Gazdaság
Egy sikeres életszakasz vége
Becsey Zsolt: Előrelépések a hazai közlekedési területeken
- Amióta világ a világ, neuralgikus pontja a közlekedésnek a vasút- és a busztársaságok helyzete. Sikerült e téren előrelépni?
- Az elmúlt időszakban tovább stabilizálódott vasúttársaságaink pénzügyi helyzete, hosszú távú, új típusú szerződéseket kötöttünk a pályahasználat ügyében, stabilak a személyszállítási tevékenység működtetésének kérdései is. Ugyancsak eredményes, hogy a magunk módján, igazi tulajdonosi jogkör nélkül is sikerült segítenünk nemcsak a Volánok és a Volánbusz helyzetén, hanem elindítottuk azt a szakmai munkát is, amely a helyközi buszpiacok liberalizálása felé vezet.
- A stabilitás a minimum, nem?
- Sokan nem várták, de a Magyar Közút működési stabilitását megteremtettük egy olyan ötéves megállapodással, amelynek révén hamarosan hatvan százalékkal nagyobb éves összeggel gazdálkodhatnak. Az útfelújításokra már 2016-tól jelentős összeget különítenek el, ami remélhetőleg 2020-ig emelkedik majd.
– Eközben sokan felróják, hogy a kormány magára hagyja Budapestet!
– Szó sincs róla, elindult egy csökkentett összegű közlekedési közszolgáltatási támogatás a főváros irányába, és ehelyett jobban támogatnánk Budapest beruházásait. Biztos vagyok benne, hogy ez a fővárossal is jó kapcsolatokat eredményez, és tiszta viszonyokat tudunk teremteni az elővárosi elszámolásokban is. Új elem, hogy ilyen gyors munkával légi közszolgáltatást tudunk indítani, ahol a nem tagálla-mokba repüléssel uniós szinten is új konstrukciót vezettünk be. Továbbá készül a reptér vonatbekötése és szállodai felszerelése is.
– Európai tranzitország vagyunk, de ez a fejlesztésekben nem mindig látszik…
- Pedig sikeresek a külső közlekedésdiplomáciai eljárásaink, Brüsszelben több nagy projektünket el is fogadták. Például elővárosi vasútfejlesztés indul, ezeket csatoljuk az olimpiai előkészületekre. A Duna-nyilatkozat aláírása nélkül is sikeresen „mozgunk” a belvízi projektekben, még el is indíthatjuk a komáromi hídfejlesztésünket. Szinte a visegrádi csapatok élén tudtuk megvalósítani azt az összefogást, amely a fuvarosaink ellen szociális dömpingváddal indult. Ugyanakkor erősítettük fuvarosaink érdekeinek védelmét azzal, hogy elindítottuk a külföldi fuvarengedély-kérelem regisztrálását. Eközben az osztrákok vétóját kijátszva szerveztünk egy új teherszállítási vasúti folyosót ( RFC) néhány hét alatt. Összehoztuk a „via Carpathia” újraélesztését, a magyar szakasz néhány év alatt elkészül. Megépítjük a temesvári vasút-helyreállítás legfontosabb elemét, a szegedi vasúti hidat. Átadtuk az első magyar–román autópálya-metszéspontot Makó és Arad között.
– Ne feledkezzünk meg a felsorolásnál a Budapest–Belgrád vasútvonalról sem.
– Megtisztelő felkérés volt, hogy a Budapest–Belgrád vasúti egyezmény főtárgyalója lehettem. Mind a kínai kormány, mind a szerb társminisztérium részéről jó visszajelzéseket kaptunk, és bízunk abban, hogy az induló politikai kereteket figyelembe véve állja az Európai Unió vizsgálatainak próbáit is. Ugyancsak kiemelkedő teljesítmény volt az is, hogy több országgal megteremettük a légi egyezmények megújítását.
- A történet akkor kerek, ha díjazzák is érte az embert. Milyen elismerésre emlékszik vissza szívesen?
- A FUVOSZ-díjat idén januárban kaptam meg. Emellett azonban ugyancsak kitüntetésnek tartom, hogy nem ismerek az egész minisztériumban olyan kollégát, akivel bármilyen problémám lett volna. Ugyanígy nagyszerű volt a kapcsolat a tárcákkal és a háttérszervezetekkel is. Hiszek abban, hogy csak a szépre kell emlékeznünk, s úgy érzem, van is mire.
- Az elmúlt időszakban tovább stabilizálódott vasúttársaságaink pénzügyi helyzete, hosszú távú, új típusú szerződéseket kötöttünk a pályahasználat ügyében, stabilak a személyszállítási tevékenység működtetésének kérdései is. Ugyancsak eredményes, hogy a magunk módján, igazi tulajdonosi jogkör nélkül is sikerült segítenünk nemcsak a Volánok és a Volánbusz helyzetén, hanem elindítottuk azt a szakmai munkát is, amely a helyközi buszpiacok liberalizálása felé vezet.
- A stabilitás a minimum, nem?
- Sokan nem várták, de a Magyar Közút működési stabilitását megteremtettük egy olyan ötéves megállapodással, amelynek révén hamarosan hatvan százalékkal nagyobb éves összeggel gazdálkodhatnak. Az útfelújításokra már 2016-tól jelentős összeget különítenek el, ami remélhetőleg 2020-ig emelkedik majd.
– Eközben sokan felróják, hogy a kormány magára hagyja Budapestet!
– Szó sincs róla, elindult egy csökkentett összegű közlekedési közszolgáltatási támogatás a főváros irányába, és ehelyett jobban támogatnánk Budapest beruházásait. Biztos vagyok benne, hogy ez a fővárossal is jó kapcsolatokat eredményez, és tiszta viszonyokat tudunk teremteni az elővárosi elszámolásokban is. Új elem, hogy ilyen gyors munkával légi közszolgáltatást tudunk indítani, ahol a nem tagálla-mokba repüléssel uniós szinten is új konstrukciót vezettünk be. Továbbá készül a reptér vonatbekötése és szállodai felszerelése is.
– Európai tranzitország vagyunk, de ez a fejlesztésekben nem mindig látszik…
- Pedig sikeresek a külső közlekedésdiplomáciai eljárásaink, Brüsszelben több nagy projektünket el is fogadták. Például elővárosi vasútfejlesztés indul, ezeket csatoljuk az olimpiai előkészületekre. A Duna-nyilatkozat aláírása nélkül is sikeresen „mozgunk” a belvízi projektekben, még el is indíthatjuk a komáromi hídfejlesztésünket. Szinte a visegrádi csapatok élén tudtuk megvalósítani azt az összefogást, amely a fuvarosaink ellen szociális dömpingváddal indult. Ugyanakkor erősítettük fuvarosaink érdekeinek védelmét azzal, hogy elindítottuk a külföldi fuvarengedély-kérelem regisztrálását. Eközben az osztrákok vétóját kijátszva szerveztünk egy új teherszállítási vasúti folyosót ( RFC) néhány hét alatt. Összehoztuk a „via Carpathia” újraélesztését, a magyar szakasz néhány év alatt elkészül. Megépítjük a temesvári vasút-helyreállítás legfontosabb elemét, a szegedi vasúti hidat. Átadtuk az első magyar–román autópálya-metszéspontot Makó és Arad között.
– Ne feledkezzünk meg a felsorolásnál a Budapest–Belgrád vasútvonalról sem.
– Megtisztelő felkérés volt, hogy a Budapest–Belgrád vasúti egyezmény főtárgyalója lehettem. Mind a kínai kormány, mind a szerb társminisztérium részéről jó visszajelzéseket kaptunk, és bízunk abban, hogy az induló politikai kereteket figyelembe véve állja az Európai Unió vizsgálatainak próbáit is. Ugyancsak kiemelkedő teljesítmény volt az is, hogy több országgal megteremettük a légi egyezmények megújítását.
- A történet akkor kerek, ha díjazzák is érte az embert. Milyen elismerésre emlékszik vissza szívesen?
- A FUVOSZ-díjat idén januárban kaptam meg. Emellett azonban ugyancsak kitüntetésnek tartom, hogy nem ismerek az egész minisztériumban olyan kollégát, akivel bármilyen problémám lett volna. Ugyanígy nagyszerű volt a kapcsolat a tárcákkal és a háttérszervezetekkel is. Hiszek abban, hogy csak a szépre kell emlékeznünk, s úgy érzem, van is mire.