Gazdaság

A Tesco árpolitikája ellen tiltakoztak a dinnyetermelők

Az áruházlánc visszautasítja a vádakat

Teherautókról dobáltak dinnyét a termelők a budaörsi Tesco épülete elé szerdán, hogy ezzel is tiltakozzanak az áruházlánc árpolitikája ellen, feltételezve, hogy a Tesco túlzottan alacsony akciós árai lenyomják a felvásárlási árakat. A Tesco azonban hangsúlyozta, hogy az akcióban a már korábban felvásárolt túlkészletet értékesíti néhány áruház, és a cégnek nem célja az árak lenyomása.

dinnye_tesco576
Egy termelő dinnyét szór a Tesco budaörsi hipermarketje elé az áruházlánc árpolitikája ellen tartott demonstráción 2016. július 27-én. MTI Fotó: Soós Lajos
Oravecz Tamás, a Dinnyetermelők Országos Egyesületének elnöke az MTI-nek elmondta, hogy az áruházlánc hétfőn kilónkénti 49 forintos dinnyeakciót hirdetett, ami 20-25 forintos felvásárlási árat generál, és ezzel súlyos veszteséget okoz a szezon közepén az ágazatnak. Kifogásolta, hogy az áruházlánc az öt éve tartó agrárkormányzati fogyasztásélénkítő és kóstoltató akciókban sem vesz részt, és további problémának tartotta, hogy a Tesco "tönkreteszi az exportpiacokat" az interneten is terjedő árcédulával, miszerint bruttó 15 centért árulják a dinnyét Magyarországon. 

Oravecz Tamás elmondta: az áruházlánc ugyan 79 forintra emelte a magyar dinnye kilónként árát, de a szövetség szerint 100 forintos kilónkénti fogyasztói ár lenne elfogadható. Az elnök azt sem tartotta ésszerűnek, hogy az áruházlánc szavatosság előtti készletkisöpréssel indokolta az alacsony árat.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) álláspontja szerint a meggondolatlan kiskereskedelmi akciók piaci zavart keltenek - mondta a NAK elnöke szerdán. Győrffy Balázs úgy fogalmazott: a dinnyetermesztők érdekében a kamara kéri a kiskereskedelem szereplőit, vegyék figyelembe, hogy az ilyen akciók hatásai sokszor beláthatatlanok, mert piaci zavarokhoz vezetnek, és ezzel vidéki családok megélhetését veszélyeztetik.
Kitért arra, hogy a gazdálkodók érdekeit szem előtt tartva jelenleg is országszerte zajlik a kamara által indított dinnye promóciós kampány. Emlékeztetett: az Agrármarketing Centrum (AMC) Nonprofit Kft., illetve hat áruházlánc, az ALDI, az Auchan, a CBA, a Lidl, a METRO és a SPAR közreműködésével mintegy 50-60 helyszínen tartanak dinnye-népszerűsítési akciót július 19. és augusztus 20. között.
Az eddigi visszajelzések alapján a kezdeményezés sikeres, ezért a kamara több hasonló kampányt is tervez. A következő időszakban például a csemegeszőlő és az alma kerül sorra - tette hozzá. A kamara elnöke reményét fejezte ki, hogy ezekhez a programokhoz a Tesco áruházlánc is csatlakozik majd.

Tesco: Nem cél az árak lenyomása

 A Tesco közleményében hangsúlyozta, hogy nem célja az árak lenyomása, a dinnye kilónkénti akciós ára 99 forint, alacsonyabb ár a túlkészlet miatt fordulhat elő egyes áruházakban. Hozzátették, hogy a mostani görögdinnye-kampány célja a választék népszerűsítése, hogy vásárlók megismerjék a jobb beltartalmú fekete héjú magszegény, sárgahúsú és mini görögdinnyéket. Az akcióban szereplő minden görögdinnyét magyar szállító partnerektől szerezett be az áruházlánc. Továbbá az elmúlt években a Tesco szoros kapcsolatot alakított ki a hazai szállító partnerekkel, akikkel előre egyeztetett termeltetési terv alapján dolgozik a vállalat, és a tavalyi évhez hasonlóan külföldön, a Tesco hálózatán belül is felkerül a polcokra a magyar görögdinnye. 

Tavaly Magyarországon a nyári szezonban értékesített görögdinnye mennyisége importtal együtt 8,5 millió kilogramm volt, ebből 7 millió kilogramm a Magyarországon termesztett. Az idei szezonban közel 9,5 millió kilogramm görögdinnye értékesítését szeretné elérni a vállalat, melyből 8 millió kilogramm hazai dinnye értékesítését tervezi - áll a közleményben, hozzátéve, hogy az áruházlánc várhatóan 8 millió kilogrammot exportál majd a cseh, szlovák és lengyel piacra is, szemben a 2015-ben exportált 6 millió kilogrammal.