Gazdaság

Körültekintéssel elkerülhető a kikapcsolás

A szolgáltatás korlátozásához számos feltételnek kell teljesülnie egyszerre, számít az is, hogy az elmaradásban lévő fogyasztó kérvényez-e részletfizetést a hátralék rendezésére

Csak hatvan napon túli fizetési késedelem esetén kezdeményezhetik a szolgáltatás kikapcsolását lakossági fogyasztóknál, és a feltételek fennállása esetén 48 órán belül meg kell történnie a visszakapcsolásnak, víziközmű esetén pedig 72 órán belül kell feloldani a korlátozást – derül ki a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal kikapcsolásokra vonatkozó fogyasztóvédelmi kiadványából.

Körültekintéssel elkerülhető a kikapcsolás
Ha a szolgáltató nem jut be az érintett ingatlan területére, a műszakilag arra alkalmas helyszínen közterületről is végrehajtható a kikapcsolás
Fotó: MH

Bárki kerülhet olyan helyzetbe, hogy figyelmetlenség vagy fizetési nehézségek miatt nem fizette be a közműszámláit, a szolgáltató – földgáz, villamos energia vagy vízközmű vételezése során – több együttes feltétel teljesülése esetén kezdeményezheti a szolgáltatás felfüggesztését vagy korlátozását – derül ki a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal ki- és visszakapcsolás szabályairól szóló fogyasztóvédelmi kiadványából. A füzet a „Panasza van? Segítünk!” kiadványsorozat része, amely a leggyakoribb felhasználói kérdésekre, panaszokra kínál választ, megoldási javaslatokat.

Szigorú feltételek

A fizetési késedelem kezdő dátuma a fogyasztásról kiállított számla fizetési határidejét követő nap, a kereskedő a kikapcsolás kezdeményezését legkorábban a fizetési kötelezettség határidejének lejártát követő 63. napon teheti meg az elosztó felé. A számla kiegyenlítésének határideje akkor változhat, ha a felhasználó kifogást emelt a számla ellen, és a számlában elszámolt mennyiség az előző év azonos időszakához képest (víziközmű-ágazatban az előző év átlagos havi fogyasztásához képest) legalább százötven százalékkal eltér. A szolgáltatóknál részletfizetés is kérvényezhető, de ezt a felhasználónak önállóan kell megtennie – hívta fel a figyelmet a kiadvány egy hangsúlyos pontjára Scherer Zsolt,
a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) sajtófőnöke. Hozzátette, a tartozásról és a kikapcsolásról előzetesen legalább két alkalommal, írásban értesíteni kell a fogyasztót. Fontos, hogy a második, immár tértivevényes levél akkor is kézbesítettnek számít, ha azt az érintett nem veszi át.

A szolgáltatónak fel kell hívnia a fogyasztó figyelmét a szociálisan rászoruló fogyasztókat megillető kedvezményekre, villamosenergia- és földgázszolgáltatás esetében az előre fizetős mérő felszerelésének lehetőségére – mondta Scherer Zsolt. Arra is rámutatott, nem csupán tartozás miatt kezdeményezhető kikapcsolás, hanem például szabálytalan vételezés miatti kötbérkövetelés esetében is. Ebben az esetben a villamosenergia- és a földgázszolgáltató akkor kezdeményezheti a kikapcsolást, ha a tartozás érvényesítését polgári peres vagy fizetési meghagyásos eljárásban igazolható módon megindította. Ivóvíz-szolgáltatás esetén a szolgáltatónak további feladata, hogy a második értesítéssel egy időben az illetékes népegészségügyi szervet is tájékoztassa. A szolgáltató kötelezettsége a létfenntartáshoz és közegészségügyi vízigény teljesítéséhez szükséges ivóvízellátás biztosítása a korlátozás ideje alatt is.

Ha a felhasználó egyetemes szolgáltatásra jogosult, nem lakossági fogyasztóknál a villamosenergia- vagy földgázkereskedő harminc napot meghaladó késedelem esetén kezdeményezheti a felhasználási hely kikapcsolását az elosztónál.

A szolgáltatás szüneteltetéséről szóló értesítést a felhasználóval tértivevényes levélben vagy más, átvétel igazolására alkalmas módon kell közölni. Egyetemes szolgáltatásra nem jogosult nem lakossági felhasználók esetén a kikapcsolás kezdeményezésének és a visszakapcsolásnak a szabályait a kereskedő üzletszabályzata tartalmazza. Víziközmű-ágazatban a szolgáltató jogosult a szolgáltatás felfüggesztésére, valamint 45 napon túli tartozás esetén a szerződés 30 napos határidővel történő felmondására.

Kötelező beengedni

Villamos energia és földgáz esetében a lakossági fogyasztóknál nem kapcsolható ki a szolgáltatás munkaszüneti napon, ünnepnapon, munkaszüneti napot vagy ünnepnapot közvetlenül megelőző munkanapon, illetve külön jogszabályban meghatározott pihenőnapon. A víziközmű-szolgáltató az ivóvízellátást egy külön berendezés beépítésével időben és mennyiségben korlátozhatja, vagy az átfolyó ivóvíz mennyiségének csökkentésére szűkítőt helyezhet el. A szolgáltatás felfüggesztése esetén biztosítani kell a létfenntartási és közegészségügyi vízigények teljesítéséhez szükséges ivóvízellátást. A felhasználó kötelessége együttműködni a szolgáltatóval, beleértve a bejutás biztosítását az ingatlan területére, ami érdeke is, mert a szolgáltató bírósági nemperes eljárást indíthat vele szemben. Ilyenkor a többszöri kiszállás költségét is meg kell fizetnie. Ha a felhasználó nem működik együtt a szolgáltatóval – és a műszaki feltételek lehetővé teszik –, a szolgáltató akár a közterületen is végrehajthatja a felhasználási hely kikapcsolását.

Gyors visszakapcsolás

Visszakapcsolásnál (is) elengedhetetlen, hogy a fogyasztó vagy meghatalmazottja a felhasználási helyen tartózkodjon
Visszakapcsolásnál (is) elengedhetetlen, hogy a fogyasztó vagy meghatalmazottja a felhasználási helyen tartózkodjon
Forrás: MH/Papajcsik Péter


Ha a fogyasztó rendezi valamennyi lejárt tartozását, valamint a ki- és visszakapcsolás díját, a villamosenergia- vagy földgázkereskedő a tudomásra jutás időpontját köve­tően a felhasználó kérésére 24 órán belül kezdeményezi a visszakapcsolást az elosztónál (amely a visszakapcsolást elvégzi). Lakossági fogyasztó esetén az elosztó a kezdeményezéstől számított 24 órán belül köteles ezt megtenni. Víziközmű-szolgáltatás korlátozása esetén – ha a lakossági felhasználó rendezte a díjtartozást, valamint a korlátozás végrehajtásának és visszaállításának költségeit, és ezt igazolta a szolgáltató felé – a szolgáltató három napon belül teljeskörűen visszaállítja az ellátást. Scherer Zsolt kiemelte, elkerülhetetlen, hogy a visszakapcsolásnál a fogyasztó vagy meghatalmazottja ott legyen a felhasználási helyen.
Ha hosszabb időre függesztették fel a szolgáltatást, a visszakapcsolás előtt – a villamosenergia-ágazatban egy év után, a földgázágazatban hat hónap után – ismét szabványosítani kell a felhasználási helyet. Ha a kikapcsolás után a felhasználó nem rendezi a tartozását, és nem kéri a visszakapcsolást, a villamosenergia-szolgáltató már harminc nap után felmondja a szerződést, a földgázszolgáltató pedig jogosulttá válik ugyanerre.

Amennyiben a felhasználó már kapott értesítést a szolgáltatás lehetséges szüneteltetéséről – azon kívül, hogy minél hamarabb befizeti a tartozást –, vegye fel a kapcsolatot szolgáltatóval, és igazolja a befizetést. Így elkerülhető, hogy a már befizetett, de könyvelésre még nem került összeg miatt megtörténjen a kikapcsolás. A szolgáltatók a tervezett kikapcsolás előtt, az általuk meghatározott időpontig még elfogadják a beérkezett igazolásokat, és leállítják a kikapcsolást. Fontos, hogy ezt az időpontot követően nem garantálható, hogy a szolgáltató le tudja állítani a megrendelt kikapcsolást
(a kikapcsolást végző személyeknek, szerelőknek már nincs jogosultságuk elfogadni a késedelmes befizetésről szóló igazolást).

A MEKH felhívja a figyelmet, a kikapcsolással kapcsolatos vitát először a szolgáltatóval kell rendezni. Ha ez nem sikerül, fogyasztóvédelmi hatósági eljárást kezdeményezhet lakossági fogyasztóként a területileg illetékes megyei kormányhivatal járási hivatalánál vagy nem lakossági fogyasztóként a MEKH-nél. Vita esetén a kikapcsolási feltételek fennállását a villamosenergia- és a földgázkereskedő, valamint a víziközmű-szolgáltató köteles bizonyítani. A jogszerűtlen kikapcsolás esetében a szolgáltató a garantált szolgáltatások megsértése miatt ugyanis – a hivatal határozata alapján – automatikusan köteles kötbért fizetni a felhasználó részére.

Összeállításunk a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal támogatásával készült