Gazdaság
A magyar bankszektor különösen jól teljesített európai viszonylatban
Deloitte: A következő évek még jobbak lehetnek
A közleményben rámutattak: a következő évek még jobbak lehetnek a magyar bankszektor számára. Európában a bankszektor 2007-es öt legnagyobb szereplőjének profitja 10 év alatt 60 milliárd dollárról 18 milliárd dollárra, az egykori 30 százalékára olvadt - emelték ki utalva arra, hogy a kontinensen vegyes az ágazatban a teljesítmény.
A Deloitte szerint az európai bankrendszer strukturális hiányosságokkal, többletkapacitással, alacsony, negatív kamatlábakkal küszködik.
Az amerikai bankszektor tőkearányos nyeresége és hatékonysági mutatói is a válság utáni csúcson vannak - állapították meg. Az amerikai bankok tőkearányos nyeresége tavaly 11,8 százalékos volt.
A kínai bankok előretörését jelzi, hogy a világ 4 legnagyobb mérlegfőösszegű bankja kínai, pedig tíz évvel ezelőtt a top tízben nem volt - szögezték le a tanulmányban. A legnagyobb kínai bankok profitabilitása is kiemelkedő, 2017-es ROE-juk 15,3 százalék - tették hozzá.
Ami a globális bankrendszert illeti, a könyvvizsgáló úgy látja, az nem csak nagyobb és nyereségesebb, de ellenállóbb is, mint az elmúlt tíz évben bármikor.
A világ ezer legnagyobb bankjának az összeszközértéke 2018-ban 124 billió dollár, az eszközarányos megtérülés (ROA) 0,9 százalék, az elsőrendű alapvető (Tier 1) tőkemutató 6,7 százalék volt, amely értékek mind jelentősen magasabbak a 2008-as adatokhoz képest.
A tanulmány szerint a nyugodtabb időszakot a bankoknak az ügyfélélmény fejlesztésére és a működési hatékonyság javítására kellene felhasználniuk.
A tanulmányban azt is megállapítják, hogy a bankok sikeressége a digitális átalakulásban végső soron azon fog múlni, hogy a stratégiájuk és technológiájuk miként dolgozik egy irányba, az üzletágakat összefogva.
A bankoknak a szerzők szerint új megközelítésre van szükségük, hogy elkezdjék a felkészülést a munka természetének megváltozásához. Az automatizáció immár többet jelent majd, mind a rutin feladatok kiváltása és költségcsökkentés, egyre nagyobb szerepe lesz az ügyfélélmény teremtésben és lehetővé teszi, hogy az emberi munkában a problémamegoldás és kreativitás legyen hangsúlyosabb.