Gazdaság

Emelkedett a magyar borok kivitele

Mintegy 5,2 százalékkal nőtt az első fél évben a magyar borexport az előző év azonos időszakához képest – közölte a Földművelésügyi Miniszté­rium a távirati irodával. Az elsődleges kereskedelmi partnerek továbbra is az európai országok, de folyamatosan bővülnek az Európán kívüli eladások is. Összesen 349 ezer hektolitert vittünk külföldre.

Az export értéke az első hat hónapban negyvenmillió eurót, több mint 12 milliárd forintot tett ki, 9,2 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakáét. Az értékesítés átlagára egy év alatt 3,8 százalékkal, literenként 1,11 euróról 1,15 euróra emelkedett. Magyarország legjelentősebb exportpiacai az idei év első hat hónapjában Németország (7,3 millió euró), Csehország (6,4 millió euró), az Egyesült Királyság (6,1 millió euró), Szlovákia (4,4 millió euró) és Lengyelország (1,5 millió euró) voltak. Az öt legjelentősebb célpiac a teljes export értékének 64,2 százalékát tette ki.

A Földművelésügyi Minisztérium 2013 óta nyújt támogatást a földrajzi árujelzővel rendelkező, illetve a borszőlő fajtájának jelzésével ellátott borok promóciójához az unión kívüli országokban. Egy programra legalább 25 ezer (mintegy 7,5 millió forint), legfeljebb 250 ezer eurónak (mintegy 75 millió forint) megfelelő forintösszegű támogatás igényelhető. Eddig 25 pályázó indult a programban, és tizenkettő nyerte el az összeget.


Pálinkaműhely

Együttműködési szerződést kötött a Földművelésügyi Minisztérium és a Zsindelyes Pálinka Zrt. Nagy István, a tárca parlamenti államtitkára az aláírást követően kiemelte: a hazai tulajdonú és jó minőségű magyar termékeket előállító gazdálkodószervezetek fejlesztésére kiemelt figyelmet fordít a minisztérium. Különleges szereppel bírnak azok a beruházások, fejlesztések, amelyek új munkahelyeket hoznak létre és egyre több magyar családnak teremtik meg a gyarapodás lehetőségét, illetve garantálják a tisztességes megélhetést vidéken – tette hozzá az államtitkár.