Gazdaság
Belendültek az átverős utazási irodák
A nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság arra figyelmezteti a nyaralni indulókat, hogy körültekintően tájékozódjanak az indulás előtT
A feltűnően kedvező, nagyon alacsony árú utazási ajánlatoktól érdemes tartózkodni, ha nem akarunk magunknak kellemetlen meglepetéseket a helyszínen (Fotó: Csudai Sándor)
Egy balul elsült nyaralás megelőzéséért az utas is sokat tehet, elsősorban azzal, ha alaposan utánanéz mindennek (az iroda engedélyétől kezdve a hirdetésben szereplő részletek valóságtartalmáig) – figyelmeztet a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH). Mint a Pénzcentrum.hu-n írták, az interneten történő szállásfoglalás, nyaralási csomag megvásárlása mindig több odafigyelést igényel. Nagyon sokszor előfordul, hogy az adott termékre vagy szolgáltatásra vonatkozó általános szerződési feltételeket a fogyasztók el sem olvassák, csak kipipálják, hogy elfogadták azokat. A fogyasztóvédők azt javasolják, hogy mielőtt az utazó véglegesíti szándékát, mentse el az adott szálláshelyre vonatkozó fényképeket, leírást, illetve az akciós ajánlat részleteit, az általános szerződési feltételeket, hogy egy esetleges vita során megfelelően alá tudja támasztani a panasz indokoltságát.
Az árakkal kapcsolatban is érhetnek bennünket meglepetések. A vállalkozás programfüzetének a részvételi díj forintban meghatározott összegét és azt kell tartalmaznia, hogy ez mely részszolgáltatásokra nyújt fedezetet. A részvételi díjon felül az utas által kötelezően fizetendő díjakról – általában: repülőtéri illeték, transzfer, üdülőhelyi díj, belépődíjak – is tájékoztatnia kell az utast a programfüzetben. Egyes díjak összegei (mint például a repülőtéri illeték) azonban változhatnak, amelyre az utas figyelmét fel kell hívni. Az utazási szerződésben azonban már a teljes összegnek kell szerepelnie.
Az utazási irodákkal szembeni panaszok között jóval nagyobb arányban vannak azok, amelyekben a szolgáltatásokat kifogásolják, vagy a szálláshelyre, az utazás körülményeire vonatkozó állításokkal kapcsolatosak, és lényegesen kevesebb az árakra vonatkozó reklamáció. Az NFH szerint fontos tudni, hogy a helyszínen tapasztalt körülményekről, a panasz alapjául szolgáló tényekről ott és akkor kell jegyzőkönyvet felvetetni a vállalkozás képviselőjével, mivel ő a hazatérés után a jegyzőkönyv birtokában köteles foglalkozni a kifogás rendezésével, ha esetleg a helyszínen más módon nem rendezték a panaszt. Javasolt a kifogás alapjául szolgáló tényeket egyéb módon is rögzíteni – fénykép, videofelvétel, tanúk által aláírt nyilatkozat – az egyértelmű bizonyítás érdekében.
A hatóság arra is felhívta a figyelmet, a feltűnően kedvező, nagyon alacsony árú ajánlatoktól érdemes tartózkodni vagy legalábbis nagyon körültekintően megnézni, hogy ki szolgáltatja az utat. Előfordulhat ugyanis, hogy olyan utazásszervezőről van szó, akinek nincs erre engedélye.
A kuponos foglalásoknál mindig figyelembe kell venni, hogy az engedményes ár csak bizonyos korlátozott időszakra vonatkozhat, például csak hétköznap, illetve őszi-téli időszakban vehető igénybe. A foglalás előtt mindig ellenőrizzük az adott szálláshely saját információit – honlap, reklámok alapján –, mivel előfordulhat, hogy közvetlenül a szálláshelynél foglalva is ugyanazért az árért kaphatja meg a szolgáltatást. Az NKH azt javasolja, hogy mindig a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal által nyilvántartásba vett utazási irodát válasszunk. Nekik ugyanis kötelezően biztosítékot kell letenniük, hogy kártalanítani tudják az utasokat, ha valamilyen oknál fogva csődközeli helyzetbe kerülnének. Ez pedig fedezetet nyújt a hazahozatalra, illetve az esetleges kártalanításra.