Gazdaság
A térképhibákat kijavították
Már több százezezer megyei matricát vettek, de türelmet igényel a vasárlás
Már 338 ezer matrica fogyott a fizetős utakra, ebből kétszázezer a megyei. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató az internetes vásárlóktól türelmet kér. A szakértők szerint a rendszer nem átgondolt és a hibákat mielőbb ki kellene javítani. A türelmi idő ezt a célt szolgálja.A vásárlóktól a Nemzeti Útdijfizető Zrt. is türelmet kér (Fotó: Horváth Péter Gyula)
A türelmi idő a rendszert használók, de a rendszert kialakítók számára is lehetőséget biztosít arra, hogy a megyei matricák használata egyértelmű és jól működő legyen – hangsúlyozta a kormany.hu-nak Becsey Zsolt közlekedésért felelős helyettes államtitkár.
A tegnapi adatok szerint 338 ezer matricát értékesítettek, ebből kétszázezer a megyei engedély – mondta lapunknak a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. kommunikációs vezetője. Róna Márta közölte, a legtöbben Pestre, Fejérre és Győr-Moson-Sopron megyére váltottak matricát. Ami az elektronikus értékesítési rendszer akadozását illeti, azzal kapcsolatban a szóvivő azt mondta, óránként több ezren próbálnak így vásárolni. A körülményekhez képest a hálózat bírja a terheltséget, lelassulás azonban előfordulhat.
Az internetes fórumokon még mindig sokan panaszkodtak arra, hogy hatalmas sorok kígyóztak a NÚSZ ügyfélszolgálati irodáin.
Az is kiderült, hogy az M30-as gyorsforgalmi út Miskolcot elkerülő szakasza továbbra is díjmentesen használható, szemben a korábbi tájékoztatással, miszerint majd csak a jövőben kerül ki a fizetős szakaszok listájából. Róna Márta a hibás térképjelölésekről azt mondta, a hibákat saját és ügyfeleik észrevételei alapján minden esetben jelzik azoknak, akik a térképekért felelősek, ilyen például a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ. Hangsúlyozta, az M30-as Miskolc-Dél és Miskolc-Centrum csomópontja közötti útszakasz főút besorolású, ezért eredetileg is díjmentes volt. Közölte, a szolgáltató honlapján a megyei térképen valóban rosszul volt jelölve az útszakasz, azonban az országos térképen az jól szerepelt, és a hibát már kijavították. Tehát annak, aki csak és kizárólag emiatt vásárolt Borsod-Abaúj-Zemplén megyei matricát, visszatérítik a vételárat az átmeneti rendelkezés ideje alatt, azaz február végéig.
Pártreakciók
• MSZP: január 31-ig se a büntetést, se az azzal járó igazgatási díjat ne vessék ki.
• Együtt: a „szolgáltatási díjnak nevezett büntetéstől” tekintsen el a kormány.
• DK: átláthatatlanság és igazságtalanság jellemzi a rendszert
• LMP: a rendeletet azonnal vissza kell vonni
Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke
- Hogyan látja a VEKE az új útdíjrendszer körül kialakult zűrzavart?
- Ebben a formájában vállalhatatlannak tartjuk. A tervezés eredetileg azért indult el - amivel egyet értünk -, hogy a fővárostól távoli autópályaszakaszok kihasználtságát növeljék. A várhatóan csökkenő bevételek miatt dönthettek úgy, hogy elkerülő utakat és Budapesten belüli szakaszokat is listára vesznek.
- Ön szerint hogyan zajlott az előkészítés?
- Előkészítés? Úgy tudni, hogy az útdíjfizetési szolgáltatóhoz is csak december 29-én jutott el a fizetős szakaszok listája.
- Mit vár a kormány által ígért változtatásoktól?
- Azt, hogy gyorsan tegyék. Tisztázzák a nem egyértelmű szakaszok helyzetét. A városokat elkerülő utak fizetőssé tételét vonják vissza, indokolhatatlan lépés visszaterelni a forgalmat a lakott területekre. Ugyanígy a repülőtérre eljutást és a Duna-hidakat is díjmentesíteni kell.