Gazdaság
Alig változó adóadminisztráció
Bizonyos esetekben külsős szakértő végez ellenőrzést, máshol maga az önkormányzat kér javítást, hiánypótlást
A társasági adó bevallása valójában nemcsak egyszerűen egy bevallás elkészítését jelenti, hanem egyben statisztikai adatszolgáltatást is. A nyomtatvány terjedelme, részletes adatszolgáltatási előírásai messze túlmutatnak a társasági adó (TAO) kiszámításához szükséges adatokon – közölte az Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesülete. Hozzátették, a mikro- és kisvállalkozások egyszerűsített éves beszámolót vagy mikrogazdálkodói beszámolót és TAO-bevallást készítenek, és döntő többségük számára nem éri meg a kisvállalati adózást választani. A társaságiadó-bevallás a szervezet szerint azonban olyan részletezésű adatközlésre kényszeríti őket, amelyeket a könyvelésükben nem is kell részletesen nyilvántartaniuk, és ezeknek a TAO-bevalláshoz történő kigyűjtése jelentős adminisztrációs terhet ró rájuk. Ráadásul ezekhez a Központi Statisztikai Hivatal a kötelező éves jelentésekből is hozzájut, amelyek elmulasztása vagy késése esetén bírsággal fenyegetnek. Az Adótanácsadók Egyesülete emiatt javasolja a társasági adóbevallás adattartalmának csökkentését a társasági adóról szóló törvény által előírt információkra. Felhívják a figyelmet arra is, hogy ennél összetettebb problémakört jelent a vállalkozásoknak az iparűzési adó bevallása.
Sem a helyi iparűzési adóval kapcsolatos adminisztrációra, sem pedig a figyelmeztetésekre, esetleges szankciókra nincsen egységes gyakorlat – mondta lapunknak Zara László, a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesületének elnöke. Hozzátette, településenként-önkormányzatonként változik a bevallások ellenőrzésének módja. Van, ahol külsős szakértő végez ellenőrzést, máshol maga az önkormányzat kér javítást, hiánypótlást. Nem lehet pontosan megmondani, milyen formában, és történik-e szankció, a hibátlan teljesítést pedig nehezíti, hogy az egyes települések által működtetett elektronikus felület sem teszi lehetővé a pontos, precíz bevallást. Mindezt például úgy, hogy fontos mezők hiányoznak, vagy nem számítja ki az értékeket a program. Az egyik megoldás az lehet, ha legalább a mikrovállalkozásoknál egyszerűsítik és egységesítik a helyi iparűzési adó bevallását.
A probléma akkor a legnagyobb, ha egy vállalat több településen is működik, és több településre is bead iparűzésiadó-bevallást. Mert bár a cégek tavaly óta az állami adóhatóságon keresztül is teljesíthetik kötelezettségüket, a települések az eltérő szabályozási környezet miatt ennek ellenére kérhetnek további egyeztetést, hiánypótlást.
Sem a helyi iparűzési adóval kapcsolatos adminisztrációra, sem pedig a figyelmeztetésekre, esetleges szankciókra nincsen egységes gyakorlat – mondta lapunknak Zara László, a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesületének elnöke. Hozzátette, településenként-önkormányzatonként változik a bevallások ellenőrzésének módja. Van, ahol külsős szakértő végez ellenőrzést, máshol maga az önkormányzat kér javítást, hiánypótlást. Nem lehet pontosan megmondani, milyen formában, és történik-e szankció, a hibátlan teljesítést pedig nehezíti, hogy az egyes települések által működtetett elektronikus felület sem teszi lehetővé a pontos, precíz bevallást. Mindezt például úgy, hogy fontos mezők hiányoznak, vagy nem számítja ki az értékeket a program. Az egyik megoldás az lehet, ha legalább a mikrovállalkozásoknál egyszerűsítik és egységesítik a helyi iparűzési adó bevallását.
A probléma akkor a legnagyobb, ha egy vállalat több településen is működik, és több településre is bead iparűzésiadó-bevallást. Mert bár a cégek tavaly óta az állami adóhatóságon keresztül is teljesíthetik kötelezettségüket, a települések az eltérő szabályozási környezet miatt ennek ellenére kérhetnek további egyeztetést, hiánypótlást.