Gazdaság
Elbukott újabb négy autógyár
Az előírások és tesztek megváltoztatása várható
Miután a Volkswagen csaknem tizenegymillió autóját kénytelen visszahívni amiatt, hogy az EA 189-es dízelek csak szoftveres trükkel teljesítették az emissziós határértékeket, újabbnál újabb márkákról derül ki, hogy valós körülmények között azok is az elvárt értékek sokszorosát pufogják ki.
A Guardian brit napilap cikkében említett Emissions Analytics valós körülmények közötti mérései szerint a Volkswagen-konszernes autókon túl a korábban már hírbe hozott Renault-, Nissan-, Hyundai-, Citroën-, FIAT- és Jeep, valamint Volvo-modellek mellé már a Mercedes-Benz, a Honda, a Mazda és a Mitsubishi dízelei is felírhatók a nitrogén-oxid (NOx)-kibocsátásból a valóságban a katalógusérték sokszorosát hozók listájára.
A Guardian arról számolt be, hogy néhány Honda hatszorosan, egy 4x4-es modell pedig hússzorosan lépte túl a megengedett határértéket. Az Emissions Analytics közúti emisszió tesztje nagyon közel áll ahhoz, amit az Európai Unió készül bevezetni. Ezúttal Euro 5-ös és Euro 6-os szabványt teljesítő autókat is vizsgáltak: százötven Euro 5-ös és ötven Euro 6-os dízelautót mértek be, és ezek közül mindössze ötnek sikerült közúton is a határértéken belüli NOx-kibocsátást produkálnia.
„Az autók átlagosan négyszer több nitrogén-oxidot bocsátanak ki a megengedettnél az elnéző európai szabályozás miatt. A Volkswagen amerikai botránya rávilágított arra, hogy Európában nemcsak egy, hanem rengeteg gyártó van a határérték fölött” – nyilatkozta Nick Molden, az Emissions Analytics vezetője. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) és a Renault-Nissan Szövetség elnöke, Carlos Ghosn nemrég az Európai Unió- nak írt levelében azt állítja, hogy 2019 előtt nem várható jelentős előrelépés a NOx-kibocsátás leszorításában. Az ACEA szerint a hamarosan bevezetendő új közúti tesztelési ciklusban a jelenlegihez képest hetven százalékkal meg kellene növelni a NOx-kibocsátás megengedett mértékét – írta az Autoszektor.hu.
Egyelőre nem merült fel a gyanú, hogy ezek a gyártók is a Volkswagenhez hasonlóan szoftveres úton manipulálták volna a kibocsátást, sokkal valószínűbb, hogy a laboratóriumi vizsgálatok nagyon eltávolodtak a valós körülményektől, a gyártók pedig a labortesztek alapján fejlesztenek. Mind a négy gyár ezzel magyarázza a rendkívül eltérő eredményeket. Ezen márkánál egyelőre senki sem beszél retorzióról, képviselői meg is jegyezték, hogy autóik az előírásoknak megfelelnek. Így az előírások, a tesztek változtatása várható.
Megéreznénk, ha visszaesne a termelés
Londoni pénzügyi elemzők szerint Közép-Európa gazdaságai rövid távon érzékelhetően megszenvednék, ha a teszteredmény-hamisítási botrány miatt jelentősebben csökkenne a német Volkswagen autóipari csoport termelése és forgalma. A Barclays tanulmánya kiemeli, hogy Magyarország, Szlovákia, Csehország, Lengyelország, Szlovénia és Románia autóipara együtt a világ gépjárműgyártásának a négy százalékát adja, és mintegy 1,5 millió munkahelyet biztosít. A Volkswagen termelésének húszszázalékos visszaesése a magyar gazdaságban az éves GDP-érték 0,24 százalékának megfelelő közvetlen veszteséget okozna. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a távirati irodának elmondta, hogy a Nemzetközi Valutaalap és a Világbank éves találkozóján téma volt a Volkswagen dízelbotránya is, bár ennek hatásaival kapcsolatban még nem rajzolódott ki pontos kép.