Gazdaság
A magyar haszonjármű-piac már visszaállt a válság előtti szintre
A hitelt szinte teljesen a lízing váltotta fel
Az idén várhatóan mintegy 20 ezer új kishaszonjárművet és 5500 darab nagyhasznonjárművet értékesítenek a magyarországi márkakereskedések a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének előrejelzése szerint, amelyet az idei első háromnegyed év eladásai ismeretében adott ki.
Az idei első 10 hónapban 17 027 új kishaszonjármű kelt el Magyarországon, 27,5 százalékkal több, mint az előző év hasonló időszakában, az október havi értékesítés azonban 1,8 százalékkal visszaesett ebben a szegmensben. A nagyhaszonjármű-piac nem pezsgett az idén, októberig 4153 járművet adtak el, 5,8 százalékkal kevesebbet, mint a bázisidőszakban. Októberben itt is kiugró zsugorodás, 14 százalékos elmaradás volt tapasztalható tavaly októberhez képest.
Kovács András szerint a bővülő piacon a korábbi évek után a vevők visszatértek a finanszírozási konstrukciókhoz, azonban a hitelt szinte teljesen a lízing váltotta fel. Ennek oka a márkaigazgató szerint az, hogy javult a vállalkozások helyzete, valamint vonzó az alacsony kamatszint.
Megjegyezte: a piac bővülését támogatta a növekedési hitelprogram is, amelynek kifutását ugyanakkor már észlelik a kereskedők, Kovács András ennek tulajdonítja, hogy az értékesítés növekedése megtorpant az év vége felé.
Az igazgató kiemelte azt a trendet, hogy már a kisvállalkozások is egyre tudatosabban, hosszú távon gondolkodva választanak járművet. Korábban főként a beszerzési ár alapján döntöttek a vevők, ma már inkább a jármű teljes élettartama alatt jelentkező költségeket veszik számba.
A VW haszonjármű üzletága a Transporter-család, a Caddy furgon, a Crafter teherautók és az Amarok pick-up modelljeivel van jelen a magyarországi teherjármű-piacon. Az idén ezekből mintegy 2400 darabot értékesít a tavalyi 2302 után. A legnagyobb darabszámot Caddyből adják el, az idén eddig 823 darabot. A furgon kategóriájában több mint 16 százalékkal részesedik a magyar piacon, ezt vásárolja a márka fő célcsoportja, a kisvállalkozó, aki maga vezeti az autóját.
Az üzletág húzómodellje a 3,5-5,5 tonna össztömegű Crafter is, amelyből az idén várhatóan mintegy 200 darabot adnak el. A következő időszakban ennek lendületet adhat a folyamatban lévő modellváltás, jövőre mintegy 250-re növelnék az eladást, majd ennek a megduplázására is látnak piaci lehetőséget.
Kovács András jelezte: tanulmányautóként már elkészült a modell elektromos változata, egy éven belül azonban nem várható, hogy az eCrafter szériaautóként megjelenik.