Gazdaság

Budapest a régiós hotelpiac élén

Szálláskínálatban a külföldiek által kedvelt magyar főváros már majdnem eléri a londoni szintet

A főváros hotelpiaca jelentőset lépett előre az egy kiadható szobára jutó szobaárbevétel növekedésében, megelőzve ezzel a régió kulcsszereplőit. A vendégéjszakák többségét a külföldiek teszik ki.

hotel 20180524
A kétezer-ötszáz budapesti hotelszobát érintő fejlesztés a turizmus bővülését jelzi (Fotó: MH)

Az egyre erősödő turizmusnak köszönhetően a közép-kelet euró­pai hotelpiac gyors növekedésen ment keresztül az elmúlt három évben, ami a szállodapiaci teljesítmény mutatókban és a tranzakciók nagyságrendjében egyaránt megmutatkozik.

A régión belül Budapest hotelpia­ca kivételes előrelépést tudott elérni RevPAR, azaz az egy kiadható szobára jutó szobaárbevétel növekedésében, megelőzve ezzel a régió kulcsszereplőit – derült ki a Colliers International legújabb szállodapiaci tanulmányából. Emellett jelentős számú, kétezerötszáz hotelszobát érintő hotelfejlesztést jelentettek be a fővárosban, amely egyértelműen a turisztikai ágazat bővülését jelzi – vélik.

A tanulmány kitér arra is, hogy 2017-ben rekord számú, 8,9 millió külföldi turista érkezett Budapestre, ami 6,9 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi külföldi látogatószámot. Magyarországon belül még mindig Budapest a legkedveltebb úticél a külföldiek körében, hiszen a budapesti vendégéjszakák közel kilencven százalékát a külföldiek teszik ki – mutat rá a tanulmány.

A felmérés összevetette a főváros szállodáinak teljesítményét közép-kelet európai társaival. Ebből kiderült, hogy a szobaár és RevPAR tekintetében Budapest a második, míg a foglaltsági ráta sorrendjében a harmadik helyen áll, amiből az látszik, hogy különösképpen a szobaárak tekintetében van még hova fejlődnie a budapesti hotelpiacnak. Steinfeld Tamás, a Colliers International piackutatási igazgatója szerint megállapítható, hogy Budapest az Airbnb szálláskínálat és hotelfelhozatal arányát tekintve már egy érett piacnak tekinthető, mivel ez az arányszám már majdnem eléri a londoni szintet. Bár a hotel­piac minden szegmensében megérzi az Airbnb jelenlétét, mégis inkább a belvárosi középkategóriás hotelek a szállásmegosztó oldal fő versenytársai. Ez a helyzet hamarosan megváltozhat, amikor bevezetik az Airbnb prémium szolgáltatásait, az úgynevezett Airbnb Beyondot, valamint az Airbnb Plus-t, ami már kifejezetten prémium szegmensre pozicionált szálláshelyeket fog kínálni az érkező vendégek számára – tette hozzá.