Gazdaság
Az áringa egyik végletét látjuk
Az üzemanyagárak csökkenését nem érzékelhetjük a kenyér árában
A benzin és a gázolaj árcsökkentésének hátterében továbbra is a kőolaj világpiaci árának folyamatos csökkenése áll, amely tegnap ötven dollár alá került. Ennek jelenlegi szintje nem tekinthető végállomásnak, inkább az értékek ingamozgásának egyik szélsőértéke, amely a későbbiekben biztosan irányt vált - mondta a Magyar Hírlapnak Háda Bálint, a Quaestor vezető elemzője. Szerinte kétforgatókönyv is létezik arról, hogy miért történik ez az olajárral. Részben az észak-amerikai palaolajtermelés miatt alakult ki a piacon a túlkínálat amellett, hogy a várt gazdasági lendület és az azzal járó keresletnövekedés nem következett be. Ezzel kiesett az áralakítás gyeplője Szaúd-Arábia kezéből, amelyet szeretne visszaszerezni, s ehhez megfelelő eszköz az árak lenyomása. A viszonylag magas termelési költségű palaolaj felhozatala ugyanis nem feltételnül éri meg ilyen árakkal, a kínálat így lassacskán alkalmazkodik, csökken.
Míg Szaúd-Arábiában és Kuvaitban a kőolaj hordónkénti kitermelési költsége nyolc-tíz dollár, Oroszország költségei elérhetik a harminc dollárt is. A nagy árzuhanást kiváltó amerikai nem hagyományos kőolajtermelés határköltsége pedig még ennél is magasabb.
Az értékek, amelyeket most látunk, határidős árak, ami azt jelenti, hogy a tőzsdén a jelenlegi üzletek márciusi szállításra vonatkoznak - mondta Háda Bálint, aki egyetért Barta Judit, a GKI Energiakutató ügyvezetőjének korábban kifejtett véleményével, amely szerint az árak alakulásában nagy szerepet játszanak az árupiaci spekulációk. Ugyanakkor a tőzsde lényege és mozgatórugója a spekuláció, anélkül nem is működne - mondta Háda Bálint, s hozzátette, hogy hasznosak is az ilyen kereskedők. Abban a pillanatban ugyanis, hogy hirtelen változna a piaci helyzet, ők gyorsan lezárják a futó ügyleteiket és újakat nyitnak, felerősítve ezzel a változásokat.
A lapunknak korábban nyilatkozó szakértők szerint a lakosság az üzemanyagárak mellett más módon is érzékelhetik az olcsó nyersolaj hatásait. Nyáron esedékes ugyanis a megállapodás a földgázvásárlásról, amelynek árképletében a kőolaj világpiaci ára az egyik tényező - ezt hívjuk olajárindexálásnak. Ha az ország olcsóbban szerzi be a gázt, annak a hatása a végfogyasztóknál is lecsapódhat, teret engedhet egy esetleges újabb rezsicsökkentésnek.
Ugyanakkor a kenyér árát nem befolyásolják a közelmúltbéli folyamatok. Az árufuvarozás költségeinek csupán harminc százaléka az üzemanyag ára, így tíz százalék alatti kiadáscsökkenést jelent a szállítmányozói szektornak. A boltokban lévő áruknak csak mintegy három százalékat teszi ki a fuvarozás költsége, tehát nem szabad túlbecsülni a deflációs hatást.