Gazdaság
A terv szerint zajlik a munka az Audinál
A Volkswagen három dízelmotorjánál lesz szükség a szoftver frissítésére a cégvezetés szerint
Házkutatást tartottak a VW-csoport wolfsburgi központjában és több más helyszínen a dízelbotrány miatt. A braunschweigi ügyészség munkatársai olyan dokumentumokat és adathordozókat kerestek, amelyek segítségével pontosan feltárható, hogy a VW miként csalt a károsanyag-kibocsátási értékekkel a botrányban érintett dízelüzemű járművek környezetvédelmi tesztjein – jelentette a távirati iroda.
A VW vezetése javaslatot tett a német kormánynak azokra az átalakítási munkálatokra, amelyek segítségével a dízelmotorjai hamis szoftver nélkül is képesek lesznek megfelelni a szabványoknak. Az ügy a kétliteres, az 1,6-os és az 1,2-es dízelmotorokat érinti. A VW javaslatai szerint a kétliteres motoroknál elég egy szoftverfrissítés, de az 1,6-os motoroknál más átalakításokra is szükség lesz, és csak 2016 szeptembere után lehet megjavítani őket. Az 1,2-es motorokra vonatkozóan nem közöltek részleteket. Az Audi Hungaria Motor Kft. győri gyárában továbbra is a termelési terv szerint zajlik a munka, a cég nem vezet be létszámstopot – adta hírül tegnap a társaság. Hangsúlyozták: nem a Győrben készült alapmotorokkal kapcsolatos esetleges minőségi hiányosságokról, hanem az autókba beépített szoftverekkel szemben felmerült kifogásról van szó az ügyben. A társaság mintegy hárommillió EA189 típusú motort gyártott 2008-tól napjainkig. Az Audi AG vezetése tegnap közölte, hogy szeptemberben világszerte száznyolcvanezer autót értékesített, 6,8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.
Mivel az autóipari beszállítók többsége nagyvállalathoz kötődik, megérzik, ha a megrendelőnek csökken a termelése vagy máshová viszi a gyártókapacitását. Bár most éppen a Volkswagen-ügy áll a figyelem középpontjában, máskor más eset is megzavarhatja a beszállítók üzletmenetét, amelyre a vállalkozók akkor tudnak felkészülni, ha a termelésüket diverzifikálják. Vagyis minél sokszínűbbé teszik akár a gyártási palettájukat, akár további megrendelőkkel is felveszik az üzleti kapcsolatot – fejtette ki Gyurácz Németh Iván, az M27 Absolvo külpiacra lépési üzletágvezető partnere. Közölte: a Magyar Külgazdasági Szövetség a jövő hétre ígérte a helyzet kezelésére irányuló akciótervét.
Kis VW-számtan
A Volkswagen-ügy magyar gazdaságra gyakorolt hatásánál figyelembe kell venni azt, hogy az autóipar az ipari termelés 20-22 százalékát adja, az exportból tíz százalékkal részesedik, míg a bruttó hazai termékhez (GDP) négy-öt százalékban járul hozzá. A legrosszabb forgatókönyv szerint az autóipari termelés visszaesése 1-1,5 százalékkal csökkentheti a honi GDP-t – közölte tegnap Tóth Viktor, a Budapest Bank vállalati üzletágvezetője. Megjegyezte ugyanakkor, hogy bár a beszállítók tevékenységének diverzifikálása praktikus megoldás a piaci anomáliák tompítására, ahhoz a vállalkozásoknak hitelre lenne szükségük. (MH)
Tavaszra csúszhat az ország felminősítése
2 perces interjú: Póka Valentin, a Coface Magyarország kereskedelmi igazgatója
– Habár a francia hátterű Coface Magyarországon céges kintlévőség-biztosítással foglalkozik, mellette részletes, átfogó ország-, szektor- és hitelkockázati elemzéseket is készít. Mi a véleményük a hosszú lejáratú magyar államadósság minősítéséről?
– Természetesen mi is foglalkozunk az egyes országok hitelminősítésével. Bár leggyakrabban a Fitch Ratings, a Standard & Poor’s és a Moody’s minősítését emlegetik. A magyar makrogazdasági adatok jók, azok alapján reális az ország kiemelése a bóvli kategóriából. A fizetési mérleg pozitívan alakul, az ország külső finanszírozási képessége megfelelő. Az államadósság devizakitettsége is elolvadt, ami üdvözlendő. A gazdasági növekedés megfelelő, jók a termelési és kereskedelmi adatok.
– Akkor mivel elégedetlenek a nagy hitelminősítők?
– Az utóbb időben elég nagy hangsúlyt kap a minősítéseknél az egyes országok tőkevonzó képessége. Minél több működő tőke érkezik ugyanis egy gazdaságba, az nemzetközi viszonylatban annál megbízhatóbbnak értékelhető.
– A működő tőke számára viszont vonzó, ha az adott országot nemzetközi hitelminősítő felminősíti…
– Ez igaz, de a folyamatot valahol el kell kezdeni. Amíg nem minősítik fel a magyar adósságállományt, addig nem jön annyi működő tőke. De ha nem jön elég működő tőke, késhet a felminősítés. Olyan ez, mint egy ördögi kör. És ez csak az „alapállapot”, amikor nem vesszük figyelembe a váratlan eseményeket.
– Milyen nem várt eseményeket sorolhatunk ide?
– A kínai gazdaság lassulása már nem annyira új keletű veszélyforrás, a Volkswagen-ügy hatásait azonban most kezdi megemészteni Európa, és persze Magyarország is. Az események tovagyűrűző hatásai pedig még távolról sem mérhetők fel biztosan. Ahogy senki nem lát tisztán, úgy a hitelminősítők is óvatosabbak.
– Korábban többen adósságállományunk felminősítését remélték a jövő hónapban. Mindezek után mit várhatunk a Moody’s és a Fitch novemberi megnyilatkozásaitól?
– Említettem, hogy a makrogazdasági adatok megfelelők. A Volkswagen-ügy azonban komolyan „bezavarhat” a kilátásokba. Ha egy hónappal ezelőtt kérdezi, azt mondtam volna, hogy novemberben várható a felminősítés. Most azonban inkább tavaszra várom a hitelminősítők pozitív döntését. (HÉV)