Gazdaság

Fókuszban a hazai kisvállalkozások

A következő két évben mintegy 550-600 feldolgozóipari vállalkozás bővítheti exportpiacait

A következő két évben mintegy 550–600 feldolgozóipari mikro-, kis- és középvállalkozás előtt nyílik meg a lehetőség, hogy exportpiacainak célzott bővítésével jelentős bevételnövekedést érjen el – állítják a MultiContact Consulting szakértői.

Az uniós fejlesztési források hivatalos pályázati oldalán múlt héten megjelent, ötmilliárd forint keretösszegű pályázat a közép-magyarországi régió kivételével a magyarországi székhelyű, legalább két lezárt pénzügyi éve működő, exportra is termelő mikro-, kis- és középvállalkozásokat kívánja megerősíteni. Pető Gábor, a MultiContact Consulting ügyvezetője úgy látja, ez a pályázat minden érintett szereplő szempontjából rendkívül hasznos. „Az exporttevékenységüket felfuttató vállalatok több lábra állhatnak, jobban függetleníthetik magukat az egyes piacokat érintő speciális körülményektől, ezzel a stabilabb gazdálkodás alapjait teremthetik meg. Nemzetgazdasági szempontból a fizetési mérleg javulása a fontos, az Európai Unió számára pedig azért éri meg támogatni ezt a területet, mert az új tagállamok vállalatainak piacra lépésével tovább erősödik a belső piaci gazdasági integráció. A feldolgozóipari export felfutásának jelentős továbbgyűrűző pozitív hatásai vannak, növekedik például a szállítmányozási ágazat bevétele is” – emelte ki a szakértő.

A Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program pályázatának feltételei szerint egyenként 1,5–20 millió forint támogatásra 2015. június 22 és 2017. június 22. között pályázhatnak azok a mikro-, kis- és középvállalkozások, amelyek legalább két főt foglalkoztatnak. Székhelyük Budapesten, illetve Pest megyén kívül található, az előző két üzleti évből már rendelkeznek legalább 25 százalékos exportbevétellel és magas szinten feldolgozott termékeik exportját tovább kívánják bővíteni.

A támogatott vállalkozások az elnyert támogatást legalább ötven százalék önerővel olyan, a külpiacra jutás költségeit fedező tevékenységekre, kiadásokra fordíthatják, mint a külföldi kiállításokon, vásárokon való részvétel, saját árubemutató, többször használatos marketingeszközök, reklámköltségek. Meghatározott arányban szintén elszámolhatók egyes szakértői kiadások is, mint a tanácsadás, piackutatás, illetve a piacra jutáshoz közvetlenül szükséges tervezési, fordítási, tolmácsolási, innovációs szolgáltatások, szállítmányozási és biztosítási költségek, honlapfejlesztés, szabadalmi védelem és a közreműködő munkatársak egyes költségei. A kedvezményezett vállalkozások vállalják alkalmazotti bázislétszámuk legalább kétéves fenntartását, állandó külkereskedelmi felelős foglalkoztatását, a célországokra vonatkozó piackutatás készítését és idegen nyelvű honlap kialakítását.

A gazdaságfejlesztés a 2020-ig terjedő időszakban kiemelt szerepet kap az uniós források felhasználásában. Ennek akár már rövid távon is eredményes, hatékony eszköze a kevésbé tőkeerős, de piacképes, magas hozzáadott értékű termékkel rendelkező kis- és középvállalkozások exportpiacra jutásának támogatása” – hangsúlyozta Pető Gábor. Mint fogalmazott, az ötmilliárdos keretösszegű pályázat 550–600 vállalkozásnak segíthet megvalósítani jelenlegi külpiaci terveit, illetve exporttevékenységét hosszabb távon fenntartható, biztos pályára állítani.