, és a beépített szoftver semmilyen adatot sem befolyásol. "Diszkrepanciák" lehetnek az EA 189 típusú motorral üzemelő járművekkel, amelyekből világszerte 11 millió fut - áll a közleményben.  Környezetvédők szerint a VW-ügy csak a jéghegy csúcsa. 

Az emissziós értékek meghamisítása rendszerszerű gyakorlat az európai autóiparban - állította Christiane Brunner, az osztrák Zöldek szóvivője. A teszteljárások "abszurdak", úgy vannak kialakítva, hogy a laboratóriumban teljesen más eredmények születnek, mint az utakon. Független vizsgálatok azt mutatták, hogy 23 tesztelt kocsiból 20 nem felelt meg az emissziós normáknak. 

"Alapos a gyanú, hogy valóságos üzemben a különösen tisztának tekintett EU-6 motor is sokkal rosszabb emissziós adatokat mutat, mint a próbapadon" - mondta Brunner.

A Die Welt című német lap szerint a német kormány és az Európai Bizottság is régóta tudja, hogy az autógyártók rendelkeznek a károsanyag-kibocsátás manipulációjára szolgáló technológiával, és alkalmazzák is azt. A Deutsche Institut für Wirtschaftsforschung (DIW) kutatóintézet attól tart, hogy a botrány a minőség fogalmával egyenlő "Made in Germany" megjelölésre is árnyékot vet.  "Félő, hogy emiatt más német exportőrök is kárt szenvednek" - mondta a "Bild"-Zeitungnak Marcel Fratzscher, a DIW vezérigazgatója, hozzáfűzve, hogy "sürgős kármentésre" van szükség.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA)  pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások.     

Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt. A Volkswagen amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű.  A cég 6,5 milliárd eurót  különített el a várható költségekre. A hétfői 18 százalék után kedd délig további 17 százalékkal zuhant a VW papírja a frankfurti tőzsdén, és 6 százalékos mínuszba rántotta a Daimler és a BNW részvényeit is.

Más autógyártók nem csaltak a német közlekedési miniszter szerint
A német közlekedési miniszter közlése szerint nincs jele annak, hogy a Volkswagenen (VW) kívül más autógyártók csaltak volna motorjaikkal. "Tárgyalunk az amerikaiakkal, a környezetvédelemért felelős hatóságokkal és az autóipar szereplőivel. Jelenleg nincs semmilyen arra utaló jel, hogy más autógyártók is érintettek lennének" - mondta Alexander Dobrindt a Berlinben kedden tartott sajtótájékoztatóján. A miniszter bejelentette: bizottságot hoz létre annak ellenőrzésére, hogy a VW által gyártott autók megfelelnek-e az európai és a német normáknak. A Michael Odenwald államtitkár vezette bizottság, amelynek a minisztériumi illetékeseken kívül tagjai lesznek a Szövetségi Közúti Közlekedési Hatóság (KBA) szakértői és tudósok is, már a héten Wolfsburgba, a Volkswagen-csoport székhelyére látogat. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Ezek a típusok közúton a megengedettet akár 40-szer meghaladó mértékben bocsátanak ki nitrogén oxidokat. 

Vizsgálatot rendelt el Franciaország

Ségolene Royal francia környezetvédelmi miniszter kedden bejelentette, hogy kiterjedő vizsgálatot indított annak kapcsán, hogy kiderült, a Volkswagen (VW) autógyár csalt bizonyos modelljei károsanyag-kibocsátását illetően.

A miniszter a közlemény szerint azt kérte a francia autógyáraktól, hogy "győződjenek meg arról, hogy nem voltak ilyen gyakorlatok Franciaországban".

"Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségéhez (EPA) fordultam, hogy elkérjem azokat a megalapozott bizonyítékokat, amelyekkel felmérhető a csalás természete, és azokat az eszközöket, amelyekkel ezt észlelték" - írta a miniszter.

Ségolene Royal felkért egy, a francia állam által az Európai Bizottság számára megjelölt, tesztelésekre kijelölt céget, az UTAC-ot, hogy a csalási mechanizmusok megértése érdekében vegye fel a kapcsolatot az amerikai ügynökséggel, és tegyen javaslatokat az illetékes francia szerveknek.

Az EPA pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A Volkswagen kedd délelőtt közleményt adott ki, amelyben hangsúlyozza, hogy az európai piacon eladott, EU-6 dízelmotorral felszerelt új gépkocsik mindenben megfelelnek az előírásoknak, és a beépített szoftver semmilyen adatot sem befolyásol. "Diszkrepanciák" lehetnek az EA 189 típusú motorral üzemelő járművekkel, amelyekből világszerte 11 millió fut - áll a közleményben.

Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elérheti a 18 milliárd dollárt. Vizsgálat folyik Olaszországban és Németországban is, Dél-Korea szintén teszteléseket jelentett be.

Nyomozás indult a Volkswagen ellen az Egyesült Államokban

Csalás gyanújával vizsgálatot indított az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma a Volkswagen ellen, a német autógyártót az amerikai környezetvédelmi előírások megsértésével, a dízelautók kibocsátási tesztjének manipulálásával gyanúsítják - közölte kedden online kiadásában a The Wall Street Journal.

A bűnügyi eljárást a tárcának a környezetért és a természeti forrásokért felelős osztálya folytatja le. Az ügyben a jövő héten albizottsági meghallgatások kezdődnek az amerikai képviselőházban.

Michael Horn, a Volkswagen amerikai részegének vezetője a 2016-os Passat New York-i bemutatóján hétfő este kifejezte meggyőződését, hogy a cég képes lesz helyreállítani a fogyasztói bizalmat, miután totálisan elvesztették azt.

Volkswagen elismerte, hogy a "csaló szoftverrel" folytatott manipuláció világszerte 11 millió járművet érintett.

Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként 37 500 dollár büntetéssel sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elérheti a 18 milliárd dollárt az Egyesült Államokban. A Volkswagen amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű.

Az Európai Bizottság még kivár

Az Európai Bizottság korainak találja, hogy azonnali felügyeleti intézkedéseket kezdeményezzen Európában annak nyomán, hogy kiderült, a Volkswagen német autógyártó csoport egyes modelleknél meghamisította a károsanyag-kibocsátás adatait. "Korai lenne arról beszélni, hogy szükség lenne-e konkrét és azonnali felügyeleti intézkedésekre Európában, illetve arról, hogy érintettek-e Európában eladott járművek is"- hangoztatta Lucia Caudet szóvivő, hozzátéve, hogy az Európai Bizottság nagyon komolyan kezeli az ügyet. "A dolog végére fogunk járni... A fogyasztók és a környezetünk érdekében biztosnak kell lennünk abban, hogy az autóipar tiszteletben tartja a károsanyag-kibocsátás határait" - húzta alá a szóvivő.  A tagállamok illetékes hatóságai felelősek az engedélyek jóváhagyásáért és a határértékek betarttatásáért - mondta Lucia Caudet hozzátéve, hogy az EU hamarosan összehívja az unió nemzeti hatóságait ez ügyben.