Gazdaság

Budapest a dunai hajók célpontja

A folyó Ausztráliából és az Egyesült Államokból is vonzza a külföldieket

Megkerülhetetlen központja a folyami hajózásnak Budapest, a szállodahajók vendégforgalma várhatóan az idén is tíz százalék feletti bővülést ér el – mondta tegnap Glázer Tamás, a Magyar Turizmus Zrt. turisztikai vezérigazgató-helyettese a távirati irodának.

hajo
Nincs olyan folyamihajó-társaság Európában, amelynek ne a magyar főváros lenne az egyik fő úti célja (Fotó: Hegedüs Róbert)

Tavaly mintegy négyszázezer vendég fordult meg a fővárosban, akik jellemzően a tengerentúlról – Ausztráliából, az Egyesült Államokból, Kanadából, Új-Zélandról – érkeztek, és a kéthetes hajóútjuk itt indult vagy itt végződött. Az Európából érkező, elsősorban német és francia vendégek létszáma stagnál.

Magyarországon a vendégek évente több mint nyolcvanezer éjszakát töltenek el ötcsillagos, belvárosi vagy Duna-parti szállodában. A szállodahajók a turizmus egyre fontosabb szegmensét jelentik: nincs olyan folyamihajó-társaság jelenleg Európában, amelynek ne Budapest lenne az egyik fő célpontja. Vendégeik számos egyéb szolgáltatást is igénybe vesznek Budapesten, egyebek között városnéző körutakon vesznek részt, így közvetlen hasznot hoznak. A hajókat tankolni kell, fel kell tölteni élelmiszerrel vagy éppen virággal kell ellátni, ami jelentős üzlet a magyar szolgáltatóknak, akik közül sokan húsz éve állnak üzleti kapcsolatban a hajótársaságokkal.

Glázer Tamás emlékeztetett: a Magyar Turizmus Zrt. szorosan együttműködik a folyamihajó-társaságokkal Budapest népszerűsítése érdekében. A tengerentúlról hat-nyolc, Európából pedig négy-öt társaság tölt be jelentős szerepet a folyami hajós turizmusban. Ezek a társaságok jelentős marketingtevékenységet folytatnak: egy-egy cég évi hét-tíz millió dollárt költ különböző kampányokra, az ausztrál hajóstársaság, az Emerald Waterways például az idén még hatszáz utazásszervezőt és újságírót is hoz Budapestre, akik népszerűsítik majd a magyar fővárost.


Turisztikai megállapodás a V4-ek között

Idegenforgalmi együttműködésről írtak alá tegnap szándéknyilatkozatot a visegrádi négyek – Magyarország, Csehország, Szlovákia és Lengyelország – második legnagyobb városainak turisztikai vezetői. Debrecen, Brno, Kassa és Krakkó, „a fővárosok árnyékából kitörni vágyó második városok” a jövőben részt vesznek egymás utazási vásárain, összehangolják turisztikai marketingjüket, egyetemeik pedig közös kutatásokkal járulnak hozzá a négy város idegenforgalmának fejlesztéséhez. Megállapodtak abban is, hogy bevonják egymás turisztikai szervezetét az idegenforgalom fejlesztésével kapcsolatos európai uniós pályázatokba is.