Gazdaság
Belebukott az emisszió-csalásba a VW vezére
A csalás teljes körű feltárását sürgetik Németországban
Ségolene Royal francia környezetvédelmi miniszter szerint a VW csalása a állam és az adófizetők meglopása. A francia környezetvédelmi miniszter szerint az energetikai átmenetet illetően nagyon jelentősek a tétek a tiszta járművek kiválasztásánál a közelgő decemberi párizsi klímakonferencia tükrében.
A VW igazgatótanácsa elnökségének, a konszern legfelsőbb vezetőiből és a nagyrészvényesek képviselőiből álló öt tagú grémiuma közleményben tudatta, hogy péntekig javaslatot tesznek a vállalatvezetés új összetételére. A közlemény szerint "további személyi változások várhatóak a következő napokban".
A cég felügyelőbizottsága pénteken tárgyal Martin Winterkorn utódjáról. Ezzel kapcsolatban máris több találgatás látott napvilágot. A Tagesspiegel című német lap úgy tudja, hogy Matthias Müller, a Porsche AG vezérigazgatója a befutó. A Reutersnek nyilatkozó két forrás is Müllert nevezte a legvalószínűbb utódnak.
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala szerint a VW-nek 18 milliárd dollárjába kerülhet, ha a maximális birsággal sújtják. Értesülések szerint az amerikai igazságügyi minisztérium bűnügyi nyomozást indított és több szövetségi állam főügyésze közösen kezd vizsgálatot. A cégnek azzal is számolnia kell, hogy magánperek tömegét indítják ellene.
A VW a harmadik negyedév terhére egyelőre 6,5 milliárd eurót tett félre a költségek fedezésére.
Angela Merkel kancellár "tökéletes átláthatóságot" követelt a vállalattól, amelynek neve 78 éves története során generációk számára a mérnöki tökély szinonimájává vált. A német közlekedési minisztérium szerdán cáfolta a Die Welt című napilap állítását, hogy tudomása volt az emissziós értékek meghamisításáról.
"Ezer sebből vérzik" az a modell, amely az autók fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának mérését meghatározza, így a Volkswagen-botrány hozzájárulhat az előírások felülvizsgálatához és racionálisabbá válásához, így ezek összhangba kerülhetnek a vevői igényekkel - mondta Gablini Gábor, a Magyar Autós Szakmai Szövetség (MASZSZ) elnöke az MTI-nek.
A német kereskedelmi és ipari szövetségek elítélik a manipulációt és az ügy gyors és teljes tisztázását kívánják, nehogy a német ipar egészének presztízse károsodjon. Ulrich Grillo, a német gyáriparosok szövetségének (BDI) elnöke üdvözölte, hogy a VW független szakértőket bízott meg a vizsgálattal. Egyszersmind védelmébe vette a német ipart, amely kiváló teljesítményt nyújt, és úgy vélte, a "Made in Germany" címke továbbra is a kitűnő minőség szimbóluma.
Az ACEA európai autóipari szövetség szerdán közölte, hogy "nagyon komolyan veszi" az amerikai piacon elkövetett hamisítást, de hangsúlyozta: elszigetelt esetről lehet szó, nincs rá bizonyíték, hogy az ügy az egész iparágat érintené.
Az Európai Bizottság képviselője az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága előtt hangsúlyozta: egyelőre nem lehet megmondani, hogy az Európában futó VW-gépkocsikat manipulálták-e. Az EU bizottsága a következő napokban össze kívánja hívni a tagországok felügyeleti szerveit, hogy megvitassák, megfelelő-e a jelenlegi ellenőrzési rendszer.
A Neue Zürcher Zeitung szerdai számában azt írja: nyílt titok, hogy a gyártók által megadott fogyasztási és emissziós értékeket csak laboratóriumi körülmények között lehet elérni, ezért már évek óta több oldalról az ügyfelek megtévesztésével vádolják a gyárakat. El lehet várni, hogy a gyártók végre valóságosabb számokat adjanak meg, de a felügyeleti hatóságoktól is elvárható, hogy reálisabb határértékeket szabjanak meg - írja a lap.
Harminc milliárd eurót buktak a részvényesek
A tőzsdéken valamelyest megnyugodott a hangulat. A VW papírja szerda kora délutánig 5 százalékkal erősödött a frankfurti tőzsdén, miután hétfőn és kedden összesen közel 40 százalékkal zuhant, és a konszern mintegy 80 milliárd eurós piaci tőkeértékéből 30 milliárd elfüstölgött. A katari állami befektetési alap a VW tőzsdei összeomlásával 4,3 milliárd dollárt is veszíthetett. Az elsőbbségi részvények 13, míg a törzsrészvények 17 százalékát birtokolják.
A Volkswagen emissziós hamisítási botrányának a hatása már a fémpiacokat is elérte, a platina ára hat és fél éves mélypontra esett szerdán napközben Londonban. A nemesfémet többek között az autók motorjának katalizátorában használják. Egy-egy katalizátorban 1-4 gramm platina található. A világ platinatartalékainak négyötödét Dél-Afrika birtokolja.
A dízelmotor-vizsgálatok alapján azok nem felelnek meg sem az amerikai, sem pedig az európai emissziós követelményeknek, a határértékeket jóval meghaladó szennyezéssel üzemelnek, ezért korlátozni kellene használatukat a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) szerint. Az amerikai emissziós előírások valamivel korábban tették kötelezővé lényegében ugyanazon szigorú emissziós elvárásokat, amelyek a személyautóknál ez év szeptemberétől kötelezőek Európában. Ez azt jelenti, hogy a nitrogén-oxidok kibocsátása a dízelmotoroknál a kilométerenkénti 180 milligrammról 80 milligrammra csökkent Európában, míg az amerikai norma mindössze 40 milligramm. A benzinmotorok normája 60 milligramm kilométerenként. A nitrogén-oxid az egyik legagresszívabb üvegházhatású gáz, a széndioxidnál mintegy 300-szor nagyobb hatással bír a légköri felmelegedésre.