Gazdaság

Egyre több a jogkövető webáruház

Nem minden termék akciós, ami annak látszik, és nem árt ellenőrizni azt sem, kapunk-e számlát, annak kibocsátója pedig egyezik-e a portált működtető céggel

Jelentősen visszaszorultak a jogsértések az elmúlt évek fogyasztóvédelmi ellenőrzéseinek köszönhetően. A fogyasztók óvatos magatartással és a jogsértő webáruházak listájának áttekintésével védekezhetnek az átverések ellen.

webaruhaz
Kiemelten kell figyelnünk arra, hogy  a számlán a pontos adatok szerepeljenek (Fotó: Papajcsik Péter)

Az elmúlt évek fogyasztóvédelmi ellenőrzései 54 százalékról 15 százalékra szorították vissza az e-kereskedelemben tapasztalt jogsértések arányát – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) tegnap a távirati irodával. A közlemény szerint az e-kereskedelmi vállalkozások tipikus hiányossága, hogy elmarad a 14 napos elálláshoz kötődő részletes tájékoztatás, illetve sok esetben szabálytalanul feltételekhez kötik az elállási jog gyakorlását. Problémák merülnek fel az elérhetőségi adatok közlésével is, hiszen a magyar nyelvű honlap vagy a .hu végződés nem garantálja, hogy magyarországi webáruházból vásárolnak a fogyasztók. Ezen felül megállapították, hogy a tapasztalatok alapján a termék kiszállításáról szóló határidő gyakran megtévesztő, a cégek nem tudják tartani a rendeléskor vállalt ígéretet.

A minisztérium azt javasolja, hogy az internetes vásárlás előtt az érdeklődők látogassanak el a Jog­serto­web­aruhazak.kormany.hu honlapra, amely az e-kereskedelmi cégek ellen hozott jogerős határozatok mellett tartalmazza azt is, ha a vállalkozás teljesítette a határozatban foglaltakat, így fogyasztóvédelmi szempontból már megfelelően működik. Ha az európai uniós tagállamokban bejegyzett webáruházakból történő vásárlásnál merült fel probléma, akkor az ITM-en belül működő Euró­pai Fogyasztói Központ nyújt érdemi és ingyenes segítséget. A jogsértő webáruházak listája mellett számos más tényezőre is érdemes figyelni. A Blokkk.com kereskedelmi szakportál felhívja a figyelmet, hogy ellenőrizni kell a webáruház tényleges elérhetőségét, és az is fontos, hogy kapunk-e számlát, illetve azt ugyanaz állította-e ki, akinek
a weblapjáról vásároltunk.

A minőségi reklamáció lehetőségétől nem foszt meg a leárazás, tehát a fogyasztó ugyanúgy reklamálhat, kivéve akkor, ha az adott minőségi hiba vagy feltüntetett hiányosság volt a leértékelés oka. Az árakat is érdemes más honlapokkal összevetni, ugyanis lehet, hogy nincs szó tényleges leértékelésről, hanem valójában a régi áron, egy magasabb, de fiktív összegről „leértékelve” árusítják a terméket.


Hatvanmilliárdos fekete péntek

A webvásárlásokban sokat hoz a november végi fekete péntek akció – Black Friday – a kereskedők konyhájára, sőt egyes áruházak nem csupán egy napra, hanem egy egész hétvégére vagy akár a teljes novemberi hónapra akciókat hirdetnek. A Blokk.com becslései szerint idén azzal lehet számolni, hogy a novemberi webforgalom a hagyományos bolti árukörben (élelmiszerekből, iparcikkekből) kedvező esetben meg is közelítheti a hatvanmilliárd forintot. Egyes, korábban hagyományos boltként működő láncok is élnek az internetes értékesítés nyújtotta előnyökkel, valamint növekszik az átvevőpontok száma is, ahol az előzetesen megrendelt termékeket lehet átvenni.