Gazdaság

Csökkent a nagyvállalatok beruházási aktivitása

„A csökkenés ugyan jelentős, de ez az arány még mindig kedvező az elmúlt két évet tekintve”

A magyarországi nagyvállalatok következő egy éves beruházási aktivitása csökkenést mutat az előző negyedévhez képest, a cégek fele tervez valamilyen fejlesztést - derül ki a K&H nagyvállalati növekedési index eredményeiből, amelyet csütörtökön juttattak el az MTI-nek.

A második negyedévben készült kutatás eredményei alapján a 2 milliárd forintnál nagyobb éves árbevételű vállalatok beruházási szándékánál egyelőre nincs egyértelmű trend, inkább a hektikusság jellemző. Az év eleji kiugróan pozitív, 57 százalékos eredmény után korrigált a beruházási hajlandóság, a magyarországi nagyvállalatok 50 százaléka tervez valamilyen fejlesztést. A csökkenés ugyan jelentős, de ez az arány még mindig kedvező az elmúlt két évet tekintve - mondta el Peter Roebben, a K&H üzleti ügyfelek divízió vezetője a közleményben. A megvalósítandó beruházásoknál erőteljesen visszaestek a hosszabb távon gazdasági növekedést elősegítő beruházások, így például a technológiai fejlesztések és a kapacitásbővítés - tette hozzá.

A kutatás szerint továbbra is a technológiai fejlesztések állnak az élen: erre minden negyedik vállalat készül, de ez elmarad a korábban jellemző 30 százalékos aránytól. Kapacitásbővítésben a nagyvállalatok 15 százaléka, míg az értékesítés fejlesztésben minden tizedik cég gondolkodik. Kedvező, hogy bár a beruházások értékén a nagyvállalatok 65 százaléka nem kíván változtatni a következő egy évben, több mint minden negyedik cég növelné az erre fordított kiadásait. Egy évvel korábban a vállalatok csupán ötöde tervezte növelni fejlesztési kiadásait - mutat rá a kutatás.

A megkérdezett vállalatvezetők beruházásaikat főként saját forrásból tervezik, a vállalati hitelállomány látványos bővülése így nem várható. Az év elejéhez képest közel dupla annyi, a cégek 9 százaléka tervez felvenni hosszú távú hitelt, a külső finanszírozás iránti igény továbbra is alacsony - mondta el a Peter Roebben.

A K&H Csoport a GfK Hungária Piackutató Intézettel együtt készített kutatása 550, 2 milliárd forint feletti éves árbevételű cég döntéshozójának megkérdezésével történt.