Gazdaság

A reklámadó nem szűnik meg

Lázár János: Mindenképp tárgyalni kell a fizetésről

A kormány nem szünteti meg a reklám-, illetve a bankadót, ezeknek a mértéke változik majd – mondta tegnap Lázár János. A Miniszterelnökséget vezető miniszter azt hangsúlyozta, hogy még az idén meg kell kezdeni a 2014–2020-as időszak európai uniós pénzeinek a kifizetését.

A tervek között nem szerepel a reklámadó kivezetése, az a kérdés, hogy a vállalatok mennyit fizetnek – fogalmazott tegnap Lázár János. Mint azt a Miniszterelnökséget vezető miniszter a Kossuth rádió 180 perc című műsorában kifejtette, a kormányfő és a Fidesz–KDNP-frakció felhatalmazása alapján a feladat az, hogy az Európai Bizottság által indított, Magyarországot várhatóan elmarasztaló eljárások megelőzése érdekében tárgyaljanak a reklámadó-fizetésre kötelezettekkel, közöttük az RTL Klub tulajdonosával, a Bertelsmann-csoporttal. Ezzel kapcsolatban Lázár János a konkrétumokról még nem tudott nyilatkozni, mivel február 24-én fogadja a csoport első emberét Orbán Viktor miniszterelnök. Jelenleg a legmagasabb reklámadó Ausztriában van, ott ennek mértéke, öt százalék.

Tájékoztatása szerint a Miniszterelnökségnek és a Bertelsmann-csoportnak kész javaslata van a csoportot vezető elnök és a miniszterelnök számára. A tárgyalások idejét firtató kérdésre azt felelte, hogy azok lassan befejeződnek.

Lázár János a rádióműsorban az is elmondta, hogy az EBRD-vel és az Erste Bankkal is olyan megállapodást kötött Orbán Viktor miniszterelnök a hét elején, hogy a bankadó is marad, az összege viszont csökken. A politikus a 2007–2013 közötti uniós költségvetési ciklusról azt mondta, hétezermilliárd forint fejlesztési forrást hívott le Magyarország, az évi mintegy ezerötszázmilliárd forintos összegeknek a gazdasági növekedésben meghatározó szerepe van. Az év végéig még nagyjából ezernyolcszázmilliárd forint kifizetésére van szükség ahhoz, hogy a 2006-ban megkötött megállapodásoknak megfelelően az ország a rendelkezésére álló forrás száz százalékát le tudja hívni – mondta.

Kitért arra, hogy 2015-ben meg kell kezdeni a 2014–2020-as időszak forrásainak kifizetését, éves szinten először százmilliárd forintos, majd ezres nagyságrendekben.


Néhány mamutcégen van a hangsúly

A magyar médiapiacot ezernégyszáz műsorszórással, illetve lapkiadással foglalkozó vállalkozás alkotja, derül ki a Bisnode adatbázisából. A piac 96 százalékát ötszázmillió forint árbevétel alatti cégek alkotják, és nyolc százalékát adják a teljes piac árbevételének. Az összárbevétel 72 százaléka néhány mamutcég kezében összpontosul, melyek tízmilliárd forint feletti árbevétel kategóriába sorolhatók, és már jelenleg is a reklámadó hatálya alá esnek. Az egy cégre jutó alkalmazottak száma 4,15 fő az ágazatban, ennek oka a kisebb méretű cégnél keresendő, a vállalatok 86 százaléka kevesebb, mint öt főt foglalkoztat, míg a húsz fő feletti létszámú cégek mindössze öt százalékát teszik ki a piacnak.