Gazdaság

Folyamatos vita tárgya a dinnye ára

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara számos áruházláncban bojkottálja a kóstoltatási kampányt, és hivatalos hatósági vizsgálatot kezdeményez a beszállítókkal szemben

Konfliktus keletkezett a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és több áruházlánc között. Az ok: a hipermarketek túl olcsón adják a görögdinnye kilóját, ami sérti a termelők érdekeit.

Dinnye
A magyar finomság önköltsége negyven forint körül alakul (Fotó: Hegedüs Róbert)

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) lapunknak jelezte: kizárólag azoknál az áruházláncoknál áll a múlt héten meghirdetett dinnye fogyasztását ösztönző kampány mellé, amelyek most, a szezon elején nem csökkentették vagy csökkentik kilogrammonként száz forint alá a dinnye fogyasztói árát. A termelők érdekeit szem előtt tartó érdekképviselet sajnálatosnak tartja, hogy a Tesco dinnyeakciózásához más áruházláncok is csatlakoznak, így súlyos károkat okoznak az amúgy is nehéz helyzetben lévő termelőknek.

A Penny nyolcvankilenc, az Aldi kilencvenöt, a Lidl pedig kilencvenkilenc forintért hirdeti reklám­újságaiban a dinnye kilónkénti fogyasztói árát. A dinnyetermelők és a NAK már többször felhívta a figyelmet arra, hogy az árleverő ak­ciók lenyomják a termelői árakat, hatással vannak az exportpiacokra, ezáltal ellehetetlenítik a termelőket, és veszélyeztetik a hazai dinnyeágazat jövőjét.

A görögdinnye nettó felvásárlási ára a bruttó fogyasztói ár mintegy huszonöt–harminc százalékát teszi ki. A kamara hangsúlyozza: a kilónkénti száz forint alatti fogyasztói árnál a termelők súlyos veszteséggel tudják csak értékesíteni a dinnyét, hiszen az önköltség negyven forint körül alakul.

Egyébként a múlt héten indult el a dinnye fogyasztását ösztönző kampány, amelyben a NAK és hét áruházlánc (Aldi, Auchan, CBA, Lidl, Metro, Spar, Tesco) vesz részt. A NAK azt a döntést hozta, hogy bojkottálja a kóstoltatási kampányban azokat az áruházláncokat, amelyek a szezon elején száz forint alatt kínálják a dinnye kilóját. Emellett hatósági vizsgálatot kezdeményez a beszállítókkal szembeni tisztességtelen forgalmazói magatartás, a diszkriminatív árképzés és az erőfölényel való visszaélés miatt. Ez azt jelenti, hogy a Metróban a múlt hét végén már lezajlott kampányt követően csak három áruházláncban, az Auchanban, a CBA-ban és a Sparban áll a dinnye promóciós program mellé a kamara. Egyébként a NAK továbbra is nyitott a párbeszédre, és bízik abban, hogy más élelmiszeripari termék esetében nem fordul elő hasonló eset.