Gazdaság
Fegyelmezetten dolgoznak a szolgáltatók
A szakpolitikus úgy vélte, egyre több vállalkozás jön rá arra, hogy érdemes betartani a szabályokat. A fogyasztóvédők is a barátságos, konzultatív jellegű hatóság kialakítására helyezik a hangsúlyt, nem a bírságolásra. Lapunk ezzel kapcsolatos kérdésére, hogy mégis, milyen visszatartó erejű szankciókat alkalmaznak a csaló boltosoknál, taxisoknál, azt mondta: a kis- és közepes vállalkozások az első alkalommal még csak figyelmeztetésre számíthatnak, pénzbírságra nem. A második alkalommal, ha ugyanazt a szabálysértést követik el, mint az elsőnél, akkor a pénzbírság mértéke már tizenötezer, de akár több százmillió forint is lehet. Úgy vélekedett, sikeres az új fogyasztóvédelmi szemlélet, így az ellenőrzés alatt „csupán” 884 ezer forintnyi bírságot szabtak ki.
Több mint ezernyolcszáz ellenőrzést végeztek a hatóság munkatársai, és négyszázhuszonnégy esetben tártak fel szabálytalanságot. Ez csupán huszonhárom százalékos kifogásolási arányt jelent, ami hét százalékkal kevesebb a tavalyinál – ismertette a főbb számokat Szente István, a hatóság főigazgatója.
Az összes ellenőrzés közül 1667 vendéglátó-ipari egységben történt, százhetvenhét pedig taxiszolgáltatót érintett. A szakember pozitívumként emelte ki, hogy a vendéglátóegységeknél a tavalyihoz képest hat százalékkal javult a helyzet. Ami gyakori még most is, az kevesebb ital kimérése a magasabb áron.
A taxisok ellenőrzésekor a 2014-es adatokhoz képest nyolc százalékkal kevesebb, tizenkét százalékban állapítottak meg mulasztást.
Tömeg és térfogat
A hatóság 1407 próbavásárlást is végzett, amelyből 254 alkalommal tárt fel valamilyen jogsértést. Az ellenőrök 3465 termék tömegét, térfogatát, valamint fogyasztói árát vizsgálták, az esetek
tizenkét százalékában, 421 alkalommal állapítottak meg jogsértést. Összesen 162 esetben, a próbavásárlások szintén tizenkét százalékában magasabb árat számoltak. Súlyosan sértő, kirívó jogsértést nem tártak fel az ellenőrök a nyári szezonban.