Gazdaság
BKK: Újra kell tervezni az elektronikus jegyrendszert
A korábban rögzített műszaki feltételek mellett a rendszer működésképtelen lenne
A közlemény szerint majdnem egy évig tartó átfogó vizsgálatok után megállapították, hogy a projekt előkészítése és tervezése nem volt kellően megalapozott, és a rendszer még alapszinten sem működött volna. A műszaki kiírás számos helyen hibás, hiányos vagy ellentmondásos volt, a szükséges építészeti munkák és a szoftverintegrációs feladatok kimaradtak a szerződésből. Nem lehetett tudni továbbá, hogy a beléptetőkapuk mekkora torlódást okoznának, és bizonyos jogszabályi követelményeket - katasztrófavédelmi, biztonsági előírásokat - is figyelmen kívül hagytak. Ezenkívül az is kiderült, hogy a fejlett adatátviteli rendszer működtetéséhez nem elég a szerződésekben szereplő 3G adatkapcsolat, helyette 4G szükséges.
A BKK keresi az év busz- és trolibuszvezetőjét
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) keresi az év trolibusz- és autóbuszvezetőjét, a jelöltekre augusztus 14-ig lehet szavazni a közlekedési társaság honlapján.
A BKK közleménye szerint a megmérettetésen azok a főváros közösségi közlekedési járatain szolgáló járművezetők vesznek részt, akik az utasok és a munkáltató szerint példamutatóan végezték eddigi munkájukat. A verseny végső jelöltjeit az utasok július 15-éig beérkezett javaslatai alapján választották ki.
A 29 autóbusz- és 4 trolibuszvezetőről készült rövid bemutatkozás a BKK honlapján érhető el, ahol a jelöltek nevére kattintva, az e-mail-cím megadásával, augusztus 14-ig lehet szavazni. A legtöbb szavazatot gyűjtő hat autóbuszvezetővel és két trolibuszvezetővel bemutatkozó kisfilm készül, amelyekre a verseny második fordulójában a BKK Facebook-oldalán szavazhatnak augusztus végétől.
Megállapították azt is, hogy az előző menedzsment súlyos szakmai hibát követett el, amikor nem integrált, "kulcsrakész" elektronikus jegyrendszer kiépítésére írt ki pályázatot, hanem tulajdonképpen eszközbeszerzésre szoftveres integráció nélkül. Ezen felül időközben a projekt lényeges elemeit érintő jogszabályok - például a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény - is megváltoztak, ezt pedig az eredeti konstrukció nem képes kezelni - tették hozzá.
Közölték: a BKK megteszi az újratervezéshez szükséges lépéseket, amivel nemcsak a jogszabályi feltételeket teljesüléséről gondoskodik, hanem csökkenti az utasok adminisztrációs terheit is. Utóbbi különösen fontos, mivel a regisztrációs folyamat eredeti elképzelések szerinti megvalósítása "elfogadhatatlan és kezelhetetlen állapotot eredményezett volna".
Jelezték, hogy a 3-as metróval kapcsolatos elemek a felújítás miatt kikerülnek a 2017 végén záruló projektből, és annak második fázisában valósulnak majd meg.
Kiemelték, a módosítások miatt a program nem lesz drágább és a befejezés határideje sem módosul.
A közleményben kitértek arra, hogy a projekt számos elemében a legfejlettebb, de kész rendszerként a világon még sehol sem bevezetett megoldásokat alkalmaz majd. Egy ilyen összetett fejlesztési program esetén törvényszerűek az irányváltások, újratervezési lépések. A fő cél, hogy az elektronikus jegyrendszer bevezetésével az utasok kényelmes és biztonságos szolgáltatást vehessenek igénybe - írták.
Vitézy Dávid: az elektronikus jegyrendszer előkészítésébe Budapestet is bevonták
Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) korábbi vezérigazgatója szerint az elektronikus jegyrendszer előkészítésébe minden döntési ponton bevonták a Fővárosi Önkormányzatot és a BKK igazgatóságát is.
A volt vezérigazgató jelezte: 2011-ben kezdték el és három éven át tartott az előkészítés egy tapasztalt banki-informatikai, tömegközlekedési, jogi és pénzügyi szakértőkből álló csapattal, és minden döntési ponton bevonták a Fővárosi Önkormányzatot, és a BKK igazgatóságát is.
A jegyrendszer megvalósítására egy aprólékosan végiggondolt és kidolgozott tendert folytattak le és a teljes eljárást a finanszírozó Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) szakmailag felügyelte. A beszerzési eljárás minden vita nélkül zajlott le, ahol négy előminősített, nemzetközi nagyvárosi referenciákkal bíró pályázó adott be érvényes ajánlatot és Tarlós István főpolgármester jelenlétében kötötték meg a szerződést.
Hozzátette: "a most hibákra rádöbbenő BKK-igazgatóság számos, főváros által delegált tagja és elnöke az előző ciklusban is a testületben dolgozott".
Vitézy Dávid közölte továbbá: a rendszer teljes, részletes tervezésének már régen le kellett volna záródnia, idén május óta az ingyenes utazásra jogosultaknak is ki kellene tudniuk váltani a kártyájukat, ezért most "elindult a mosakodás és a felelősségkeresés", miközben arról nem esik szó, hogy mi történt az elmúlt több mint másfél évben.
Mint írta, az elmúlt több mint másfél évben az elektronikus jegyrendszer projekt megvalósítása lényegében leállt.
A volt vezérigazgató leszögezte, nem igaz, hogy az előző menedzsment súlyos szakmai hibát követett el, amikor nem egy integrált, kulcsrakész elektronikus jegyrendszer kiépítésére írt ki pályázatot. Szerinte kulcsrakész megoldás volt a kiírás tárgya tervezés, kiépítés, működtetés, karbantartás konstrukcióban, ezt a konstrukciót az EBDR, a BKK és a Fővárosi Önkormányzat együtt választotta ki.