Gazdaság
A MEKH védi a víziközmű- szolgáltatást igénybe vevő állampolgárok érdekeit
Az a cél, hogy a fogyasztók elérhető áron jó minőségű ivóvízhez jussanak az egész országban

Tavaly negyvenegy társaság végzett víziközmű-szolgáltatást – emelte ki Scherer Zsolt, a MEKH sajtófőnöke, hozzátéve, hogy a Hivatal összesen 1328 működési engedélyt érintő határozatot adott ki az elmúlt évben. A felhasználók szempontjából az a cél, hogy elérhető áron, magas szolgáltatási színvonal mellett jó minőségű ivóvízhez jussanak úgy, hogy a víziközmű-szolgáltatókra háruló kötelezettségek egyértelműen körülhatároltak legyenek.
A MEKH az üzletszabályzatok jóváhagyásával biztosítja a víziközmű-szolgáltatók felhasználókkal fennálló szerződéses kapcsolatának alapjait, valamint a víziközmű-szolgáltatás általános műszaki, kereskedelmi, elszámolási és fizetési szerződési feltételeit is. E feladatkörökhöz kapcsolódóan tavaly több rendeletmódosítást hajtott végre, illetve részletesebb előírást készített a Hivatal.
Az új szabályok elsődlegesen a víziközmű-szolgáltatást igénybe vevő felhasználók jogait és érdekeit védik, és garanciát jelentenek a víziközmű-szolgáltatás színvonalának és biztonságának megerősítésében. Mindezek mellett a MEKH több esetben vizsgálta az egyes üzletszabályzatok megfelelőségét, és szükség szerint felhívta a szolgáltatókat azok átdolgozására.
Ugyancsak a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal felel a fejlesztések jóváhagyásáért, amely kötelezettségének az úgynevezett gördülő fejlesztési tervek felülvizsgálatával tesz eleget. A tapasztalatok alapján megállapítható, hogy a tavaly benyújtott gördülő fejlesztési tervek minősége tovább javult a korábbi évekhez képest, a dokumentumok azonban még mindig nagyon eltérő tartalmúak és színvonalúak.
A MEKH tavaly számos alkalommal folytatott ellenőrzést, ezzel is segítette a szolgáltatók eligazodását a folyamatosan változó jogszabályi környezetben. Bár szankciók alkalmazására is volt példa, sok esetben a feltárt kisebb súlyú jogsértéseket még az eljárások közben orvosolhatták a szolgáltatók.
A víziközmű-szolgáltatók számlázási gyakorlatában immár öt éve érvényesül a rezsicsökkentés, a szolgáltatási egységre jutó összeg (beleértve az alapdíjat) legfeljebb kilencven százalékával számlázhatnak a szolgáltatók. Azokon a településeken, ahol a Hivatal átmeneti díjat állapított meg, a lakossági felhasználók számára törvényi rendelkezés biztosítja a díjcsökkentést. Ezek olyan területek, ahol korábban nem volt víziközmű-szolgáltatás.
Hulladékgazdálkodás
A hulladékgazdálkodás területén a Hivatal díjelőkészítési, valamint díjfelügyeleti tevékenységet lát el, minden évben javaslatot tesz a díj megállapításáért felelős miniszternek a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj mértékére. Díjfelügyeleti jogkörének gyakorlása során, hatósági eljárás keretében ellenőrzi a közszolgáltatási díjra vonatkozó rendelkezések betartását, illetve jogsértés feltárása esetén a jogszabályban meghatározott jogkövetkezményeket alkalmazza. A MEKH hulladékgazdálkodást érintő feladatai közé tartozik az igényelt többletköltségek indokoltságának és azok elszámolásának ellenőrzése, valamint a támogatási összeg mértékére vonatkozó javaslattétel is.
Tavaly a Hivatal, a korábbi években kiépített rendszernek megfelelően a felügyeleti díjhoz, a díjelőkészítéshez, valamint az ideiglenes ellátás díjából nem fedezhető többletköltségigények elbírálásához szükséges adatszolgáltatásokat dolgozta fel.
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatóktól valamennyi adatbekérés a korábbi éveknek megfelelően, elektronikusan történt. A nemzeti fejlesztési miniszter rendeletalkotási jogkörébe tartozó hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díjak szabályozásának előkészítéséhez szükséges díjjavaslatot, a közszolgáltatók által benyújtott adatszolgáltatásokra alapozva, a jogszabályban előírt határidőre megküldte a Hivatal a miniszter részére.
Adatszolgáltatás
A nemzeti energiastatisztikai rendszer működtetése 2012. január 1-jével került a Hivatalhoz. A MEKH hivatalos statisztikai szervként eleget tesz a hazai és nemzetközi, valamint egyéb szervezetek számára történő adatszolgáltatási kötelezettségeknek. Az Országos Statisztikai Adatfelvételi Program keretében csaknem 5700 adatszolgáltatóval áll kapcsolatban.
A Hivatal tavaly is teljesítette az Eurostat, a Nemzetközi Energiaügynökség, valamint más hazai és nemzetközi szervezetek felé fennálló havi, féléves és éves gyakoriságú adatszolgáltatási kötelezettségeit, amelyek többek között elősegítik a különféle energia szakterületeket érintő EU-célkitűzések (energiahatékonyság, megújuló energiák, Energiaunió) előrehaladásának nyomon követését. Az adatszolgáltatások forrása az Országos Statisztikai Adatfelvételi Program keretében megvalósuló statisztikai adatgyűjtések, valamint a Hivatal hatósági (adminisztratív) adatai voltak.
Az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat 2016-ban hozta nyilvánosságra a valamennyi uniós tagállam által összeállított, energiastatisztikára vonatkozó minőségjelentések összegző értékelését. A jelentés alapján a hazai energia-statisztika a legtöbb jellemző alapján jó értékelést kapott.
Energiahatékonyság
A Hivatal feladata a végfelhasználási energiamegtakarítás összesítéséhez szükséges adatok nyilvántartása és közzététele. A kötelező nagyvállalati energetikai auditok mellett 2018-tól a szakreferensek és a nemzeti energetikusi hálózat is adatot szolgáltat a szakreferens alkalmazására kötelezett társaságok, illetve a közintézmények energiafelhasználásáról és a feltárt energiamegtakarítási lehetőségekről a MEKH felé. A szabályozó szerv ellenőrzi az energetikai auditok meglétét, azok tartalmát, illetve megfelelőségét a törvényi előírásoknak, vezeti az energetikai auditorok és auditáló szervezetek névjegyzékét, valamint felel az energetikai auditorok, szakreferensek felkészítéséért, vizsgáztatásáért, közvetve pedig engedélyeik meghosszabbításáért, adott esetben visszavonásáért.
A közintézmények számára az energiahatékonysági törvény ötévente energiamegtakarítási intézkedési terv készítésének kötelezettségét írja elő. A teljesítéséről évente jelentést kell készíteni, valamint a havi energiafogyasztási adatokat be kell jelenteni. Ezekkel a feladatokkal az intézmények, valamint a nagyobb gazdasági társaságok energetikai szakreferenst vagy auditort bíznak meg.
A Hivatal tavaly saját forrásai felhasználásával képzést tartott a kialakítás alatt álló Nemzeti Energetikusi Hálózat munkatársai számára a magyarországi és európai uniós energiahatékonysági jogszabályi környezetről, a közintézményeket, vállalkozásokat és a lakosságot érintő energiahatékonysági kötelezettségekről, épületenergetikai szabályozásról, valamint energiahatékonysági pályázati lehetőségekről.
A MEKH tavaly év végéig összesen 152 energetikai auditort és 82 auditáló szervezetet vett névjegyzékbe. A törvényben meghatározott kötelezettségnek eleget téve a névjegyzékbe került auditorok és auditáló szervezetek listája az energiahatékonysági honlapon rendszeresen frissül. Tavaly az adatszolgáltatásra kötelezett nagyvállalati körből 1382 (közülük 1180 szakreferens alkalmazására is kötelezett) szolgáltatott adatokat a 2016. évi energiafelhasználásáról. Az adatszolgáltatások alapján megközelítőleg 4,1 Petajoule/ év végsőenergia-megtakarítást terveztek elérni a 2016-ban végrehajtott energiahatékonysági beruházásokkal. 476 nagyvállalat 960 szemléletformálási akciót valósított meg 2016-ban, amelyeken csaknem négyszázezren vettek részt.
A MEKH mint fogyasztóvédelmi szerv
A Hivatal fogyasztóvédelmi feladatkörében vizsgálja a szolgáltatások minőségét, az energiaszolgáltatók ügyfélkiszolgálási tevékenységének színvonalát, valamint a felhasználók elégedettségét – mondta Scherer Zsolt. Tavaly számos ellenőrzés indult, amelyek többek között kiterjedtek az engedélyesek számlázási, számlaküldési gyakorlatára, az egyedi fogyasztókat érintő szolgáltatás minőségére (adatszolgáltatás teljesítésére), a garantált szolgáltatások nem teljesítése esetén a kötbérek kifizetésére, valamint a behajtási költségátalány alkalmazásának módjára. A Hivatal az ellenőrzések során egy alkalommal talált olyan mértékű kötelezettségszegést, amely bírság kiszabását tette indokolttá és lehetővé. Ennek következtében az ELMŰ Nyrt. részére szabott ki ötvenmillió forintos bírságot a behajtási költségátalány üzletszabályzatával ellentétes alkalmazása miatt. A Hivatal telefonon, írásban és személyesen csaknem tízezer alkalommal adott tájékoztatást a felhasználók számára. A szolgáltatók tevékenységével kapcsolatosan 1804 írásbeli fogyasztói megkeresés érkezett, amelyből a MEKH 784 esetben kért hiánypótlást a felhasználóktól.
Tavaly 835 új panasz érkezett, a lezárt panaszok száma 1292 volt.
Összeállításunk a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal támogatásával készült