Gazdaság

A VW nyolcmillió autója érintett Európában

Az EP is foglalkozott a botránnyal

A dízelbotrány miatt felülvizsgálják az összes tervezett beruházást a német Volkswagen (VW) konszernnél, és tovább szigorítják a már korábban elindított költségcsökkentési programot - mondta a társaság vezérigazgatója kedden a németországi Wolfsburgban működő központi gyártóbázison soron kívül tartott üzemi gyűlésen. A német törvényhozásnak küldött levélben a cég közölte, hogy nyolcmillió autóban telepítették az emissziós értékeket manipuláló szoftvert az Európai Unióban.  Az autósok a Volkswagen tájékoztató internetes oldalain tudják megnézni, hogy járművük érintett-e a botrányban. 

Világszerte 11 millió kocsi fut manipulált motorral, ebből az EU-ban 8 millió. Az 1,2-es, 1,6-os és 2,0 literes, EA189 dízelmotorral ellátott autók érintettek - derül ki a VW német képviselőknek küldött levélből.

Matthias Müller a több mint 20 ezer dolgozó részvételével tartott gyűlésen elmondta, hogy már körvonalazódik a dízelbotrányt kiváltó problémák "technikai megoldása", de a pénzügyi következmények beláthatatlanok, ezért a társaság vezetésének lépnie kellett. 

A nem létfontosságú beruházásokat mind törlik vagy elhalasztják, és a botrány miatt kialakult új helyzethez igazítják az előző vezérigazgató, Martin Winterkorn idején elindított hatékonyságnövelő, költségcsökkentő programot.

Az átalakítás "nem lesz fájdalommentes", de mindent megtesznek azért, hogy a VW a jövőben is a "jó és biztos" munkahelyek vállalata legyen, mondta Matthias Müller a VW közleménye szerint a nyilvánosság kizárásával tartott gyűlésen.

Az EP is foglalkozott a botránnyal
Az Európai Parlament (EP) plenáris ülése is foglalkozott kedden a Volkswagen-csoportnál kirobbant dízelbotránnyal. A vitában több képviselő is úgy vélte, hogy az ügy az egész autóipar hitelességét megkérdőjelezi. Az EP több politikusa is felszólította az Európai Bizottságot, hogy gyorsítsa fel azoknak a teszteknek a bevezetését, amelyek nem laboratóriumi, hanem a járművek tényleges használatához hasonló körülmények között mérik a károsanyag-kibocsátást, megelőzendő a Volkswagennél leleplezett csalásokat. Az EP környezetvédelmi bizottságának elnöke független vizsgálatot sürgetett. A fogyasztóvédelmi bizottság vezetője a piacon lévő termékek fokozottabb ellenőrzését ajánlotta, adott esetben a termékek visszahívását is szükségesnek nevezte. Emellett úgy vélte, hogy a fogyasztói bizalom helyreállításához átfogó vizsgálatra van szükség, kiderítendő, hogy ki miről tudott. Jerzy Buzek, a parlament korábbi elnöke és az ipari bizottság vezetője mutatott rá arra, hogy a botrány más autógyártók jó hírnevét is kikezdheti, az Európai Bizottságnak pedig ki kell vizsgálnia, hogy más cégek is érintettek-e. Elzbieta Bienkowska belső piacért felelős biztos elmondta, hogy a botrány megrendítheti az autógyártókba vetett bizalmat, valamint, hogy a hamarosan bevezetendő új tesztelési módszerek kizárják a csalásnak azt a lehetőségét, amelyet a Volkswagen alkalmazott. A frakciók részéről a néppárti vezérszónok arra mutatott rá, hogy kár volna a dízelautók mindegyikét kárhoztatni, de a Volkswagennél történtek elfogadhatatlanok, és nem maradhatnak következmények nélkül. Kathleen Van Brempt szociáldemokrata frakcióvezető-helyettes rámutatott: kínos, hogy a botrányt az amerikai hatóságok tárták fel, és ennek fordulópontnak kell lennie az autók károsanyag-kibocsátásának mérésében. Hans-Olaf Henkel az Európai Reformerek és Konzervatívok csoportjából azt hangsúlyozta, hogy helytelen lenne azt feltételezni, hogy a csaló gyakorlat a német autóipar egészére jellemző. Gerben-Jan Gerbrandy liberális politikus azt a kérdést firtatta, hogy vajon pusztán a jéghegy csúcsa-e a 11 millió Volkswagen, amelynél kiderült a csalás, és független vizsgálatot sürgetett. A radikális baloldal szintén arra lenne kíváncsi, hogy a Volkswagen-e az egyedüli érintett cég. A zöldek társelnöke, a német Rebecca Harms szerint a német kormány és az Európai Bizottság is agresszíven védi az autógyártókat a környezetvédelmi szabályoktól, és ez vezetett ahhoz a gőghöz a Volkswagennél, amely a csalásban csúcsosodott ki. Az euroszkeptikus frakció vezérszónoka azt a kérdést tette fel, hogy ki tudott a csalásról, valamint, hogy ezt követően ki fog megbízni az uniós szabványokban és tanúsítványokban.A szélsőjobboldali képviselőcsoport szerint a botránynak sok kárvallottja lesz; a többi között a fogyasztók, a környezet, a Volkswagen és a cég dolgozói egyaránt. Jávor Benedek, a zöld frakció PM-es képviselője azt hozta szóba, hogy a Volkswagen-csoport a győri Audi-gyárban is kétmillió csaló motort gyártott, valamint, hogy a gyár bővítése egy Natura 2000-es környezetvédelmi terület elpusztítása árán volt csak lehetséges. Felidézte azt is, hogy ez ellen csak egy civil jogvédő emelt szót, akit aztán egy "abszurd" perben elítéltek, az ökológiai kompenzáció a terület elpusztításáért pedig Jávor szerint többnyire sikertelen maradt. A PM EP-képviselője emlékeztetett: az Audi és a Volkswagen továbbra is az európai környezeti menedzsment szabványának, az ISO 14001 minősítésnek "büszke tulajdonosa".

A vezérigazgató a dízelbotrány gyors és kíméletlen feltárását ígérte, és hangsúlyozta, hogy az érintett gépkocsik mind biztonságosak és működőképesek. "Ügyfeleink biztonsága egy pillanatig sem volt veszélyben" - mondta.

 

Az Euro-6-os környezetvédelmi besorolású dízelmotorral meghajtott kocsik megfelelnek az előírásoknak. "Ez Wolfsburg számára azt jelenti, hogy folytatódhat a gyártás" - hangsúlyozta Matthias Müller, aki a csoporthoz tartozó Porsche vezérigazgatói pozíciójából került a konszern élére szeptember végén, és új tisztségében most először intézett beszédet az alkalmazottakhoz.

A 12 márkát összefogó VW világszerte nagyjából 600 ezer embert foglalkoztat, több mint 75 ezret Wolfsburgban.

Az üzemi tanács elnöke, Bernd Osterloh a gyűlésen elmondta, hogy pillanatnyilag az alkalmazottak és a kölcsönzött munkavállalók állását sem fenyegeti a dízelbotrány, és a társaság vezetése mindent megtesz a munkahelyek megőrzéséért. A hosszabb távú hatások viszont kiszámíthatatlanok, mert nem látható előre, hogy miként változik a társaság megítélése a vásárlók körében.

A Volkswagen márka eredményét viszont biztosan rontja a botrány, és ez a fizetésen felül járó bónuszban is tükröződik majd, de az üzem nem engedi, hogy a beosztott dolgozókra helyezzék a válság minden terhét, és alaposan megnézi, hogy miként alakul a vezetők bónusza. "Az biztos, hogy mi nem álljuk a számlát egy csoport menedzser helytelen magatartása miatt" - mondta Bernd Osterloh az üzemi tanács közleménye szerint.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptember 18-án megvádolta a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. 

A VW elismerte, hogy mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autó a manipuláció révén csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem. A 11 millióból 8 millió kocsit az Európai Unióban adtak el.

Elemzők szerint a VW nagyjából 4,3 milliárd eurót takarított meg a csalással, de a botrány ennél sokkal több pénzbe kerülhet. A Frankfurter Allgemeine Zeitung című lap kedden a baden-württembergi tartományi bank (lbbw) egy elemzésére hivatkozva azt írta, hogy akár 46 milliárd eurót is felemészthet a dízelbotrány, és a VW ezért tőkeemelésre kényszerülhet. 

A frankfurti tőzsdén jegyzett részvénytársaság tavaly még az értékesítési darabszámot, az árbevételt és az üzleti eredményt tekintve egyaránt rekordot ért el. A csoport tagjai 2014-ben összesen 10,1 millió gépjárművet adtak el, 4,2 százalékkal többet a 2013-as 9,7 milliónál. Az árbevétel első alkalommal lépte át a 200 milliárd eurós határt, 202,5 milliárd euró lett, 2,8 százalékkal magasabb az előző évi 197,0 milliárdnál, az adózás utáni nyereség pedig 21,0 százalékkal 11,06 milliárd euró emelkedett.

A konszernhez tartozik az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, a Man, a Porsche, a Scania, a Seat, a Skoda, a Volkswagen és a Volkswagen haszongépjárművek márka.

Németországban minden hetedik munkahely kapcsolódik közvetlenül vagy közvetve a gépjárműgyártáshoz, az ipar legnagyobb ágazatához. Tavaly az ágazatban érdekelt cégek összesített bevétele történelmi csúcsra emelkedett, 367,9 milliárd euró volt.

Internetes oldalon lehet tájékozódni

Volkswagen online felületet hozott létre, hogy ügyfelei saját maguk ellenőrizhessék, járművükön el kell-e végeztetni a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos utólagos javítást; az internetes oldal magyar nyelven is elérhető - tájékoztatta a konszern márkáinak magyarországi forgalmazója, a Porsche Hungaria (PH) az MTI-t kedden.

 A www.volkswagen.hu oldalról is egy kattintással elérhetőhttp://info.volkswagen.com/hu/hu/home címen a jármű alvázszámának megadása után minden ügyfél egyértelmű választ kap arra, hogy járműve érintett-e vagy sem - ismertetik. A márkakereskedések szintén tájékoztatást adnak arról, hogy az adott jármű érintett-e, illetve az ügyfelek rendelkezésére állnak tanácsadással - tették hozzá.