Gazdaság

A széndioxid kvóták eladásából az elektromobilitást fejlesztik

2020-ra 50 ezer elektromos járművel számol a kormány

A széndioxid kvóták eladásából származó bevételt az elektromobilitás infrastruktúrájának kiépítésére fordítják - hangsúlyozta a nemzetgazdasági miniszter szerdán, a Dunaújvárosi Főiskola tudományos hete keretében rendezett Elektromobilitás-zöld napon tartott megnyitóbeszédében.

Varga Mihály elmondta, hogy a magyar kormány által elfogadott Jedlik Ányos-terv alapvető célja az elektromobilitás elterjesztése. Megjegyezte, hogy Közép-Európában Magyarország volt az első, amely átfogó koncepciót alkotott e területen. A tervek között szerepel a belső égésű motorral hajtott járművek kiváltása plug-in hibrid és tisztán elektromos hajtású gépkocsikkal.

Tállai András: Szeptember végéig 17,598 milliárd forint kvótabevétel
Idén szeptember 30-ig 17,598 milliárd forint bevételt eredményezett a szén-dioxid-kvóták értékesítése a magyar költségvetés számára. A  bevételt a Jedlik Ányos Terv megvalósítására tervezik fordítani, ösztönözni a kibocsátásmentes elektromos közlekedés elterjedését, valamint az elektromos közösségi közlekedési eszközökre történő átállást. A Gazdasági Zöldítési Rendszerbe (GZR) befolyt bevételekből még nem használtak fel - közölte Tállai András államtitkár a parlament honlapján szerdán közzétett írásbeli válaszában.
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára Szél Bernadett LMP-s országgyűlési képviselőnek válaszolt, aki azt tudakolta, mire költi az Orbán-kormány az ország kvótabevételeit?
A tájékoztató szerint Magyarországnak a kvóták értékesítéséből 2010-ben 1,902 milliárd, 2011-ben 4,318 milliárd, 2012-ben 10,561 milliárd, 2013-ban 14,562 milliárd, 2014-ben 17,479 milliárd, 2015-ben pedig szeptember 30-ig 17,598 milliárd forint bevétele volt.
A bevételek 50 százaléka a központi költségvetést gyarapítja, 25-25 százalékban pedig a GZR és a Zöldgazdaság Finanszírozási Rendszer (ZFR) előirányzatok bevételeit növeli.

A miniszter jelezte, hogy 2020-ra 54 ezer elektromos járműnek kell forgalomban lennie hazánkban, ehhez azonban előbb megfelelő infrastruktúra szükséges. A kormány gondoskodni kíván a megfelelő lefedettséget biztosító nyilvános töltőállomásokról, erre az idei költségvetésben hétmilliárd forintot különítettek el.

Varga Mihály szerint az emberek figyelmének ráirányítása az elektromos járművekre különböző ösztönzőket követel. A Nemzetgazdasági Minisztérium hamarosan benyújtja azt a javaslatcsomagot, amelynek elfogadása után a környezetkímélő autók tulajdonosainak jövőre már nem kell regisztrációs adót fizetnie, valamint mentesülnek a különböző illetékek, gépjármű- és cégautó adó fizetése alól is. Megjegyezte, hogy jogszabály-módosítások is várhatók: a tisztaüzemű járművek könnyebben kaphatnának behajtási engedélyeket, használhatnák a buszsávokat, és díjmentesen hajthatnának fel a fizetős útszakaszokra.

A miniszter fontosnak nevezte, hogy az elektromos járművek töltésekor hasznosítható a "völgyi és mélyvölgyi időszakban keletkező" villamos energia, illetve Paks 2 megvalósulása esetén a jelentős többletkapacitások.

Varga Mihály a rendezvény keretében elektromos töltőállomást avatott a főiskola előtti téren. Avatóbeszédében kiemelte: az a céljuk, hogy év végére közel 150 nyilvános töltőállomás legyen Magyarországon. Hozzátette, hogy a kormány ösztönözni kívánja a nyilvános állomások mellett az otthoni töltés elterjedését is, ehhez pedig direkt anyagi ösztönzőket vagy adókedvezményeket kíván bevezetni. András István, a Dunaújvárosi Főiskola rektora közölte: a térség első elektromos töltőállomásával a környezettudatosságot terjedését kívánják elősegíteni.

Szólt arról is, hogy szerepet kívánnak vállalni az elektromos terepmotor kifejlesztésében, amelynek e-hajtásláncát valós versenykörülmények között fogják tesztelni. Az eredmények hasznosítása és további fejlesztések révén később ipari, mezőgazdasági munkagépek elektromos hajtását valósíthatják meg - mondta.

Galambos Dénes kormánypárti országgyűlési képviselő emlékeztetett arra, hogy az elektromobilitás mellett a város más területeken is zöldebb lett. Példaként említette a főiskolát és a kórházat, amelyek napelemes fejlesztései jelentős megtakarításokat hoztak.

Cserna Gábor (Fidesz-KDNP) polgármester hangsúlyozta, hogy a város a töltőállomással felkerült az elektromos közlekedés térképére. Egyértelmű céljuknak nevezte az alternatív energiák további hasznosítását, amit pályázati forrásokból kívánnak megvalósítani.