Gazdaság
Büntetőeljárás a VW volt vezérigazgatója ellen
Olaszországban is felfüggesztették a márka dízelautóinak árusítását
Több mint 2 millió Audi érintett
Világszerte 2,1 millió Audi gyártmányú gépkocsi van ellátva olyan szoftverrel, amely lehetővé tette, hogy anyavállalata, a Volkswagen meghamisítsa az emissziós értékeket az Egyesült Államokban - közölte hétfőn az Audi szóvivője. Nyugat-Európában mintegy 1,42 millió ilyen, úgynevezett EU5-ös motorral felszerelt jármű fut, ebből 577 ezer Németországban. Az A1, A3, A4, A5, A6, a TT, a Q3 és a Q5 modellek vannak érintve - közölte a szóvivő. A VW a múlt héten elismerte, hogy világszerte mintegy 11 millió kocsija közlekedik, amelybe be van építve a csaló szoftver.
Az ügyészség hétfőn közölte, hogy csalás vádjával nyomoznak. Azt igyekeznek kideríteni, ki a felelős azért, hogy az emissziós értékek meghamisítására képes szoftverrel ellátott autók forgalomba kerülhettek.
A német törvények alapján bárki nyújthat be büntetőfeljelentést az ügyészségen, amelynek aztán kötelessége vizsgálatot indítani, majd eldönteni, hogy elégségesek a bizonyítékok ahhoz, hogy hivatalos nyomozás induljon. A Volkswagen-ügyben a braunschweigi ügyészség tucatnyi feljelentést kapott, ideértve az autógyártó vállalatét is - közölte Julia Meyer, az ügyészség szóvivője.
Braunschweig a második legnagyobb alsó-szászországi város, hozzá nem messze hozzá található a Volkswagen székhelye, Wolfsburg.
Martin Winterkorn 2007 óta töltötte be a vezérigazgatói tisztséget, amelyről szeptember 23-án mondott le. Pénteken megválasztott utódja, Matthias Müller, az Audi vezérigazgatója első beszédében a legfontosabb feladatának nevezte a Volkswagen iránti bizalom visszaszerzését, és azt ígérte, hogy vezetésével a Volkswagen minden tőle telhetőt megtesz a legszigorúbb megfelelési szabványok kidolgozására és bevezetésére.
Névtelenül nyilatkozó források hétfőn megerősítették, hogy a Volkswagen felfüggesztette luxusmárkái, az Audi és a Porsche kutatás-fejlesztésért felelős vezetőit, Ulrich Hackenberg és Wolfgang Hatzot.
A német közlekedési minisztérium szóvivője hétfőn megismételte, hogy az Egyesült Államokban kipattant botrány előtt a berlini kormánynak nem volt tudomása a csalásról. Egyúttal megerősítette azt a lapértesülést, miszerint a Szövetségi Közúti Közlekedési Hatóság (KBA) október 7-ig adott időt a Volkswagennek, hogy vázolja fel, miként szándékozik megfelelni a nemzeti környezetvédelmi előírásoknak a botrányban érintett dízelmotorja esetében.
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptember 18-án vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot azzal, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A VW elismerte, hogy olyan szoftvert alkalmazott mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autóban, amely csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem.
Kínában, ahol nagyon kevés a gázolajjal működő jármű, mindössze kétezer körül lehet a botrányban érintett autók száma, főleg az importból származó, négykerék meghajtású Tiguan márkájú városi terepjárók jöhetnek szóba. A Volkswagen kínai vegyesvállalatai által gyártott autókba egyáltalán nem telepítették a csalásra lehetőséget teremtő szoftvert. Az utóbbi 12 hónap alatt Kínában eladott autóknak csak 0,4 százaléka volt dízeles.
Beperelik a VW-t a svájci autókereskedők
Svájci autókereskedők szerint milliós veszteségeket okoz, hogy a kormány felfüggesztette a Volkswagen-csoport által gyártott legtöbb dízelüzemű kocsi értékesítését, és ezért szakmai szövetségük pert fontolgat a VW ellen.
A független autókereskedők szövetsége (VFAS) hétfőn közölte: úgy számol, hogy körülbelül ezer kocsi marad a kereskedők nyakán, mert ezeket a típusengedély megvonása miatt gyakorlatilag nem lehet többé eladni. A nagy autóipari konszernektől független magán- és kisimportőröket, továbbá a használtautó-kereskedőket képviselő szövetség méltánytalannak tartja, hogy a gyártó hibájáért a kereskedők fizessenek és ezért mérlegeli, hogy "kártérítési igényt nyújt be a felelősökkel szemben".
A VFAS ugyanakkor az illetékes kormányhivatalt, a szövetségi útügyi hatóságot (ASTRA) is bírálta, amiért túlreagálta az ügyet és nem egyeztette lépését más európai közlekedési hatóságokkal.
Svájcban pénteken felfüggesztették a Volkswagen német autógyár azon dízelüzemű márkáinak árusítását, amelyek károsanyag-kibocsátási értékei egy szoftverrel feltehetőleg meghamisíthatók. A tilalom nem vonatkozik a már üzembe helyezett járművekre.
Svájc az első ország, amely ilyen drasztikus lépésre szánta el magát a károsanyag-kibocsátási botrány múlt heti kirobbanása óta.
Az ASTRA pénteken közölte, hogy 180 ezer olyan autóról van tudomása, amelyek dízelmotorjainak emissziós értékei meghamisíthatóak. A hatóság a 2009 és 2014 között gyártott Audi-, Seat-, Skoda- és Volkswagen-márkák 1,2-es, 1,6-os és 2 literes turbófeltöltős dízelmotoros változatait sorolta ebbe a kategóriába.
Olaszországban is felfüggesztették a Volkswagen dízelmotoros járműveinek árusítását
A Volkswagen olaszországi kereskedelmi pontjai hétfőtől felfüggesztették a német autógyár összes olyan márkájának értékesítését, amelyek a feltehetően csalásra lehetőséget adó szoftverrel üzemelő dízelmotorral rendelkeznek.
Az árusítás felfüggesztését a német autógyár itáliai igazgatósága rendelte el a VW olaszországi üzleteibe küldött körlevéllel. A VW márkákat értékesítő autókereskedők a sajtóban panaszolták el, hogy üzleteik a dízelbotrány kirobbanása óta üresek. Az olasz kereskedelmi minisztérium adatai szerint a károsanyag-kibocsátás értékeit manipuláló szoftver mintegy 1 millió VW-járművet érinthet Olaszországban. Ennyit adtak el az érintett márkákból 2008 óta.
A Corriere della Sera olasz napilap hétfői száma szerint a felfüggesztett autók között lehetnek azok is, amelyeket a VW-csoport az olasz rendőrségnek és csendőrségnek kezdett el szállítani. A német autógyár májusban nyerte el az olasz rendfenntartó erők közbeszerzési pályázatát, amelynek értelmében a következő három évben mintegy 4 ezer gépkocsival látta volna el az olasz rendőrséget és csendőrséget.