Gazdaság

Az önkormányzatok egyetértenek az útdíjjal

Az NMF a megyei matricák pozitív következményeiről tájékoztatott

A tervezett útdíjrendszer várható pozitív következményeiről tájékoztatta hétfőn tizenkilenc települési önkormányzat képviselőjét Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára. A megbeszélésen kiderült: az önkormányzatok alapvetően egyetértenek a megyei matrica bevezetésének szándékával. Az agglomerációs települések vezetői csütörtökön tárgyalni fognak arról, mit tehetnének azért, hogy megakadályozzák a kormánynak az útdíjrendszer megváltoztatására vonatkozó terveit - közölte a találkozót követően Budaörs polgármestere.

fónagy lead
Wittinghoff: Továbbra is elutasítjuk a kormány terveit
Az agglomerációs települések vezetői csütörtökön tárgyalni fognak arról, mit tehetnének azért, hogy megakadályozzák a kormánynak az útdíjrendszer megváltoztatására vonatkozó terveit - közölte Budaörs polgármestere. Wittinghoff Tamás azt követően adott ki közleményt, hogy Fónagy János találkozott az érintett települések polgármestereivel.
Wittinghoff Tamás kijelentette: a jelenlévő fővárosi és agglomerációs polgármesterek pártállástól függetlenül, egyöntetűen elutasították a szakaszok fizetőssé tételét. Többek részéről valóban elhangzott, hogy elfogadhatónak tartják az autópályák használatának arányossá tételét, ugyanakkor ebből egyáltalán nem következik az, hogy ne maradhatna továbbra is ingyenes az M0-s körgyűrű és a bevezető autópálya-szakaszok - tette hozzá a budaörsi polgármester, aki szerint a minisztérium közleménye azt a látszatot kívánja kelteni, mintha a tárgyaláson a településeik érdekeit képviselő polgármesterek egyetértettek volna a kormányzat valamennyi javaslatával.
A polgármester jelezte: megütközéssel fogadták azt is, hogy mindössze 1,7 milliárd forintos bevételt remél a kormány attól az intézkedéstől, amely "súlyosan veszélyezteti a peremkerületekben és az agglomerációban élők nyugalmát".

Az útdíjrendszer tervezete alapján a Pest megyei matrica az M0 körgyűrűre és az autópályák bevezető szakaszaira is érvényes lesz. Budapest belterületén a sztrádák nem gyorsforgalmi-, hanem csak főútnak minősülnek, így itt díjfizetési kötelezettségről nincs szó.

Fónagy leszögezte: Ausztriában és Szlovéniában egyáltalán nincsenek, Csehországban és Szlovákiában pedig csak rendkívül kis számban találhatók díjmentesen használható gyorsforgalmi szakaszok.

A minisztérium várakozásai szerint nem kell tartani a forgalom tömeges átterelődésétől a vidéki nagyvárosok, agglomerációs települések és a külső kerületeket útjaira, ezzel éppen ellentétes folyamatként új úthasználók megjelenésével számolnak az autópályákon. Akik ugyanis korábban a rendszeres 5-10-20 kilométeres utazásokra nem váltottak matricát, a kedvezményes árú megyei matricák megjelenésével a gyorsabb, kényelmesebb és biztonságosabb sztrádákat választják majd a belterületi útszakaszok helyett. Budapest valamennyi megyeszékhelyről kedvezőbben, olcsóbban lesz elérhető, mint korábban.

A megbeszélésen megjelent polgármesterek és delegáltjaik jelezték: a megyei matrica bevezetésének szándékával alapvetően egyetértenek.

 

Forrás: MTI